Nekromanti Bristen på 0:e gradens formler

Quan'talis

Swashbuckler
Jag ser inga problem. Jag skulle till och med vara beredd att låta magiker använda 0-level-formler hur ofta de vill utan några begränsningar alls, faktiskt. Om jag minns rätt finns det ändå bara en direkt attackformel (ray of frost?) och den kräver att man slår för att träffa, så det skulle inte ens bli särskilt "obalanserat" om man bryr sig om sånt.

JPS

Nightowl

Champion
Präster har ju Cure Minor Wounds...

Om man tar JÄVLIGT lång tid på sig kan man i så fall hela alla sår jämt som präst... :gremgrin:

Ray of Frost skulle då göra att en magiker alltid kan göra en magisk attack i en runda. Hm. Vilka fördelar har detta jämfört med att låta honom slå folk med pinne? Räckvidd? Magisk attack kan skada vissa varelser? Hm.

Erik

Pom

Swashbuckler
När nollan går mot oändligheten...

Jag skulle till och med vara beredd att låta magiker använda 0-level-formler hur ofta de vill utan några begränsningar alls, faktiskt. Om jag minns rätt finns det ändå bara en direkt attackformel (ray of frost?) och den kräver att man slår för att träffa, så det skulle inte ens bli särskilt "obalanserat" om man bryr sig om sånt.
Nja, här börjar vi nog tangera gränserna för spelbalans (ja, för de som bryr sig om sådant, som sagt :gremwink:). Att ge oerfarna magiker obegränsat med energiattacker på mål inom 30-40', attacker som bara kräver beröring och alltså träffar ganska lätt, blir en drastisk skillnad. De får obegränsad telekinesi av lätta grejer, kan härma småljud, etc.
Över toppen menar jag, tråkmåns som jag är. :gremooo:

Troberg

Sinister eater
Re: Präster har ju Cure Minor Wounds...

Om man tar JÄVLIGT lång tid på sig kan man i så fall hela alla sår jämt som präst...
Tja, det löser man lätt genom att göra vad jag gjort i mitt system: bara tillåta en enda spell (eller första hjälpen för den delen) per skada. Tycker man det är för klent kan man tillåta en per skada och dag.

Ray of Frost skulle då göra att en magiker alltid kan göra en magisk attack i en runda. Hm. Vilka fördelar har detta jämfört med att låta honom slå folk med pinne? Räckvidd? Magisk attack kan skada vissa varelser? Hm.
Tja, ser man det som ett problem kan man lätt lösa det genom att göra en eller flera av följande:

* Ta bort Ray of Frost
* Göra den mjäkigare
* Inte räkna den som magisk skada (det är ju bara fjuttmagi, vilken är försumbar i skadan)
* Kräva beröring

Jag är nog med Quante här, det är ynkspells. Att en magiker får lite verktyg för att etablera sin identitet som magiker är bara bra och inte värre än när svärdskillen gör en imponerande svärdsviftningssekvens eller när tjuven jonglerar med sina kastknivar.

Jag retade mig alltid på minimagin i DoD för att den kostade en psy att använda. Man hade så begränsat med psy att man var tvungen att spara dem, så kan man inte bränna dem på oviktigheter. Dessutom, med minimagi i stil med att vända sida i en bok så måste man antingen vara fruktansvärt mäktig eller ha väldigt tunna böcker för att det ska vara meningsfullt.

Sådant är bara pynt. Det är där för att sätta färg på karaktärerna och gynna rollspelet. Det finns ingen anledning att begränsa sånt.

Pom

Swashbuckler

Om man tar JÄVLIGT lång tid på sig kan man i så fall hela alla sår jämt som präst...
Det kan dessutom gå ganska snabbt. 1hp/runda gör att det tar 10 minuter att läka 100hp (100 gånger 6 sekunder). Inte illa för rang 0-magi!

Quan'talis

Swashbuckler

(det här får räknas som svar till både dig och Nightowl, och kanske Troberg också om han är snäll)

Men om man bara gör det med några formler då? Read magic eller vad den nu heter har trollkarlar väl redan obegränsad tillgång till? Hur skulle det vara med Prestidigitation, Mage hand och eventuellt någon annan formel? De skulle knappast göra magikern mer användbar på till exempel krigarens bekostnad eftersom de gör saker som ingen annan klass kan göra och är ju ändå mycket roligare än ray of frost och cure minor wounds.

JPS – tolkar "spelbalans" som att alla spel borde väga lika mycket

anth

Vetefan

Read magic eller vad den nu heter har trollkarlar väl redan obegränsad tillgång till?
Nej, wizards har inte obegränsad tillgång, däremot behöver de ingen spellbook för read magic.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag skulle till och med vara beredd att låta magiker använda 0-level-formler hur ofta de vill utan några begränsningar alls, faktiskt.
Inte bra. Det skulle öppna upp en hel massa burkar med mask.

Oändliga resurser leder oftast till problem av något slag. Även om det finns en del helt ofarliga 0:e gradens formler, finns det även gott om användbara dito. Präster skulle kunna läka obegränsat, alla skulle ha +1 på alla sina räddningsslag hela tiden, o.s.v. Och exakt hur mycket magiker krävs för att få oändligt många småtrix? En grad? Mer?

Nej, magiska resurser är alltid begränsade, annars är det risk att det spårar ut helt. Eller också får man skapa en massa undantag från regeln.

Så, en ökning av antalet 0:e gradens formler känns inte så tokigt. Och även om version 3.5 sett till att inte lasta för mycket vid 1:a graden i klasserna, känns det ändå som om ett begränsat knippe småtrix/hymner inte kommer att leda till massiv multiklassning.

Så jag bestämmer mig för att ändra tabell 1-1 i PH så att kolumnen "0" innehåller "1" på raden "12-13" och ökar sedan med 1 för varje rad neråt. Jag tror att det blir både kul och hanterligt.

/Mikael

Nightowl

Champion

Jag är egentligen inte så negativ till det. Jag spånar mest: FINNS det någon nackdel med att en trollkarl kan göra 1T3 med en touch attack när han vill, en gång per runda?

Det ger honom en ganska enkel avståndsattack, men jag skulle kanske ändå föredra en light crossbow, och den kan vem som helst använda. Trobergs lösning kirrar ju CMW. (Det irriterar mig dock fortfarande att inte kurerarmagi läker proportionerligt mot patienten istf kastaren; den skada en CLW läker är inte 'light' för en förstalevlare)

Erik

Oldtimer

Slava Ukraini!

FINNS det någon nackdel med att en trollkarl kan göra 1T3 med en touch attack när han vill, en gång per runda?
Ja, han kan utföra en gratis energiattack varje runda. Även om den bara gör 1t3 är det alldeles för bra att ha ett obegränsat antal.

Trobergs lösning kirrar ju CMW.
Och sabbar all annan magisk läkning. Då föredrar jag lätt att begränsa antalet 0:e gradens formler. Så slipper man den typen av specialregler.

/Mikael

Quan'talis

Swashbuckler
Så jag bestämmer mig för att ändra tabell 1-1 i PH så att kolumnen "0" innehåller "1" på raden "12-13" och ökar sedan med 1 för varje rad neråt. Jag tror att det blir både kul och hanterligt.
Visst, det låter som en bra idé. Då får ju en "riktig" magiker (inte multiclassad, alltså) automatiskt rätt många småformler på grund av sin höga intelligens medan person som hör till en annan klass och tar en level som magiker antagligen inte har prioriterat int. och får inte så många att det stör. Och för mig blir det ju lika lätt att bryta mot den regeln som det var att bryta mot den gamla :gremsmile:

JPS – anser egentligen att magi borde vara skillbaserad, men det är en annan diskussion

Quan'talis

Swashbuckler

Tja, jag ser ingen nackdel, men så är jag ju inte riktigt klok heller. Jag ser nämligen inte ens något problem med att tillåta magiker att använda alla sina formler utan några begränsningar :gremshocked: Krigare får ju till exempel svinga sina svärd hur ofta de vill.

Fast för präster funkar det ju inte, för då blir ju liksom skador ännu mindre hälsovådliga än de redan är.

JPS – "släng ut prelaten!"

Staffan

Myrmidon
Många cantrips och skill-baserad magi

Jag är faktiskt lite emot att ge trollkarlar och annat pack stora mängder cantrips, av den anledningen att det är en liten men dock del av psionernas nisch (en psion får 3+level talents/dag utan att använda power points, en psychic warrior 2+level). Vill man använda en massa småfjutterier kan man alltså spela en psion i stället.

anser egentligen att magi borde vara skillbaserad, men det är en annan diskussion
Jag hade ett vagt embryo till en idé för skill-baserad magi, även om det främst var avsett för d20 Modern. I grund och botten finns det ett antal magifärdigheter som representerar olika typer av magi (t ex elementarmagi, mentalt påverkande magi, nekromanti, o s v). Förutom dessa lär man sig även enskilda besvärjelser med skill points - dessa är dock "binära", så en viss besvärjelse kostar kanske 1-3 skill points. För att använda en besvärjelse slår man sedan ett slag för relevant magifärdighet - en lite eldboll som gör 1d6 i skada kanske då har DC 10, som man ska slå mot med Elementarmagi. Vissa besvärjelser kan användas i olika styrkor, med varierande DC (eldbollen ovan skulle då t ex vara DC 10 för 1d6 i skada, 15 för 2d6, 20 för 3d6 o s v).

Magifärdigheterna skulle då vara icke-klassfärdigheter för alla grundklasserna (i d20M alltså), men det borde finnas ett feat som gör dem till klassfärdigheter, och en avancerad klass som utökar möjligheterna - eller eventuellt flera, med inriktning mot olika magifärdigheter.

Det är ungefär så långt som jag kommit på systemet - jag har inte direkt jobbat så mycket på det. Troligen skulle det även behövas någon form av begränsning på hur mycket magi man kan använda, via magipoäng eller motsvarande.

Troberg

Sinister eater

Och sabbar all annan magisk läkning. Då föredrar jag lätt att begränsa antalet 0:e gradens formler. Så slipper man den typen av specialregler.
Nej, den gör dem mer logiska och intressanta. Visst, de blir lite sämre, men det blir samtidigt ett litet spel att avgöra vilken heal/cure man ska använda i varje fall.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Visst, de blir lite sämre, men det blir samtidigt ett litet spel att avgöra vilken heal/cure man ska använda i varje fall.
Visst, jag förstår hur du menar. Men det är en drastisk försämring av läkeformler. Om det blir intressantare eller inte är en smaksak, men en drastisk försämring är det.

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Visst, jag förstår hur du menar. Men det är en drastisk försämring av läkeformler. Om det blir intressantare eller inte är en smaksak, men en drastisk försämring är det.
Visst är det en försämring. Personligen tycker jag de är för bra nu, så det passar mig bra. Annars är det väl bara att justera dem lite (fler, mer eller vidare).

Pom

Swashbuckler

Men om man bara gör det med några formler då? Read magic eller vad den nu heter har trollkarlar väl redan obegränsad tillgång till? Hur skulle det vara med Prestidigitation, Mage hand och eventuellt någon annan formel?
Det går säkert att hitta formler som är så oanvändbara till annat än rent stämningsskapande beteenden att de tål att användas hur ofta som helst. Prestidigitation är ju med sin timslånga varaktighet egentligen en lightversion av oändliga grad 0 formler, så där kan det kanske funka. Mage hand tycker jag blir för bra. Det är alldeles för många situationer när det är avgörande om man kan lyfta ett par kg på 10m håll eller inte. Tjuvsektionen inom LO skulle nog ha en del att säga.

Som jag ser det är huvudfrågan helt enkelt estetisk. Det skär sig att just grad 0 formler inte har bonus för hög Int (eller dyl). Blir det obalancerat om man inför en sådan bonus? Kanske inte. Blir det obalancerat om man inför en oändligt hög sådan bonus? Troligen.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Pudelns kärna

Som jag ser det är huvudfrågan helt enkelt estetisk. Det skär sig att just grad 0 formler inte har bonus för hög Int (eller dyl). Blir det obalancerat om man inför en sådan bonus? Kanske inte.
Exakt. Jag tror inte det blir obalanserat av lite (med betoning på lite) fler 0:e gradens formler.

Så jag ändrar på den tabellen i Dunder&Drakar.

/Mikael

anth

Vetefan

Jag ser nämligen inte ens något problem med att tillåta magiker att använda alla sina formler utan några begränsningar Krigare får ju till exempel svinga sina svärd hur ofta de vill.
Bara ett problem. En spell är MÄKTIGARE än en vanlig vapenattack.
En spell är mer i samma nivå som en vapenattack då man använder en feat.
Ta en tit på featen stunning fist: "You may attempt a stunning attack once per day for every four levels you have attained, and no more than once per round."
Som du ser så kan inte ens en fighter göra hur många stunning attacks som helst per dag.

anth

Vetefan
Re: Många cantrips och skill-baserad magi

Vill man använda en massa småfjutterier kan man alltså spela en psion i stället.
Instämmer.
Önskemål om "småfjutterier" kommer oftast från spelare som är vana vid channeling-baserad magi.
Psionics är det närmaste man kan komma.
UA skulle visst ha ett channeling-system, och UA ska ju vara OGC.

Jag hade ett vagt embryo till en idé för skill-baserad magi, även om det främst var avsett för d20 Modern.
Jag var själv inne på att utveckla ritualerna som finns i d20Modern och Epic Level Handbook.
Någon som tänkt ut ett enkelt system att räkna ut DC för en spell när man gör om den till en ritual?

Det är ungefär så långt som jag kommit på systemet - jag har inte direkt jobbat så mycket på det.
Har du tittat på magisystemet i Midnight? (systemet är OGC)
Kortfattad (och förenklad) beskrivning:
Enskilda spells kostar skillpoints att lära sig.
Man måste spendera en feat på att kunna ta spells ur en specifik school (illusion/abjuration etc).
När man kastar en spell så tar man CON-damage = spell level.
(alla har en pool = deras CON bonus som man tar av innan man tar CON-damage)
Alla kan använda magi, men spellcasters får bonusfeats som de kan spendera på fler schools och de behöver inte bränna lika mycket poäng (CON-damage) när de kastar spells.