Många cantrips och skill-baserad magi
Jag är faktiskt lite emot att ge trollkarlar och annat pack stora mängder cantrips, av den anledningen att det är en liten men dock del av psionernas nisch (en psion får 3+level talents/dag utan att använda power points, en psychic warrior 2+level). Vill man använda en massa småfjutterier kan man alltså spela en psion i stället.
anser egentligen att magi borde vara skillbaserad, men det är en annan diskussion
Jag hade ett vagt embryo till en idé för skill-baserad magi, även om det främst var avsett för d20 Modern. I grund och botten finns det ett antal magifärdigheter som representerar olika typer av magi (t ex elementarmagi, mentalt påverkande magi, nekromanti, o s v). Förutom dessa lär man sig även enskilda besvärjelser med skill points - dessa är dock "binära", så en viss besvärjelse kostar kanske 1-3 skill points. För att använda en besvärjelse slår man sedan ett slag för relevant magifärdighet - en lite eldboll som gör 1d6 i skada kanske då har DC 10, som man ska slå mot med Elementarmagi. Vissa besvärjelser kan användas i olika styrkor, med varierande DC (eldbollen ovan skulle då t ex vara DC 10 för 1d6 i skada, 15 för 2d6, 20 för 3d6 o s v).
Magifärdigheterna skulle då vara icke-klassfärdigheter för alla grundklasserna (i d20M alltså), men det borde finnas ett feat som gör dem till klassfärdigheter, och en avancerad klass som utökar möjligheterna - eller eventuellt flera, med inriktning mot olika magifärdigheter.
Det är ungefär så långt som jag kommit på systemet - jag har inte direkt jobbat så mycket på det. Troligen skulle det även behövas någon form av begränsning på hur mycket magi man kan använda, via magipoäng eller motsvarande.