Nekromanti Bristen på 0:e gradens formler

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Många cantrips och skill-baserad magi

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Vill man använda en massa småfjutterier kan man alltså spela en psion i stället.
--------------------------------------------------------------------------------

Instämmer.
Önskemål om "småfjutterier" kommer oftast från spelare som är vana vid channeling-baserad magi.
Psionics är det närmaste man kan komma.
Åtminstone tyckte inte jag att man skulle ha en massa "småfjutterier" gratis, bara att hög Intelligens/Visdom/Utstrålning skulle ge lite extra 0:e gradens formler. Gärna med något starkare påverkan än vad egenskapen har på högre formelgrader.

Dels av estetiska skäl och dels för att ge en nybörjarmagiker lite mer att göra på äventyren.

Då tycker jag att det fortfarande är magi och inte psionik. Och fortfarande hyfsat balanserat. Eller hur?

/Mikael

anth

Vetefan

Önskemål om "småfjutterier" kommer oftast från spelare som är vana vid channeling-baserad magi.
Psionics är det närmaste man kan komma.
Anledningen till att jag uttryckte mig så var för att en psion själv får välja nivå på sina krafter och är därmed inte uppbunden av ett visst antal krafter per nivå och dag.

Då tycker jag att det fortfarande är magi och inte psionik. Och fortfarande hyfsat balanserat. Eller hur?
Instämmer, förutsatt att man använder min tilläggs-regel som säger att antalet x-tra 0-lvl spells = ability bonus OCH level. :gremlaugh:

Oldtimer

Slava Ukraini!

Instämmer, förutsatt att man använder min tilläggs-regel som säger att antalet x-tra 0-lvl spells = ability bonus OCH level.
Jag håller med dig... i princip. Fast jag gillar inte att regeln blir mer komplicerad - extraformler av andra grader har inte den begränsningen (även om det är sällan en första graden formelkastare har 20 eller mer i sin relevanta grundegenskap).

Frågan är ju hur viktigt det är att inte ge alla extra formlerna direkt. Du jämförde med duelleantens Listigt försvar (Canny Defense), men är ju stor skillnad på att plocka upp tre-fyra poäng bättre pansarklass direkt och att plocka upp tre-fyra 0:e gradens formler. Det känns inte viktigt nog för att behöva begränsas med en mer komplicerad regel.

/Mikael

Shaggy

Swordsman
Den frågan borde du ställa direkt till konstruktörerna. Jag antar att antingen Reynolds eller WotC:s officiella forum är de mest lämpade.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Den frågan borde du ställa direkt till konstruktörerna.
Det har jag gjort. Fast jag ville gärna veta vad andra D&D-rävar tycker också. :gremsmile:

Reynolds respons var ungefär att extraformeln vid Int 10 redan är inräknad (vilket stämmer till viss del, men inte helt) och att en extraformel vid Int 18 inte är något att bråka om. Så de skippade den.

Så jag antar att deras åsikt är att det inte spelar så stor roll med en eller ett par extraformler av grad 0 hit eller dit. Så jag föredrar nog att ge fler extraformler hellre än färre.

Tack allihop för åsikterna.

/Mikael