Nekromanti Brister i RiotMinds Drakar och Demoner?

Fjodor Pollett

Swordsman
Som jag minns det var besvikelse min starkaste reaktion när jag började läsa igenom första boxade utgåvan. Jag hade läst RMs beskrivningar innan det gavs ut och tyckte det lät lockande men vad jag höll i handen levde helt enkelt inte upp till mina förhoppningar.
Vad är det för sagokänsla i sida efter sida fyllda med tabeller?

Anarchclown

Swashbuckler
Trudvang är världar mycket bättre än Chronopia. Äventyrspel fuckade upp drakar innan Riotminds gjorde det. Med detta sagt är inte Riotminds version så bra för sin tid heller. Drakar 87 är inte heller bra med dagens mått mätt, men det var bra då.

luddwig

Lawful evil
Krille;n117848 said:
Chronopia var versionen innan. Att det blev en stor skog och fornnördiskt var ju ett steg tillbaka mot Drakar.
Jag slutade i princip spela Drakar och Demoner omkring 1990 till förmån för Dungeons and Dragons så jag har ingen större koll på Chronopia men jag har ändå alltid tänkt på RiotMinds version(er) som ett steg tillbaka. Med åren har jag också blivit allt latare vilket medför att svaren ovan bekräftar vad jag redan misstänkte: RiotMinds Drakar och Demoner är för regeltungt för min smak. Vad gäller RiotMinds i övrigt tycker jag att det är trist att deras pdf:er på gamla Drakar och Demoner-produkter är så risiga plus att det verkar råda en del oklarheter om rättigheterna till det materialet.

Minimoni

Homelander
Chronopia är också awesome. En värld som innehåller allt från antika aningar till 1700-tals estetik och med alver som faktiskt käns rimliga och coola. Nej, klankandet på Chronopia käns gammalt och tråkigt, spelets enda misstag var att det stod drakar och demoner på böckerna.

cogitare

Swashbuckler
En röst till för att Chronopia var/är alla former av awesome. Trudvang har jag aldrig spelat däremot, Chronopia var sista DoD-versionen jag spelade. Nu när det kommer ut nytt (DoD) så kanske jag pungar upp för Kickstartern.

Cog.

Vimes

Sillkung
Ah... är det någon som minns striderna mellan Chronopia och Ereb Altor på Traget Games gamla Drakar och Demoner-forum på 90-talet?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vimes;n117962 said:
Ah... är det någon som minns striderna mellan Chronopia och Ereb Altor på Traget Games gamla Drakar och Demoner-forum på 90-talet?

Hade Target Games ett Drakar och demoner-forum på 90-talet? :eek:

Fjodor Pollett

Swordsman
Minimoni;n117940 said:
Chronopia är också awesome. En värld som innehåller allt från antika aningar till 1700-tals estetik och med alver som faktiskt käns rimliga och coola. Nej, klankandet på Chronopia käns gammalt och tråkigt, spelets enda misstag var att det stod drakar och demoner på böckerna.
Öhm, "gobliner", "griffoner"?

CapnZapp

Myrmidon
Krille;n117848 said:
Chronopia var versionen innan. Att det blev en stor skog och fornnördiskt var ju ett steg tillbaka mot Drakar.
Nu fick du det att låta som jag startade årets Chronopia-rumble, men det var faktiskt inte tanken.

Vad jag menade var istället att Trudvang övergav BRP.

slanfan

Hero
cogitare;n117960 said:
En röst till för att Chronopia var/är alla former av awesome. Trudvang har jag aldrig spelat däremot, Chronopia var sista DoD-versionen jag spelade. Nu när det kommer ut nytt så kanske jag pungar upp för Kickstartern.

Cog.
Kommer ett nytt Chronopia?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag hade DoD 6 (tror det var reviderade utgåvan. Debbie vet, för han köpte den av mig). Jag minns att mitt intryck av spelet var att det var snyggt som tusan, men absolut inte korrläst det minsta. Och det kan inte ha varit speltestat heller. Vi försökte spela det en gång, men det var något med sköldvärden eller nåt sånt som bara inte mejkade någon sense alls; vi fick det verkligen inte att gå ihop. Var tvungna att skriva en fråga på deras forum, där någon snäll forumit inom några timmar kunde upplysa oss om att vår förvirring berodde på att det stod fel på något ställe på rollformuläret. Kan varit så att spelexemplet i regelstycket inte stämde heller. Hur som helst så tappade vi ångan direkt där och då, så det blev aldrig att vi spelade det.

Men produktionsvärdet på böckerna, asså. Sjuuuukt snygga. Synd att jag inte orkade med den okorrade texten :p

cogitare

Swashbuckler
slanfan;n117979 said:
Kommer ett nytt Chronopia?

Oj, tokigt syftningsfel där! Menade så klart att syfta till DoD (från Riotminds) och inte Chronopia. Sorry.

Men det hade varit grymt med ett nytt Chronpia :)

Cog.

slanfan

Hero
cogitare;n118005 said:
Oj, tokigt syftningsfel där! Menade så klart att syfta till DoD (från Riotminds) och inte Chronopia. Sorry.

Men det hade varit grymt med ett nytt Chronpia :)

Cog.
Det kommer heta Gigantua, och vara fantastiskt. Det vet jag, för det ligger halvfärdigt här bredvid mig.

cogitare

Swashbuckler
slanfan;n118009 said:
Det kommer heta Gigantua, och vara fantastiskt. Det vet jag, för det ligger halvfärdigt här bredvid mig.

Kickstarta skiten och du har mina pengar i varje fall! :D

Mindre gobliner och lökiga engelska översättningar (som fanns i settings-kapitlet) och mer dekadenta alver, stadsdelar bebodda av demoner och galna magiska samfund som ligger i luven på varandra och man får självklart inte glömma den där gudakullen där det faktiskt fanns gudar som satt inne i vissa tempel. Bara i Chronopia barn, bara där :D

Cog.

obak

Hero
cogitare;n118013 said:
Kickstarta skiten och du har mina pengar i varje fall! :D

Mindre gobliner och lökiga engelska översättningar (som fanns i settings-kapitlet) och mer dekadenta alver, stadsdelar bebodda av demoner och galna magiska samfund som ligger i luven på varandra och man får självklart inte glömma den där gudakullen där det faktiskt fanns gudar som satt inne i vissa tempel. Bara i Chronopia barn, bara där :D

Cog.
Glöm inte en bättre layout

cogitare

Swashbuckler
Peter;n118074 said:
Axelplåtar?
Haha, jag Chronopia var lite fantasyns Mutant Chronicles på det sättet :)

Jag klarar mig utan de Hängivna som skeletor-ondingar (för att sno lite från Krank).

Cog.

Tre solar

Hero
nyvinter;n117728 said:
Nja. Det RM gjort med DoD skulle jag mer likna med vad som hände med svenska Comic-Con förra året: de licensierade varumärket för att göra ett konvent med skådespelare och star wars-cosplayare och tv-spelstillverkare. Alls med serietidningskoppling ignorerades helt och hållet från arrangörerna trots att det heter Comic-Con; en tredjepart tog tag i det och hyrde bord för serietecknare i sista sekunden. Det man var intresserade av var varumärket och inte ett skit av innehållet.

Jämför med hur Järnringen och Fria Ligan hanterat Mutant. Man kan titta på Mutant, Undergångesn Arvtagare och År Noll och säga att "de här är Mutant". Med Drakar och Demoner och Trudvang sida vid sida kan jag säga "de här är rollspel".
Jag håller inte alls med

Om man jämför med hur Fria Ligan har behandlat Mutant, inser man att Fria Ligan gör precis samma sak. År Noll har till exempel: bytt regelsystem, bytt spelupplevelse, bytt spelvärld, bytt rollpersoner. Att du, eller någon annan, föredrar deras förändringar ändrar ingenting i faktum - de ville ha varumärket och sket ganska mycket i resten.

...och om man jämför med hur Helmgast har behandlat Eon, så inser man till exempel att de har: bytt regelsystem, bytt faktisk spelvärld (från en lapptäckesvärld till ett romarrike), och bytt rollpersoner (du kan inte längre spela magiker).

...eller Kult, där förhandsinformationen tyder på att man byter regelsystem, spelupplevelse och gör om spelvärlden.

...och om man jämför men önskemålen i Schrödingers DoD inser man att den genomsnittliga forumanvändaren vill: ändra regelsystemet och/eller ändra spelupplevelse (till exempel kompetensnivå vid spelets början) och/eller ändra spelvärld och/eller ändra rollpersoner, men jätte-JÄTTE-gärna äga varumärket.

Hur är Riotminds hantering på något objektivt sätt sämre eller annorlunda än hur ALLA svenska spelskapare hanterar varumärken?

Hur är Riotminds hantering av varumärket på något objektivt sätt sämre eller annorlunda än vad en stor del av RMs belackare skulle göra om de hade möjlighet?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tre solar;n118347 said:
Om man jämför med hur Fria Ligan har behandlat Mutant, inser man att Fria Ligan gör precis samma sak. År Noll har till exempel: bytt regelsystem, bytt spelupplevelse, bytt spelvärld, bytt rollpersoner. Att du, eller någon annan, föredrar deras förändringar ändrar ingenting i faktum - de ville ha varumärket och sket ganska mycket i resten.
Du pratar som om "bytt" vore binärt i sammanhanget. Jag tycker att det är relevant att tala om i hur hög grad de skiljer sig, inte bara om de skiljer sig. Och jag hävdar bestämt att Järnringens och Fria Ligans Mutantversioner ligger närmare Ä-spels M1 och M2 än vad Riotminds' Trudvang ligger nära Ereb Altor eller för den delen Chronopia.

Jag tror inte ett dugg på "objektivt sämre" eftersom "sämre" i sig är ett värdeomdöme, men jag tycker att man kan tala om - som sagt - större eller mindre skillnader.