Nekromanti Bring on the beasts!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nå, mina damer och herrar. Vilka monster och otrevligheter kan ni rota fram ifrån sci-fi-litteraturen, filmerna och spelen? Var kan man råka på dessa varelser och hur beter de sig?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Buggers

Den intressantast beskrivna icke-mänskliga arten jag stött på i science fiction är nog buggers från Ender's Game (det heter säkert något helt annat i den svenska översättningen, men den har jag inte läst). Så som de beskrivs förstår man att kulturkrocken mellan dem och människorna kan leda till ett interstellärt krig.
Hur de beter sig? Som stacklevande insekter. De saknar fullständigt förståelse för att människorna är individer och att det är dumt att bita sönder dem. De saknar förståelse för att människorna tycker att en rättvis stridsstrategi är att döda drottningen.

/tobias

Foggmock

Myrmidon
Re: Buggers

...så nyskapande. En ras stacktänkande insekter. Det har vi nog aldrig sett förut..........

Äsch. Jag hade en poäng med det här inlägget också.

Jo, just det. Det här med att döda drottningen. Är det inte bara så att det kommer födas/skapas en ny drottning så att samhället överlever? Jag menar, förr eller senare dör hon ju ändå av ålder, och nånstans kommer ju drottningarna ifrån.

Erklären, bitte!

Foggmock - med reservation för dålig tyska

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

...så nyskapande. En ras stacktänkande insekter. Det har vi nog aldrig sett förut..........
Det var något mindre uttjatat 1985 när boken kom, men jag förstår vad du menar. Stackinsekter är det första man kommer på när man ska skapa rymdvarelser med en annorlunda kultur (okej, det allra första man kommer på är att låte dem ha spetsiga öron, men stackinsekter kommer direkt efter det). Men i Ender's Game kändes det genomtänkt och nytt. Utomjordingarna kändes för en gångs skull utomjordiska och inte bara som en ursäkt för ett krig eller som människor i gummimasker.

Är det inte bara så att det kommer födas/skapas en ny drottning så att samhället överlever? Jag menar, förr eller senare dör hon ju ändå av ålder, och nånstans kommer ju drottningarna ifrån.
Med risk för att ha fel: Varje samhälle med en drottning är i princip en individ. En drottning kan ersätta sig själv, men då måste hon ha tid att lägga det ägg som blir den nya drottningen. Om hon inte gör det är samhället dött.

/tobias

Rosen

Myrmidon
Vilka monster och otrevligheter kan ni rota fram ifrån sci-fi-litteraturen, filmerna och spelen?

En av mina favoriter i det gebitet är inlånade från en annan genre - Fungi from Yuggoth.
Varför? Jo, de flesta alla andra varelser i Lovecraft-universat är hjärnlösa monster eller semi-gudomliga Old Ones som man frammanar med ockulta ritualer, men Pluto-svamparna beter sig egentligen som helt vanliga SF-aliens. De reser runt mellan stjärnorna och bygger kolonier och idkar gruvdrift på avlägsna planeter - de gör det bara i ett smått bisarrt universum, och har anpassat sig till dess spelregler. Om man placerade dem i ett regelrätt SF-universum skulle folk fortfarande tycka att de är rätt mysko - de använder inte rymdskepp - och de kan vara rätt otäcka vid en intressekonflikt, men till skillnad från Ye Regular Old Ones skulle de inte verka malplacerade i en sådan miljö.

I vår Traveller-kampanj körde vår SL en gång ett äventyr där en forskningsstation hade intagits av tvåmeters versioner av de här krabaterna:

De kapslade in och löste upp sina offer i en sorts puppor, och drack upp dem vartefter de smälte. Ett sjujäkla kroppspansar hade de också.

--
Åke

Honken

Hero

Med risk för att ha fel: Varje samhälle med en drottning är i princip en individ. En drottning kan ersätta sig själv, men då måste hon ha tid att lägga det ägg som blir den nya drottningen. Om hon inte gör det är samhället dött.

Nu var det ett tag sedan jag läste serien, men i den andra boken "Speaker for the dead" näms en drottning i dvala... Eller minns jag fel?

/Honken

Härolden

Warrior
Det finns ju mängder av aliens, men om vi nu koncentrerar oss på de "elaka" ...

I "Brightness Reef" av David Brin förekommer en genetiskt designad spindel/murgröna som ägnar sig åt att långsamt bryta ner lämningarna av tidigare civilisationer. De flesta är inte så spännande att kommunicera med (de är lätt psioniska), men den som skildras i boken har skaffat en hobby: att samla på sig intressanta saker (inkl t ex människor) och kapsla in dem i en konserverande harts. Det brukar inte uppskattas av de som blir konserverade...

C J Cherryh skriver om Kif, som är långa, har råttliknande huvuden, klär sig i svart, är färgblinda och vill ha sin mat varm och sprattlande. De är mycket opportunistiska, och följer en ledare bara så länge som han verkar vara på den vinnande sidan. Å andra sidan verkar de vara helt fria från fördomar om andra aliens, utan kan lugnt följa en ledare av en annan art. Värsta karriäristerna är de också, men så länge det går bra för ledaren gör de allt för att visa sin "duktighet" :gremgrin:

I en novell av Larry Niven finns en art som jag inte minns namnet på, som är mycket hövliga och civiliserade, och som mycket gärna kan tänka sig att sälja teknologi och annat till låga priser. Faktum är att allt de vill ha är rätten att odla lite celler från köparen - det ger mer variation på middagsbordet...

I film/TV kommer jag just nu bara på Magogs från Andromeda. De är mysiga... lägger ägg i andra varelser, som sen kläcks och äter upp sin värd.

Sen finns ju saker från rollspelen: I Traveller har vi K'kree, som är hästliknande militanta veganer (dö, köttätare, dö). I Fading Suns finns Symbionterna, som tycker att det är fruktansvärt att det finns en massa folk som är ensamma, och därför ägnar sig åt att assimilera alla de kommer åt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Buggers (spoiler Ender's Game)

Nu var det ett tag sedan jag läste serien, men i den andra boken "Speaker for the dead" näms en drottning i dvala... Eller minns jag fel?
Nej, det gör du inte. Det finns en sådan. Jag har för mig att Ender hittar henne i slutet av Enders Game, men det var rätt länge sedan jag läste böckerna också.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Heemmm, har alltid gillat predators av nån anledning... De verka sådär coolt läskiga på ett trevligt sätt....

Sen lite OT åxå, skulle mer än väl få skrämmselhicka om jag såg din avatar poppa upp när man minst anar det.... :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon

Jag syftade på att nästa hona som kläcks (gamla ägg då) borde bli den nya drottningen. Detta beror ju hur på stackväsendet funkar rent evolutionsmässigt, men ett samhälle som inte kan skapa en ny drottning utan drottning är ganska svagt.

DODswe4

Hero
Prediatirs är grymt hårda dessutom, skulle förmodligen bli en bra slutkläm (om man vill ha sådanna i strid det vill säga)

DODswe4

Hero
I en bok finns det gigantiska myrer, fast med armar som liknar svärd mera än vanliga insäkts föter. Dom skulle bli svåra, framför allt som dom lever i hundra tal.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Massor

..av monster finns det ju. Vi kan ju kika på Star Trek, B5, Star Wars och alla andra "gamla klassiker".

Jag har nog snott hejvillt genom mina år som SL, det har blivit stora skalbaggar (hm de dök upp innan Starship Troopers), det har varit kattdjur (innan jag såg filmen om den där inga tigerlika sakerna, men det kan ju ha att göra med de fyrbenta sakerna härhemma) med hologrammasker (varur kommentaren "var är resten av honom" kom till). Det har funnits lite monster i alla historier, mer eller mindre stulna från annan plats. Visst har jag haft egna varelser också, åtminstone saker som jag inte visste varit "lånade".

Favoriterna just nu är dock figurerna ur Titan AE. Vi har gjort om en av huvudkaraktärerna därur. (se bild)

My point är dock att vi har lånat deras skal, men tillfört dem egen kultur som passat kampanjen eller konspirationsteorin för stunden. Dessa varelser blir alltså inte som de var från början, utan de får en bakgrund som kanske inte skaparna tänkte sig.

Mycket av bakgrunden skapas utifrån den värld vi själva känner till. Vi/jag ger dessa motiv och mål som vi själva känner till. Det är oerhört svårt att tänka sig in i en annan varelses motiv alltså utgår vi från bekanta ramar. Visst blir dem inte mänskliga, men det mänskliga skiner alltid igenom. Hat, kärlek, lidelse, sorg och andra mänskliga egenskaper finns hos dessa varelser, hur man än gör. Motiven är detsamma, girighet, grymhet, tro och annat likaså. Det är lättare att få till det så.

Samma problem uppstår om vi skapar demoner, dessa ska ju vara motsatsen till oss... men det är de inte. Demoner vill alltid förstöra och det finns hos oss också... eller ... jag vet inte om ni förstår vad jag menar, men demoner som de beskrivs försätts alltid med vad som påminner om mänskliga drag, motiv och känslor. Det borde inte vara så, men det är enklare att gestalta dem med det bekanta...

Så tills jag blir gammal nog att förstå universum så kommer mina monster/varelser alltid vara smått mänskliga/jordiska.

För att citera kontentan hos ett utalande av Jan Lindblad "vi människor lägger för mycket mänskliga känslor hos djuren."

kefka

Hero
Jag har allitd varit svag för aliens. Främst för att jag som liten lågstadieparvel smög mig hem efter skolan och tjuvtitade på Alien. Gisses om jag blev skraj :gremgrin:

Warduke

Warrior
Jag säger bara Star Trek. 6 TV-serier. Ett par hundra avsnitt. Maaaaaaasssoooor med utomjordningar och otrevligheter.

Istället för att jag ska rapa upp dem så får du allt ta och se dem själv.

Men jag kan spoila lite:

Intelligenta nanobotar, virus som degenererar värdkroppen, gudlika varelser som tycker det är kul att jävlas med folk, galaxresenärer som sår sina gener på livsbärande planeter, gigantiska maskar som lurar in sina offer genom att låtsas ge dem det de vill se, rymdmaneter, snabbförökande pälsbollar, utomjordingar som ser ut som människor, fast lite annorlunda näsrygg, utomjordingar som ser ut som människor, men lite annorlunda öron...

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Intelligenta nanobotar, virus som degenererar värdkroppen, gudlika varelser som tycker det är kul att jävlas med folk, galaxresenärer som sår sina gener på livsbärande planeter, gigantiska maskar som lurar in sina offer genom att låtsas ge dem det de vill se, rymdmaneter, snabbförökande pälsbollar, utomjordingar som ser ut som människor, fast lite annorlunda näsrygg, utomjordingar som ser ut som människor, men lite annorlunda öron... "

Jag har alltid tyckt att våra USCM-kampanjer har saknat enkelspåriga mäniskolika aliens med pommes fritt på näsan. Tänk vilket nöja att få sprida de mänskliga värderingarnas välsignelse till dessa arma varelser. :gremsmile: