Re: Fram för orättvisor i fantasyvärldar
Att kvinnor och andra 'minoriteter' (särskilda grupper) får en underordnad och ibland direkt förtryckt position i förindustriella världar ser jag som fullständigt naturligt, och närmast nödvändigt för trovärdighetens skull. Alla-är-så-jämlika-och-vi-har-ras-och-könskvot-på-bilderna-spel a'la D&D tenderar att få trovärdigheten och känslan av en dåtidsmiljö att krackelera fullständigt, och är i slutändan inte mycket mer än nutiden i fantasykläder, med allt som hör till - och det är
ingen önskvärd fantasymiljö i mitt tycke. Man måste som spelare kunna känna att det är en annan tid och andra värderingar som råder, och samhälleliga och kulturella orättvisor av Eons typ är ett mycket användbart medel för att åstadkomma den känslan. Sedan tycker jag att man (Neogames) gott kunde bejakat den ännu mera, förvisso - räkna med att jag kommer att göra det i 'Västlanden'.
Dessutom är orättvisor, förtryck och allmänt patriarkaliska samhällen mycket intressanta aspekter i rollspel. Jag tycker om orättvisor i fantasyvärldar, och förespråkar det starkt. . Förtryck (av kvinnor, bönder, andra folkslag, etc), stora skillnader mellan fattiga och rika, etc - allt sådant är intressanta teman som skapar situationer att bygga saker på, och ger enastående möjligheter till gott rollspel. Utsatta roller kan tillföra helt nya dimensioner till rollspelandet. Jag personligen spelar för det mesta kvinnor, inte minst i förindustriella världar, och ett av de främsta skälen till det är just det ovan - kvinnor kämpar allt som oftast i underläge, och det blir en extra utmaning som bidrar till intressanta situationer att rollspela, såväl som en levande kampanjvärld. Som Mundana.
- Ymir, folkfront för fantasyförtryck