nyvinter;n117728 said:
Nja. Det RM gjort med DoD skulle jag mer likna med vad som hände med svenska Comic-Con förra året: de licensierade varumärket för att göra ett konvent med skådespelare och star wars-cosplayare och tv-spelstillverkare. Alls med serietidningskoppling ignorerades helt och hållet från arrangörerna trots att det heter Comic-Con; en tredjepart tog tag i det och hyrde bord för serietecknare i sista sekunden. Det man var intresserade av var varumärket och inte ett skit av innehållet.
Jämför med hur Järnringen och Fria Ligan hanterat Mutant. Man kan titta på Mutant, Undergångesn Arvtagare och År Noll och säga att "de här är Mutant". Med Drakar och Demoner och Trudvang sida vid sida kan jag säga "de här är rollspel".
Jag håller inte alls med
Om man jämför med hur Fria Ligan har behandlat Mutant, inser man att Fria Ligan gör precis samma sak. År Noll har till exempel: bytt regelsystem, bytt spelupplevelse, bytt spelvärld, bytt rollpersoner. Att du, eller någon annan, föredrar deras förändringar ändrar ingenting i faktum - de ville ha varumärket och sket ganska mycket i resten.
...och om man jämför med hur Helmgast har behandlat Eon, så inser man till exempel att de har: bytt regelsystem, bytt faktisk spelvärld (från en lapptäckesvärld till ett romarrike), och bytt rollpersoner (du kan inte längre spela magiker).
...eller Kult, där förhandsinformationen tyder på att man byter regelsystem, spelupplevelse och gör om spelvärlden.
...och om man jämför men önskemålen i Schrödingers DoD inser man att den genomsnittliga forumanvändaren vill: ändra regelsystemet och/eller ändra spelupplevelse (till exempel kompetensnivå vid spelets början) och/eller ändra spelvärld och/eller ändra rollpersoner, men jätte-JÄTTE-gärna äga varumärket.
Hur är Riotminds hantering på något objektivt sätt sämre eller annorlunda än hur ALLA svenska spelskapare hanterar varumärken?
Hur är Riotminds hantering av varumärket på något objektivt sätt sämre eller annorlunda än vad en stor del av RMs belackare skulle göra om de hade möjlighet?