Jag har fnulat lite på en modell för att beskriva hur ett scenario är tänkt att genomlöpas med den information som man har när man skapar det. Idiotisk mening, men den är till för att vara ganska tydlig med att jag inte vill ha en rälsningsdebatt igen och att jag inte anser att dessa vägar skall representera alla möjliga genom scenariot.
Att kalla den modell är också att ta i, det är mer en... Grafisk representation egentligen.
Det som jag tänkt mig som det viktigaste i modellen/grafiken är:
* Vad är ledtråden/vägen framåt?
* Var finner man den?
* Vart leder den?
Detta sedan representerat i en enkel liten flödesgraf. Ett exempel:
I Britannia 1914 har en företagspräst mördats. Bakgrunden till det är att han börjat luska i några nyanställda på företaget och deras väl och ve. Dessa är utsända av den extrema orden Enighetens ljus för att sabotera för fabrikanten Rowan Hodge, en av ordens utnämnda huvudfiender. De planerar att leda ned stora mängder plasma till en panna i källaren och överlasta den så att den sprängs och tar den stora fabriken med sig. I korthet.
Flödesmodellen för detta tänker jag mig ungefär så här (blev skitliten, öppna bifogning och zooma...):
Förutom detta så skall det naturligtvis finnas beskrivningar för relevanta platser, personer och så vidare. Denna karta är mer för att visualisera hur man har tänkts genomlöpa äventyret, var ledtrådar finns och vad de visar på etc.
Vad tycks? Tillför den något eller är det bara onödigt fluff och arbete?
Att kalla den modell är också att ta i, det är mer en... Grafisk representation egentligen.
Det som jag tänkt mig som det viktigaste i modellen/grafiken är:
* Vad är ledtråden/vägen framåt?
* Var finner man den?
* Vart leder den?
Detta sedan representerat i en enkel liten flödesgraf. Ett exempel:
I Britannia 1914 har en företagspräst mördats. Bakgrunden till det är att han börjat luska i några nyanställda på företaget och deras väl och ve. Dessa är utsända av den extrema orden Enighetens ljus för att sabotera för fabrikanten Rowan Hodge, en av ordens utnämnda huvudfiender. De planerar att leda ned stora mängder plasma till en panna i källaren och överlasta den så att den sprängs och tar den stora fabriken med sig. I korthet.
Flödesmodellen för detta tänker jag mig ungefär så här (blev skitliten, öppna bifogning och zooma...):
Förutom detta så skall det naturligtvis finnas beskrivningar för relevanta platser, personer och så vidare. Denna karta är mer för att visualisera hur man har tänkts genomlöpa äventyret, var ledtrådar finns och vad de visar på etc.
Vad tycks? Tillför den något eller är det bara onödigt fluff och arbete?
Attachments
-
143.5 KB Views: 77