Nekromanti Bristen på politisk korrekthet gör mig glad

nicole

Warrior
Är det något jag uppskattar med Eon och Mundana är det att världen inte är politiskt korrekt och att det inte råder jämnlikhet mellan könen.

Hur ställer ni andra er till detta?

Storuggla

Champion
" Är det något jag uppskattar med Eon och Mundana är det att världen inte är politiskt korrekt och att det inte råder jämnlikhet mellan könen."

Hur är könsrollerna i Mundana egentligen? Är det jämnlighet i stadsvakten eller hur..?

Storuggla, undrandes

Xzarjo

Warrior
Det är en av sakerna som gör att jag älskar EON. Det liksom gör den världen på något underligt sätt mer värklighetstrogen än vår egen..... men så är jag ju också en underlig typ.

Bäst jag slutar skriva redan nu, annars kommer jag börja ifrågasätta allt vad dagens politik är.

Xzarjo

Warrior
Stadsvakten i mundana...

... är enligt mej ej jämnlik, då mundana grundar sig mycket på medeltiden där det knappast fanns några kvinnor i stadsvakten alls. Vist finns det uppstickare, men dom är välldigt få.

Tror det finns fler kvinliga magiker i mundana än kvinliga stadsvakter eller "annat stridande" kvinnofolk. Ja... förutom i det där västliga landet som styrs av kvinnor och förtrycker männen.

Man Mountainman

Storsvagåret
Hur ställer ni andra er till detta?

I mitt Mundana kör jag med så-gott-som-jämlikhet mellan könen, helt enkelt eftersom att jag föredrar valfrihet framför realism. Det är dock en jämlikhet som begränsar sig till rollpersonerna.

Drakvrede

Swordsman
Det handlar väl inte om PK...

Är det något jag uppskattar med Eon och Mundana är det att världen inte är politiskt korrekt och att det inte råder jämnlikhet mellan könen.
Alltså, i Mundanas fall handlar väl ojämlikheten mellan könen inte om ett brott mot den politiska korrektheten (PK)? Snarare handlar det väl om "realism"? Jämlikhet är ju trots allt ett modern koncept, speciellt när vi talar om jämlikhet mellan könen! Med andra ord, en medeltidsinfluerad värld (som Mundana ändå är) styrd av religion och vidskepelse skulle snarare kännas väldigt konstig och konstlad om könen vore jämstälda! Det passar liksom inte alls in i det medeltida tänkadet och den medeltida världen, av ovan nämda skäl. Sålunda handlar det inte alls om att bryta mot PK, utan snarare om en känsla för den rådande tidsandan.
:gremcool:

nicole

Warrior
Som Eon-nybörjare vet jag inte så mycket, men en vild gissning är att stadsvakten ser olika ut på olika ställen. Mitt rollspelsgäng befinner sig just nu i Soldarn. Där får kvinnor inte avancera inom prästeskapet, en kvinna straffas hårdare vid hor än en man och en kvinnas far bestämmer över henne fram tills hon är gift.

nicole

Warrior
Re: Det handlar väl inte om PK...

Man gör naturligtvis inte saker för att det skall vara politiskt korrekt, men man kan låta bli saker för att inte vara politiskt inkorrekt. Om du jämför med många amerikanska rollspel kommer du märka att deras spelvärldar är mycket mer tillrättalagda än Eon är, ingen skall ju kunna anklaga rollspelare för att vara diskriminerande...

Vad jag försöker säga är väl att en strävan efter realism ibland förutsätter ett steg bort från det tillrättalagda, det jag kallar politisk korrekthet.

Storuggla

Champion
"Mitt rollspelsgäng befinner sig just nu i Soldarn. Där får kvinnor inte avancera inom prästeskapet, en kvinna straffas hårdare vid hor än en man och en kvinnas far bestämmer över henne fram tills hon är gift."

Rymdsparris! Tredje gången jag skriver det här inlägget men får det sabbat av min egen klantighet med tangentbord! Morr!

Eh, visst ja. Jag tycker: Visst. Jag menar, det är en värld där vissa folk generellt är bättre än andra på att vara smidiga eller hjärnanvändande, så varför skulle folk inte tro att det gällde inom det egna folket också? Jag antar att förekomsten av magi gör att det inte är lika illa som det var i Europa under medeltiden, om man vet att det finns kvinnor som kan grilla ens tår på tio fjärdingsvägs avstånd så kanske man beter sig lite mer som folk ändå :gremwink:
Jag stör mig inte på den aspekten, mitt gruff är att jag aldrig får spela missla :gremwink:

Storuggla, tror att mislorna är jämnlika dock, det passar dem

Rising

Vila i frid
"Hur ställer ni andra er till detta?"

Inte för att jag är någon expert på Eon eller så, men jag brukar låta alla rollspelsvärldar vara rätt jämnlika när allt kommer kring. Detta för att rollspel blir ganska tråkigt om ens rollperson inte får någon rörelsefrihet eller möjlighet att vara en individ. Om kvinnor inte får gå omkring på stan ensamma och om de måste gå och lägga sig medan karlarna diskuterar politik efter maten osv, så blir det liksom inte särskilt kul att spela som kvinna till slut. (Ett visst mått av ojämlikhet kan fungerar som krydda, men verklig ojämlikhet såsom den har sett ut i historien, den är nog helt oförenlig med hela idén bakom rollspel)

Jag låter ojämlikheten i fantasyvärldar som värst vara av någon sorts sen 1800-talsmodell. Alltså, det finns en salongskultur (kvinnor får ha åsikter, kvinnor kan ha kul) och det finns en sorts medvetenhet om att kvinnor faktiskt har rättigheter, även om delar av samhället ändå kan vara djupt rotat i en del inskränkta orättvisor.

Men att jag resonerar så har alltså mer med spelbarhet än politiskt korrekthet att göra.

/Rising

Legolas

Veteran
Skillnad på världen och hur den spelas...

Jag tykcer att det är viktigt att se en skillnad mellan hur världen "är" och hur den spelas. Själv så har jag inget emot en mer "realistisk" bild av den medeltida jämmnlikheten mellan könen. Men det ska aldrig vara så att det sker på bekostnad av en persons önskan att spela en viss roll. Om någon vill spela en kvinnlig stadsvakt så ska de få göra det.

I mundan så råder det (om min tolkning stämmer) ganska stora skillnader i könsjämnlikhet i olika delar av världen. På Ashariskahalvön verkar det svårare för kvinnor att bli krigare än i till exempel Consaber. I Consaber är det om jag har förstått allt rätt inte ovanligt med riddersdamer (kvinnliga riddare). Det verkar också som om det är vanligare att alviskakvinnor blir krigare än att mänskliga blir det.

Legolas

Re: Skillnad på världen och hur den spelas...

Tja, i Consaber så blir man myndig om man dubbas till riddare, något som man annars bara blir om man gifter sig (som kvinna alltså, männen blir myndiga vid ca 15 års ålder ahr jag för mig), så det är en populär utväg.
Finns riddersdamer i Soldarn också, jargien vet jag inte.
Sen gilalr jag Momolan, det är ett trevligt ställe. Bara tanken på vad dom gör med lösaktiga småpojkar får mig att villa flytta dit.... inte, fast det är ett intressant land

Drakvrede

Swordsman

Vad jag försöker säga är väl att en strävan efter realism ibland förutsätter ett steg bort från det tillrättalagda, det jag kallar politisk korrekthet.
Aha, det var det du menade. Ja, i så fall håller jag till fullo med dig, om man nu med "realism" menar efterliknande av vår värld - något som det rimligen måste betyda, eftersom vår värld är den enda realistiska.
:gremgrin:

LeJonklev

Swordsman
Jag ställer mig till det på samma sätt som jag ställer mig till drakarna, alverna och allt annat i eon som inte finns i vår vanliga värld.
Mundana är inte vår värld. I vår värld finns det inga skillnader mellan män och kvinnor annat än de som samhället tvingar på oss från födseln. Medan i mundana, närmare bestämt i Soldarn där min kampanj utspelar sig, finns det en tydligt skillnad mellan kvinnor och män. Både i uppförande och social struktur. Hurvidda detta är korrekt eller ej är inget som en hårt arbetade bonde (som är den kategori mina spelare hamnar i) bryr sig om. Han har fullt upp med att tjäna sitt uppehälle.

/Johan

LeJonklev

Swordsman

Realism? Det är inget man ska eftersträva i ett rollspel och defintivt inget man eftersträvar i eon. Bara det faktum att magi, drakar, alver och så vidare finns motsäger det. Varför man då helt plötsligt skulle få någon realismfnatt rörande uppdelningen mellan män och kvinnor och anstränga sig efter att efterlikna de social strukturerna som finns i vår egen värld är fullständigt bortom mig.

/Johan

Drakvrede

Swordsman
Realism är ett av Eons slagord...

Realism? Det är inget man ska eftersträva i ett rollspel och defintivt inget man eftersträvar i eon.
Det är det visst det - realism är ett av Eons slagord! Läs bara på baksidan av modulen, tillsammans med citatet nedan (taget från sidan http://www.neogames.se/eon.htm, min kursivering), så får du se...
:gremcool:

Fantasyrollspelet Eon är Neogames bästsäljande fantasyrollspel. Det är det tredje i Neogames serie av svenska rollspel med realism och spelglädje

Ymir

Liten kantbaron
Re: Fram för orättvisor i fantasyvärldar

Att kvinnor och andra 'minoriteter' (särskilda grupper) får en underordnad och ibland direkt förtryckt position i förindustriella världar ser jag som fullständigt naturligt, och närmast nödvändigt för trovärdighetens skull. Alla-är-så-jämlika-och-vi-har-ras-och-könskvot-på-bilderna-spel a'la D&D tenderar att få trovärdigheten och känslan av en dåtidsmiljö att krackelera fullständigt, och är i slutändan inte mycket mer än nutiden i fantasykläder, med allt som hör till - och det är ingen önskvärd fantasymiljö i mitt tycke. Man måste som spelare kunna känna att det är en annan tid och andra värderingar som råder, och samhälleliga och kulturella orättvisor av Eons typ är ett mycket användbart medel för att åstadkomma den känslan. Sedan tycker jag att man (Neogames) gott kunde bejakat den ännu mera, förvisso - räkna med att jag kommer att göra det i 'Västlanden'.

Dessutom är orättvisor, förtryck och allmänt patriarkaliska samhällen mycket intressanta aspekter i rollspel. Jag tycker om orättvisor i fantasyvärldar, och förespråkar det starkt. . Förtryck (av kvinnor, bönder, andra folkslag, etc), stora skillnader mellan fattiga och rika, etc - allt sådant är intressanta teman som skapar situationer att bygga saker på, och ger enastående möjligheter till gott rollspel. Utsatta roller kan tillföra helt nya dimensioner till rollspelandet. Jag personligen spelar för det mesta kvinnor, inte minst i förindustriella världar, och ett av de främsta skälen till det är just det ovan - kvinnor kämpar allt som oftast i underläge, och det blir en extra utmaning som bidrar till intressanta situationer att rollspela, såväl som en levande kampanjvärld. Som Mundana.

- Ymir, folkfront för fantasyförtryck :)

Krille

Super Moderator

"Varför man då helt plötsligt skulle få någon realismfnatt rörande uppdelningen mellan män och kvinnor och anstränga sig efter att efterlikna de social strukturerna som finns i vår egen värld är fullständigt bortom mig."

Plötsligt förstår jag varför Västmark inte föll dig i smaken.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Du tycks ha svårt att skilja på realism i meningen "vara så likt den verkliga världen" och realism i meningen "vara psykologiskt och socialt trovärdigt". Bara för att man lagt in företeelser som inte finns i verkligheten innebär inte detta att man kan ha en spelvärld som saknar sammanhang. Folk i Mundana tänker ju ändå ungefär som folk i gemen, oavsett om de är alver, dvärgar eller människor. Därför uppstår sociala strukturer och när kulturen så starkt påminner om de patriarkaliska kulturer som funnits i verkligheten är det mest trovärdigt och sammanhängande om folk beter sig ungefär som folk i de kulturerna gjorde. Det handlar inte om att världens fysiska lagar eller intelligenta arter är annorlunda, det handlar om kultur och psykologi. Och det kan du väl inte förneka finns även i Mundana?

Björn Hellqvist

Swordsman
Re: Fram för orättvisor i fantasyvärldar

Öhm... det finns inget "historiskt" som säger att en fantasyvärld måste vara full av orättvisor. Skaparen har ju fria händer att göra den hur jämlik som helst. Däremot har du fullständigt rätt i att orättvisorna spelar en viktig roll för att skapa de spänningar som gör världen intressant, spännande och utmanande.