Nekromanti Bristen på politisk korrekthet gör mig glad

Ymir

Liten kantbaron
Re: Fram för orättvisor i fantasyvärldar

det finns inget "historiskt" som säger att en fantasyvärld måste vara full av orättvisor.
Empiriskt vetande. Vår historia har alltid varit det, och även om orsakerna bakom det hela kan diskuteras så är det svårt att förneka att det alltid varit så, och kanske alltid kommer att vara det. Jag skulle helt enkelt påstå att människors radikalt olika förutsättningar och grupperingar inbjudit till särbehandling och diskriminering under alla tider. Inte minst i ett förindustriellt samhälle ter det sig självklart att vissa kommer anse sig för mer än andra, och att folk med 'sämre' förutsättningar (fattiga, kvinnor, främmande folkslag, etc) kommer att få betala för det. Människors kunskap om världen omkring dem är mindre, och misstron mot det okända eller främmande förstärks av det, samtidigt som man håller hårt i det man redan känner. Jämställda, liberala jänkarfantasyvärldar a'la D&D köper jag helt enkelt inte. Jag deltar gärna i kampen för en rättvis och solidarisk värld, men frågan är om vi någonsin kommer att få det. I mitt tycke är vi långt inne på helt fel spår.

- Ymir, har på känn att någon kommer kräva en utläggning

storken

Warrior
kort fråga [OT]

Kommer Västlanden bli en helt egen modul eller enbart det häfte som medföljer i Atlas-boxen?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Man väljer sina orättvisor

Orättvisor skapar spänningar i en kampanjvärld, vilket leder till dynamik. Hålller med om det.

Men man måste också fundera på vilka orättvisor man som speldesigner väljer att använda sig av. Man kan mycket väl introducera orättvisor i en värld utan att falla tillbaks på den gamla könsfördelningen, och det kan skapa mycket mer intressant fantasy än vad som är fallet om man slentrianmässigt väljer att använda könssegregering som en orättvisa.

Eftersom den orättvisan är så gjord redan (till leda och förbannelse), kommer man inte som spelare att reflektera över att den finns, särskilt inte som de flesta (säkert 99%) spelar manliga rollpersoner. De drabbas helt enkelt inte av orättvisan, vilket gör att den är tämligen poänglös.

Man kan istället införa orättvisor som baserar sig på element som verkligen ställer till det för rollpersonerna. Ingen som inte äger land får bära vapen. Alla som har blont hår anses vara mindre värda. Alla som inte kan lyfta en gris anses vara ovärdiga och onyttiga och jagas ur staden, alla som har nått med magi att göra bränns på bål.

Kvinnor som män.

Då tycker jag att det börjar bli intressant.

För man ska tänka på vilka orättvisor man inkluderar i sin kampanjvärld, och vad man vill ha sagt med att införa den orättvisan, och att hänvisa till trovärdighet tycker i alla fall jag inte håller i längden. Det är ju trots allt fantasy, med drakar och alver och orcher. Då kan väl män och kvinnor vara lika mycket diskriminerade utan att hela kampanjvärlden faller samman?

Boktipset: läs Ursula Le Guins The Left Hand of Darkness, för en fräsch syn på manligt och kvinnligt.

M.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Är det något jag uppskattar med Eon och Mundana är det att världen inte är politiskt korrekt och att det inte råder jämnlikhet mellan könen."

Tja, det är kanske inte så konstigt med tanke på att det är mestadels män som ligger bakom själva spelet och reglerna. Könsskillnaderna är inte det som har fått mig att fastna för systemet utan snarare den obegränsade tärningen och vissa av modulerna. För övrigt kanske det bör tilläggas att de flesta människors bild av medeltiden och dess värderingar är starkt färgad av olika fördommar och halvsanningar.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Man väljer sina orättvisor

Det är ju trots allt fantasy, med drakar och alver och orcher. Då kan väl män och kvinnor vara lika mycket diskriminerade utan att hela kampanjvärlden faller samman?
Jag ser det som alltför naturligt att kvinnor får en underordnad roll i förindustriella världar, beroende på ett otal faktorer. En sämre förmåga att ta för sig fysiskt (mindre muskelmassa och storlek) och påtvingad modersroll (graviditet, amning etc) lär vara två ganska grundläggande, biologiskt betingade orsaker bakom det. Därav ifrågasätter jag gärna trovärdigheten i förindustriella, icke-demokratiska världar som ändå besitter full jämställdhet. Trots att det finns drakar och orcher i dem.

Och det är klart, 'udda' diskrimineringsgrunder är helt klart en användbar aspekt att bejaka i fantasyvärldar. Men man bör ju också ta sig en funderare på orsakerna bakom diskrimineringen, varför den uppstått, och att verkligen besvara det tillfredställande kan nog vara svårt i vissa fall. Men så länge det funkar så håller jag med, såklart.

- Ymir, med trovärdighetsnojja

Helmgast

Men om kvinnor inte är svagare då? (Vilket är ungefär i enighet med orch- och draknärvaro.)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Små förändringar ger stora resultat

Tar man bort alla eventuella prestations- och beteenderelaterade biologiska och kulturella skillnader mellan män och kvinnor lär någon diskriminering självklart inte förekomma. Men som det är nu lär kvinnors mindre fysiska styrka långt ifrån vara den enda faktoren bakom den diskriminering som i vår värld alltid rått, så att utgå från att samma fysiska grundförutsättningar helt skulle lösa 'problemet' tycker jag är lite väl simpelt.

Det kan också vara värt att fundera på varför kvinnor är svagare än män, egentligen. Evolutionen orsakar liksom inte sådant 'bara för att' - det lär snarare vara en tradeoff/kompensation för något annat. Att det sedan inte tycks vara något som direkt avspeglas i rollspelsstats har ju alltid problematiserat det hela en aning dock, undantaget för somliga rabiatfeminister och andra verklighetsfrånvända element. Likväl...kanske rentav någon, eller något, hade en tanke med det hela, i alra urtids morgon, då Ymer levde?

Hade någonting alls blivit detsamma om man helt sonika 'förändrat' en sådan detalj? Jag tror inte det. Man skulle kunna spekulera i evighet om hur det hade förändrat vår världshistoria - för att inte tala om andras.

- Ymir, tror inte att det är så lätt

Krille

Super Moderator

"En sämre förmåga att ta för sig fysiskt (mindre muskelmassa och storlek) och påtvingad modersroll (graviditet, amning etc) lär vara två ganska grundläggande, biologiskt betingade orsaker bakom det."

Du får det att låta som att allting kvinnligt är "påtvingat" eller till nackdel. Du kan ju vända på det så här: kvinnor är i ett primitivt stamsamhälle mycket viktigare för stammens överlevnad. Kvinnor är en mycket, mycket begränsad resurs och förökandet sker helt på kvinnans villkor, eller snarare kvinnans kropps villkor. Män är spenderbara. De kan så vildhavre omkring sig precis när som helst och varje man är helt utbytbar mot en annan man. På grund av det så har män helt enkelt påtvingats rollen som kanonmat.

Det sagt om det, politiskt korrekthet är ingenting som jag bryr mig om i någon högre utsträckning, men jag tycker att det är fascinerande att könsojämlikheten i Mundana väcker större reaktioner än slaveriet.

Ymir

Liten kantbaron

Det stämmer, och visst finns sådana primitiva samhällen också i Mundana, men dem utspelar sig ju Eon-spelarnas kampanjer väldigt sällan i.

- Ymir, hostar till lite om eyrentigrinnorna när han ändå är igång

Krille

Super Moderator

"Det stämmer, och visst finns sådana primitiva samhällen också i Mundana, men dem utspelar sig ju Eon-spelarnas kampanjer väldigt sällan i."

Nå, nu menade jag "stam" som i "vilken mindre grupp människor som helst, bofast eller nomadisk". Förutsättningarna gäller liksom även om man talar Grug&Kompani eller en saxisk by: män är undgängliga för stammens/byns/stadens/whatevers överlevnad, kvinnor är det inte.

nicole

Warrior
det är kanske inte så konstigt med tanke på att det är mestadels män som ligger bakom själva spelet och reglerna.
Om jag tolkar dig rätt så tror du att konstruktörerna på Neogames är mansgrisar som sätter upp regler för att visa sin överlägsenhet och förtrycka kvinnor. Jag tvivlar på att så är fallet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Walium feltolkas

"Om jag tolkar dig rätt så tror du att konstruktörerna på Neogames är mansgrisar som sätter upp regler för att visa sin överlägsenhet och förtrycka kvinnor. Jag tvivlar på att så är fallet. "

Du tolkar verkligen inte mitt inlägg rätt. :gremsmile:

Vad jag menar är att den allmäna bristen på kvinnliga rollspelare och rollspelskonstruktörer naturligtvis i viss mån påverkar vad som skrivs och ges ut. Kanske hade vissa delar av Mundana beskrivits annorlunda eller mer i detalj om Neogames inte bara hade haft manliga konstruktörer? Nu finns det i och för sig inte särskilt många kvinnliga kandidater att välja mellan heller. Jag har aldrig haft någon anledning att klaga på det nuvarande upplägget även lite mer matriarkaliska kulturer som tirakernas beskrivs lite dåligt.

Ymir

Liten kantbaron

Det har jag fortfarande inte förnekat, men det tycks likfullt sällan ha lett till att kvinnorna fått en icke-underordnad roll i samhället.

- Ymir, påpekar

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det finns undantag

Jag har för mig att det finns undantag till den "regeln". Visst, om du vill modellera din värld på europa så stämmer ditt resonemang (jag skulle inte använda det, men historien stödjer ju det du säger). Men om du ser dig om i resten av världen, så finns andra strukturer, till exempel i afrika, polynesien och asien. Det är inte ett 100% universellt faktum att alla kvinnor alltid varit förtryckta på grund av uppfattad svaghet. Det finns undantag från den regeln också. Så varför inte modellera en fantasyvärld efter en kultur där kvinnorna är så viktiga för samhället att de faktiskt har tillskansat sig en betydande maktposition i samhället? Ordet "matriarkat" finns ju inte inte inte i vår vokabulär.

Tyvärr är detta bara fragmenterade minnen av tv-dokumentärer, så jag kan inte lägga fram några källor. Om jag hittar några, så postar jag dem.

M.

Big Marco

Läskig
Re: Notifiering

Jag vill bara påpeka att det finns länder i Mundana som har mycket starka matriarkat redan nu - Momolan är ett av dessa. Tirakernas samhälle likaså (och det är något som har irriterat en hel del, kan jag påstå).

Allt för att skapa dynamik. =)

Staffan

Myrmidon

Det kan också vara värt att fundera på varför kvinnor är svagare än män, egentligen. Evolutionen orsakar liksom inte sådant 'bara för att' - det lär snarare vara en tradeoff/kompensation för något annat.
Evovadå? Finns sån i Mundana? :gremtongue:

Ymir

Liten kantbaron

I mitt Mundana gör den. Att sedan de flesta andra på det här forumet föredrar att allt på Mundana floffats fram av diverse gudomar lite spontant kan liksom inte jag stå för.

- Ymir, påpekar