Nekromanti Brister i karaktärs skapandet...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Ingen slaggar Freddy

Nej, jag tycker du har fel.

Jag tror att problemet är att Freddy vill att hans spelares rollfigurer skall ha djupa karaktärer som spelas med inlevelse, medan hans spelare inte är mogna för detta.

Visst saknas "de karaktärsbeskrivande advantages/disadvantages som man ser i GURPS" i D&D, men Freddy berättar ju själv att han gjort flera djupa och inlevelsefulla rollfigurer i D&D, så den bristen är inte så stor som man kan tro.

Nej, jag tror att hans spelare helt enkelt behöver hitta nöjet i att spela en roll och inte bara en optimerad stridsmaskin. Om man bara ger dem möjlighet, så lossnar det nog så småningom.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Re: Ingen slaggar Freddy

Ingen slaggar Freddy
Nja, för att vara en grisodlare med 10 inlägg så gick folk lite hårt åt honom.

Jag tror att problemet är att Freddy vill att hans spelares rollfigurer skall ha djupa karaktärer som spelas med inlevelse, medan hans spelare inte är mogna för detta.

Visst saknas "de karaktärsbeskrivande advantages/disadvantages som man ser i GURPS" i D&D, men Freddy berättar ju själv att han gjort flera djupa och inlevelsefulla rollfigurer i D&D, så den bristen är inte så stor som man kan tro.

Nej, jag tror att hans spelare helt enkelt behöver hitta nöjet i att spela en roll och inte bara en optimerad stridsmaskin. Om man bara ger dem möjlighet, så lossnar det nog så småningom.
Håller i princip med dig, med tillägget att ett regelsystem som uttryckligen beskriver och detaljerar karaktären gör det lättare att komma över den tröskeln och se att det finns mer.

DanielSchenström

Swashbuckler

Efter att ha läst genom alla inläggen tycker jag att inget har gått åt någon, de flesta kommer med olika tips och andra syner på saken.

Troberg

Sinister eater

Efter att ha läst genom alla inläggen tycker jag att inget har gått åt någon, de flesta kommer med olika tips och andra syner på saken.
Möjligt att jag övertolkade en del inlägg, jag har haft en pissig dag (det var SÅÅÅÅ nära att jag gick till bossen för ett par timmar sen och sjöng "Take this job and shove it, I ain't work here no more!"...).

OK, då byter jag sida i stället. Va fan är det här för oseriöst D&D-forum?!?! Ni slaggar inte någon som kritiserar den heliga skriften (Players handbook)! :gremwink:

DanielSchenström

Swashbuckler

"Va fan är det här för oseriöst D&D-forum?!?! Ni slaggar inte någon som kritiserar den heliga skriften (Players handbook)!"

Nä, jag är ju en av dem (3E iaf). Fast i 2nd ed var väl magiker ännu sämre i början, något Freddy hade problem med).

Och kritik är bara rätt så länge den är konstruktiv och eller välinformerad. Jag tror nästan ingen här enbart spelar D&D heller så det är inte så kinkigt.

Nightowl

Champion
Förslag:
*Be alla berätta vad deras föräldrar gjorde. Omsätt detta till en Profession eller Craft eller möjligtvis Knowledge. De får 2 ranks ALLDELES gratis i färdigheten.
*Be alla berätta var de kommer i från. När de är i den stan/landsdelen får de +2 på alla slag för sånt som Bluff, Sense Motive, Diplomacy, alla applicerbara Knowledge-slag (typ Knowledge (nobility) om den lokala härskaren), osv.
*Be alla berätta vad deras första äventyr någonsin gick ut på. Sedan ger du alla ett minne från det äventyret, värt, säg 100 gp. Inget som går att omsätta direkt, men kanske en juvel, eller nåt billigt magiskt föremål, eller något.
*Be alla berätta vem som är deras bästa vän i hela världen förutom de andra rollpersonerna. Den här vännen kan hjälpa dem.
*Be alla berätta vem som är deras värsta fiende i hela världen (en liten grupp eller en person och dennes anhängare, t.ex). De har denne som favored enemy med +1.

Den som inte svarar på några frågor får inga bonusar.

Erik

Freddy

Veteran

Jag skulle bara vilja tillägga att med 11 års rollspels erfarenhet så vet jag nog vad jag snackar om. Jag kan åtminstone 12-13 olika regelsystem i huvudet, möjligt vis 15 olika regelsystem i huvudet.
Bakgrundsskrivande har alltid varit en naturlig del i karaktärs skapandet för mig. Mina spelare har spelat i kanske 6 år, de vet vad de pysslar med och de kan 8-10 olika regelsystem i huvudet.
Med en barndom av klassikern MUTANT från 1984 och erfarenheter av skapandet av egna rollspel då vi var trötta på de rollspel vi spelade. Vi har länge gjort egna rollsormulär och moduler till spelen vi spelar.
Erfarenhet är inget jag saknar av rollspel är inget jag tycker jag saknar.
Mina spelare är lite lata bara... Hoppas jag, för jag tycker DoD är ett fruktansvärt bra spel. Men det finns konkurenter som EON, Khelataar och det gamla hederliga Drakar & Demoner.

Freddy

Veteran
Du missförstod mig om tvång... Jag tycker som du att tvång är dåligt. Tvång att spela en karaktär som man inte fått göra själv är inte bra. Det tar bort glädjen i spelet att inte få spela den rollperson man ser framför sig. Och jag vet ju själv hur det är när någon skriver eller försöker ändra mina karaktärer som jag vill ha.

Vad skulle du tycka om jag presenterade en kampanjvärld för dig, och sedan presenterade lite olika valmöjligheter av karaktärer som du skulle få välja att spela. Givetvis så skulle du få göra en egen eller bygga på de idéer som jag presenterat för dig. Bara du blir nöjd, men du måste ändå hålla dig inom vissa ramar. Så att din rollperson passar in i den kampanjvärld jag byggt upp åt er som spelare.

Quan'talis

Swashbuckler
Förresten...

Förresten märkte jag nyss att mitt inlägg var lite väl nedlåtande och mästrande på sina ställen. Ta inte illa upp, det beror bara på att jag inte vet vad jag pratar om...

JPS

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hero Builder's Guidebook

Det är en fin bok om man vill slå fram bakgrund, och sätta lite kött på benen på sin nya gubbe. Jag har själv använt den, och den är okej. Kanske den kan hjälpa er att göra gubbar som är mer olika varandra?

Magnus

Freddy

Veteran
Re: Hero Builder's Guidebook

Jo, jag vet... Jag har Hero Builders guide book och använder den så mycket det går. Men boken behandlar lite för mycket de olika raserna och vilka classes de passar bäst som. Visst är det bra, men jag tycker det blev lite för mycket.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag skulle inte ha nåt emot restriktioner själv, jag är ju för det mesta spelledare så det gör mig mer tolerant för sådant.

Jag menar att man inte kan tvinga någon till karaktärsrollspelande, även om man skriver bakgrunder åt dem och allt så kan de ändå strunta i det.

Jag föreslår att du ändrar på äventyren så att inte strid står i centrum, eller finns med alls. Då kanske de vågar spela andra klasser, och testa lite mer.

Freddy

Veteran
Ändra äventys...

Jo, visst är det en bra idé. Strid är ju inte alltid det som står i centrum, utan som du kanske har förstått så tycker jag att det viktigaste är karaktärsspel. Men strid och andra problem är ju en krydda som man kan använda för att göra spelet lite mer intressant.

En av mina spelare brukar bara vara aktiv när det är strid. Och han har själv sagt att det roligaste är att får slåss i rollspel. Tydligen är det för tråkigt mellan striderna då för honom, han tycker bara att det är en massa dö tid då inget händer. Men jag håller inte med honom, utan det är oftast då intriger utspelar sig. De kan få uppdraget av någon, eller bli indraget i det utan att de vill. Den här spelaren fattar det inte för han spelar spel på mobiltelefonen då. Så när de viktiga besluten kommer i spelet så tar han fel beslut och råkar illa ut... Tydligen är det väldigt tråkigt... :gremfrown:

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Ändra äventys...

Det är ju klart tråkigt när man själv inte har samma smak som sina spelare. Antingen så böjer man sig efter deras vilja, går sin egen väg, eller nåt mitt emellan. Valet är ditt, och dina spelares. Förhoppningsvis så ändrar sig dina spelare eller så hittar du andra att spela med.

Freddy

Veteran
Re: Ändra äventys...

Jag letar ju andra att spela med nu. Eftersom två gör lumpen, en bor kvar i Arjeplog, en är i Tyskland och själv så bor jag i Umeå just nu, och här kommer jag väl att bo i 3-4 år till eller något sånnt. Det är ju bara ibland jag spelar med dem nu. Men innan jag flyttade spelade vi minst 6 timmar varje dag.
Men här i Umeå har jag inte hittat någon att spela rollspel med. Jag söker för fullt.