Nekromanti Brexit vs. Rollspel?

Lightshy

Hero
Vill börja med att säga att det är ok att flytta denna tråd om den inte passar in här.

Min fråga är helt enkelt: Hur kommer Brexit påverka rollspels Sverige?

Jag tex beställer böcker med jämna mellanrum från tex Lulu. För att undvika ev. ”extra” kostnader har jag beställt från deras engelska ”butik”.
Samma är när jag köpt tex. figurer etc.

Vad finns det för alternativ nu om man vill göra sånna beställningar från länder inom EU.
Eller vad kan man räkna med att tull o moms blir?
Samma som från USA?

Finns det nått mer att tänka på?

luddwig

Lawful evil
Brexit innebär så vitt jag kan förstå att vi ska betala tull och moms på varor vi köper från Storbritannien, precis som vi i dagsläger gör på varor från till exempel USA. Momsen är 6 % på böcker och 25 % på spel med mera. Tull tillkommer bara vid inköp över 1 600 kr. Det står här. Sedan kan det även hända att den som hanterar paketet, så som PostNord, tar ut en avgift.

Bolongo

Herr Doktor
En "hård", "no-deal", Brexit kommer att innebära detta, ja. Vilket är vad Boris tycks jobba mot.

Jag misstänker att distributörer kommer att flytta till exempelvis Irland om de kan. Men mindre brittiska företag kommer att vara fucked.

Lightshy

Hero
Hur tror ni detta kommer påverka priser på utländska spel och annat som man köper direkt från svenska butiker?

Bolongo

Herr Doktor
Lightshy;n332173 said:
Hur tror ni detta kommer påverka priser på utländska spel och annat som man köper direkt från svenska butiker?
De kommer bara att bli dyrare om de är producerade i Storbritannien, såklart. Amerikanska spel är redan bakom en tullmur, och resten av EU ändrar inte sin relation till oss.

Det hela kommer mest att påverka direktimport. Till exempel har jag köpt en del figurer från små enmansföretag i UK, men det kommer jag inte att ha någon lust med efter en hård brexit.

luddwig

Lawful evil
Lulu lär i alla fall inte påverkas då de trycker sina böcker i något annat EU-land.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kommer väl antagligen att behöva kolla upp vad som gäller när man anlitar illustratörer och sådant post-Brexit. Min favvo-illustratör till Rotsystem är ju britt…

Nåja, jag ska försöka se om jag kan få till ett par bilder från honom innan skiten brakar lös iaf.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
luddwig;n332182 said:
Lulu lär i alla fall inte påverkas då de trycker sina böcker i något annat EU-land.
De brukar trycka i Frankrike. Men min senaste beställning delade de i två tryckningar varav en skedde i England och den andra inte kommit än, så jag vet inte riktigt hur det där blir...

luddwig

Lawful evil
Björn Wärmedal;n332197 said:
...så jag vet inte riktigt hur det där blir...
Säkert ohemult dyrt men du får väl tulla på grottröjsmiljonerna.

illuzive

Veteran
När det gäller Lulu så är det lite lu..rigt. Mina två senaste beställningar gjordes från den Irländska siten, men de verkar ändå ha skickats via Royal Mail (de skulle ju kunna hantera posten på Irland också, även om jag inte tror att de gör det). Jag vet inte hur det ser ut för andra länder i EU gällande avgifter på försändelser utifrån, men om fler har det systemet så borde det ju gå ganska så snabbt för dem att faktiskt skicka böckerna från något annat ställe. Det bör ju ligga i deras intresse att folk fortsätter köpa böcker.

zonk

muterad
illuzive;n332200 said:
Jag vet inte hur det ser ut för andra länder i EU gällande avgifter på försändelser utifrån, men om fler har det systemet så borde det ju gå ganska så snabbt för dem att faktiskt skicka böckerna från något annat ställe. Det bör ju ligga i deras intresse att folk fortsätter köpa böcker.
Jo, det kan man nog utgå från. Eventuellt kan det bli förseningar, däremot, under den tid de flyttar produktion till siter som tidigare inte haft lika mycket, eller på andra sätt letar efter lösningar.

illuzive

Veteran
zonk;n332203 said:
Jo, det kan man nog utgå från. Eventuellt kan det bli förseningar, däremot, under den tid de flyttar produktion till siter som tidigare inte haft lika mycket, eller på andra sätt letar efter lösningar.
Så kan det säkert bli. Å andra sidan verkar de ha lite varierande leveranstider beroende på belastning ändå, så det kanske inte är så stor skillnad till slut ändå.

Leon

Leo carcion
Den stora risken är väl inte så mycket att priserna går upp som att det kan sänka affärsmodellerna för vissa aktörer. När det gäller tryck och fysiska produkter kanske de även får problem med logistiken - särskilt om de köper in material via EU.

Sedan lär det ju blir ganska stora logistikproblem direkt efter Brexit, med lastbilsköer i dover etc. Fast det är nog framförallt ett problem för mat och andra förgängliga produkter - och för import till Storbritannien snarare än export.