Ymir
Liten kantbaron
Re: Fram för orättvisor i fantasyvärldar
- Ymir, har på känn att någon kommer kräva en utläggning
Empiriskt vetande. Vår historia har alltid varit det, och även om orsakerna bakom det hela kan diskuteras så är det svårt att förneka att det alltid varit så, och kanske alltid kommer att vara det. Jag skulle helt enkelt påstå att människors radikalt olika förutsättningar och grupperingar inbjudit till särbehandling och diskriminering under alla tider. Inte minst i ett förindustriellt samhälle ter det sig självklart att vissa kommer anse sig för mer än andra, och att folk med 'sämre' förutsättningar (fattiga, kvinnor, främmande folkslag, etc) kommer att få betala för det. Människors kunskap om världen omkring dem är mindre, och misstron mot det okända eller främmande förstärks av det, samtidigt som man håller hårt i det man redan känner. Jämställda, liberala jänkarfantasyvärldar a'la D&D köper jag helt enkelt inte. Jag deltar gärna i kampen för en rättvis och solidarisk värld, men frågan är om vi någonsin kommer att få det. I mitt tycke är vi långt inne på helt fel spår.det finns inget "historiskt" som säger att en fantasyvärld måste vara full av orättvisor.
- Ymir, har på känn att någon kommer kräva en utläggning