I Gudarnas år 1914, Manchester, konungens Brittania
Soten från skorstenarna skymde den nedgående solen när magus William Doherty klev ur sin Bentley. Den massiva industribyggnadens blotta närvaro tryckte med nära nog fysisk kraft på magikerns sinne, men det var en annan känsla som överskuggade detta. En reva, en inblandning av någonting som inte hörde hemma där. En kostymklädd man klev nedför trappan för att möta honom.
"Leech, hans majestäts departement för udda händelser". Rösten var tyst och handslaget snabbt. Blicken däremot verkade nästan skära ända in i huvudet på magikern.
"Vad har ni fått för information"
"Mycket lite. Min mästare beordrade mig att bege mig hit omedelbart då ministern själv krävde mina tjänster".
Departementsmannen betraktade honom ett ögonblick.
"Nåväl. Följ med mig".
De gick in i byggnaden och gick ned för flera tunga stentrappor och någon spiraltrappa i förvridet järn. Trycket från byggnaden ökade hela tiden och magikern började nästan få svårt att andas då de kom ned till ett par dubbeldörrar i järn, flera meter höga och lika breda. Dörrarna vibrerar av ett rytmiskt ljud. Departementstjänstemannen lade händerna på handtagen men tvekade sedan lite, ett beteende som magikern aldrig sett hos en representant för departementen. Han vände sig mot magikern igen.
"Jag bör varna dig, detta liknar ingenting som vi sett tidigare".
Magikern fuktar läpparna och tar ett lite djupare andetag. Hans sinnen skärps ytterligare men själva luften vibrerar av någonting som han aldig tidigare kännt.
"Jag är redo".
Departementsmannen öppnar dörren och synen får magikern att ytterligare dra efter andan.
På golvet i en pöl av blod ligger en man i biskopsdräkt. På ömse sidor om denne står två av kyrkans inkvisitorer försänkta i någonting som liknar djup bön men med ansiktena förvridna i hemska gimascher. Från kroppen går vita och svarta stråk av ren kraft, som flyende moln in i den enorma maskinen i bakgrunden. Maskinen förtär såväl kraften som materialet som drivs in i den, men ingenting kommer ut i andra änden. Varje slag förstärks kraften något och maskinen pulserar med ett starkt rött sken.
"Så, magiker. Vad säger du?".
--------
Brittania 1914 är en värld som tar vid efter Arthurs England. Många hundra år har passerat. Konungen och landet är ett och konungens departement arbetar för att styra och beskydda landet. Gudarna, fadern, modern, sonen och den helige ande vägleder folket och verkar genom sina kardinaler och biskopar. Tung industri och massiva industrikomplex producerar alltifrån skor till krigsfartyg, ångdrivna bilar till riddarrustningar. Magiker utbildas på akademier och säljer sina tjänster till de som vill betala. Beskyddande magi, krigsmagi, helande, siande och undersökande. Det mesta finns att tillgå om priset är rätt.
Fiender finns det gott om, både inom landet och utanför det. Konspirerande adelsmän, kyrkliga intriger, industrispionage och överförmynderi blandas med djävulens lärjungar, fanatiker från naturreligioner, skotska separatister och isländska terrorister. Världen står på gränsen till världskrig, men ingen vet vilken sida de skall välja. Germaner, franker, ryssar och det österriksika samväldet rustar för krig och varje människa kan vara spion eller sabotör.
--------
I Brittania finns fyra större maktfaktorer att ta hänsyn till:
Konungen
Regenten över landet och ett direkt förkroppsligande av detsamma. Styr landet via en mängd departement med tillhörande ministrar. Är kopplad till själva essensen i landet och lider av industrins frammarch, men är samtidigt beroende av den för allt som den producerar. Befälhavare över armén och den kungliga flottan.
Kyrkan
Treenigheten har blivit fyrenigheten. Fadern, modern, sonen och den helige anden. De olika entiteterna är aktiva i världen och tar del av olika aspekter av samhället. Fadern beskyddar landet som enhet och är närmare kopplad till konungen. Modern beskyddar landet som entitet och är närmast kopplad till det levande. Sonen beskyddar folket och ser till befolkningens väl. Den helige ande bevakar gränserna till det okända. Men gudafamiljens agenda slutar inte där. Om folket eller rent av konungen inte förmår förvalta sitt arv på ett korrekt sett så kan det behövas göras inskränkningar i deras rättigheter eller utdelas bestraffningar. Men gudafamiljen väljer ännu att inte utöva sin makt. Vissa börjar rent av muttra om att det är osäkert att de har den kvar då de inte använder den. De onda makternas makt verkar onekligen ha ökat under de senaste femtio åren.
Industrin
Industrin började som ett frö för en handfull decennier sedan och har expanderat i en oanad takt. Nya fabrikskomplex växer upp nästan över natten och börjar producera varor som samhället behöver. Industrimagnater äger byar, städer eller hela landsändar och styr över dessa med lagom mild hand.
Magi
Akademiker och spåmän, helare och krigsmagiker. Merlins avkomma utgör den nya tjänstesektorn i ett samhälle som mer och mer bygger på information, spionage, kaosvarelser, våld och ond bråd död som i vissa fall inte innebär slutet... Amuletter, talismaner, beskyddande av hus och platser, magiska undersökningar. Det må vara att hans majestäts departement för magiska tjänster inte alltid ser på aktiviteterna med blida ögon, men så länge rådet gör det så går det alltid att hantera. Och i bland annars också...
---------
Vad gör man:
Spelarna spelar informatörer, spioner, detektiver och problemlösare.
En liten (ehm, stor) teaser. Kan det vara något?
Soten från skorstenarna skymde den nedgående solen när magus William Doherty klev ur sin Bentley. Den massiva industribyggnadens blotta närvaro tryckte med nära nog fysisk kraft på magikerns sinne, men det var en annan känsla som överskuggade detta. En reva, en inblandning av någonting som inte hörde hemma där. En kostymklädd man klev nedför trappan för att möta honom.
"Leech, hans majestäts departement för udda händelser". Rösten var tyst och handslaget snabbt. Blicken däremot verkade nästan skära ända in i huvudet på magikern.
"Vad har ni fått för information"
"Mycket lite. Min mästare beordrade mig att bege mig hit omedelbart då ministern själv krävde mina tjänster".
Departementsmannen betraktade honom ett ögonblick.
"Nåväl. Följ med mig".
De gick in i byggnaden och gick ned för flera tunga stentrappor och någon spiraltrappa i förvridet järn. Trycket från byggnaden ökade hela tiden och magikern började nästan få svårt att andas då de kom ned till ett par dubbeldörrar i järn, flera meter höga och lika breda. Dörrarna vibrerar av ett rytmiskt ljud. Departementstjänstemannen lade händerna på handtagen men tvekade sedan lite, ett beteende som magikern aldrig sett hos en representant för departementen. Han vände sig mot magikern igen.
"Jag bör varna dig, detta liknar ingenting som vi sett tidigare".
Magikern fuktar läpparna och tar ett lite djupare andetag. Hans sinnen skärps ytterligare men själva luften vibrerar av någonting som han aldig tidigare kännt.
"Jag är redo".
Departementsmannen öppnar dörren och synen får magikern att ytterligare dra efter andan.
På golvet i en pöl av blod ligger en man i biskopsdräkt. På ömse sidor om denne står två av kyrkans inkvisitorer försänkta i någonting som liknar djup bön men med ansiktena förvridna i hemska gimascher. Från kroppen går vita och svarta stråk av ren kraft, som flyende moln in i den enorma maskinen i bakgrunden. Maskinen förtär såväl kraften som materialet som drivs in i den, men ingenting kommer ut i andra änden. Varje slag förstärks kraften något och maskinen pulserar med ett starkt rött sken.
"Så, magiker. Vad säger du?".
--------
Brittania 1914 är en värld som tar vid efter Arthurs England. Många hundra år har passerat. Konungen och landet är ett och konungens departement arbetar för att styra och beskydda landet. Gudarna, fadern, modern, sonen och den helige ande vägleder folket och verkar genom sina kardinaler och biskopar. Tung industri och massiva industrikomplex producerar alltifrån skor till krigsfartyg, ångdrivna bilar till riddarrustningar. Magiker utbildas på akademier och säljer sina tjänster till de som vill betala. Beskyddande magi, krigsmagi, helande, siande och undersökande. Det mesta finns att tillgå om priset är rätt.
Fiender finns det gott om, både inom landet och utanför det. Konspirerande adelsmän, kyrkliga intriger, industrispionage och överförmynderi blandas med djävulens lärjungar, fanatiker från naturreligioner, skotska separatister och isländska terrorister. Världen står på gränsen till världskrig, men ingen vet vilken sida de skall välja. Germaner, franker, ryssar och det österriksika samväldet rustar för krig och varje människa kan vara spion eller sabotör.
--------
I Brittania finns fyra större maktfaktorer att ta hänsyn till:
Konungen
Regenten över landet och ett direkt förkroppsligande av detsamma. Styr landet via en mängd departement med tillhörande ministrar. Är kopplad till själva essensen i landet och lider av industrins frammarch, men är samtidigt beroende av den för allt som den producerar. Befälhavare över armén och den kungliga flottan.
Kyrkan
Treenigheten har blivit fyrenigheten. Fadern, modern, sonen och den helige anden. De olika entiteterna är aktiva i världen och tar del av olika aspekter av samhället. Fadern beskyddar landet som enhet och är närmare kopplad till konungen. Modern beskyddar landet som entitet och är närmast kopplad till det levande. Sonen beskyddar folket och ser till befolkningens väl. Den helige ande bevakar gränserna till det okända. Men gudafamiljens agenda slutar inte där. Om folket eller rent av konungen inte förmår förvalta sitt arv på ett korrekt sett så kan det behövas göras inskränkningar i deras rättigheter eller utdelas bestraffningar. Men gudafamiljen väljer ännu att inte utöva sin makt. Vissa börjar rent av muttra om att det är osäkert att de har den kvar då de inte använder den. De onda makternas makt verkar onekligen ha ökat under de senaste femtio åren.
Industrin
Industrin började som ett frö för en handfull decennier sedan och har expanderat i en oanad takt. Nya fabrikskomplex växer upp nästan över natten och börjar producera varor som samhället behöver. Industrimagnater äger byar, städer eller hela landsändar och styr över dessa med lagom mild hand.
Magi
Akademiker och spåmän, helare och krigsmagiker. Merlins avkomma utgör den nya tjänstesektorn i ett samhälle som mer och mer bygger på information, spionage, kaosvarelser, våld och ond bråd död som i vissa fall inte innebär slutet... Amuletter, talismaner, beskyddande av hus och platser, magiska undersökningar. Det må vara att hans majestäts departement för magiska tjänster inte alltid ser på aktiviteterna med blida ögon, men så länge rådet gör det så går det alltid att hantera. Och i bland annars också...
---------
Vad gör man:
Spelarna spelar informatörer, spioner, detektiver och problemlösare.
En liten (ehm, stor) teaser. Kan det vara något?