Men det är så att en av mina spelare inte skriver bakgrunder och ger sin gubbe karaktär. Det har hänt nån gång att han inte fått vara med och spela med då lägger de andra av...
Hmm, jo, det är ju inte roligt när spelarna inte vill satsa ordentligt på sina rollpersoner, men jag skule nog akta mig för att säga att en spelare inte får vara med. Jag förstår dig – när jag har lagt ner mycket arbete på en kampanj vill jag också att spelarna ska engagera sig – men man kan ju inte tvinga någon att tycka om att skriva bakgrund.
Karaktärs skrivandet har jag fått ta i egna händer i min grupp. Om jag skriver en kampanj så hittar jag på ett antal karaktärs idéer som jag tycker passa. Det blir dels lättare att styra kampanjen och jag kan ge varje idée olika fördelar som inte spelarna vet något om. Och jag kan utnytja deras egenheter mycket lättare. Detta måste jag göra för att mina spelare inte lägger ner tillräckligt mycket tid på sitt karaktärs skapande.
Nu vet jag visserligen inte hur ni skapar rollpersoner rent praktiskt i er grupp, men jag tror att det skulle gå lättare om du hjälpte spelarna med RP-skapandet, gärna en och en någon gång innan första spelmötet. Om det är du som hittat på världen ni spelar i så kan de ju inte veta något om den, och om ni använder någon färdig värld så kanske du inte vill att de ska bläddra i böckerna på egen hand, så därför behöver de din hjälp. Tala gärna om för dem vilka områden som det är rimligt att deras rollpersoner kommer från, vilka färdigheter som kan behövas i kampanjen, hurudana rollpersoner som passar in i gruppen och så vidare.
Du kan ju ge dem karaktärsidéerna du hittat på som förslag, men var beredd att ändra dig om de kommer på något annat, även om du tycker att dina idéer passar in bättre i kampanjen (klart att de gör – du vet ju vad kampanjen handlar om...). Det är oftast bättre med rollpersoner som spelarna får känna att de gjort själva än med färdiga personer, hur bra de än passar in i kampanjen.
Det kan hända att det spelarna egentligen saknar inte är alternativ utan information. Nu drar jag kanske förhastade slutsatser utgående från det du skrivit här på forumet, men det verkar nästan som om du låter spelarna skriva sina karaktärer i blindo – alltså så att de får hitta på en rollperson utgående från informationen i regelböckerna och sedan får de anpassa sig efter det som händer i kampanjen. Det är inte fel att göra så, men det leder lätt till att spelarna väljer en "allmän" rollfigur som går att använda i vilken kampanj som helst, men som inte riktigt hör hemma i någon.
Jag vet som sagt väldigt lite om hur ni spelar, men det kanske skulle fungera bättre om du avslöjade lite mer om kampanjen för dem på förhand? Var inte rädd för att avslöja för mycket – en kampanj borde inte gå ut på att spelarna upptäcker en berättelse som du skrivit utan på att du och spelarna hittar på en berättelse tillsammans.
Jag personligen tycker ju att bakgrunden är den viktigaste delen. Det är delen som ger en gubbe liv.
Njae, bakgrunden är ganska viktig och kan vara väldigt intressant, men det är väl ändå det personen gör i själva äventyret/kampanjen som är viktigast? Det är ju det som är gubbens liv...
Slutligen vill jag bara tillägga att det blev ett himla tråkigt och långt inlägg...
Mitt blev längre...
JPS