Nekromanti Britannia - submitting?

Möller

Hubert Hortlax
Igår spelade jag Britannia för första gången. FFGs utgåva, om nu någon behöver veta det. Spelet flöt på bra. Visst, det tog tid. Men alla fyra spelarna var nya och bara jag hade läst reglerna, så det är förståeligt.

Men en sak har jag inte riktigt fattat. Belgae, walesarna, pikterna och briganterna kan bli romerska vassalstater (submitting är speltermen). Men varför skulle de vilja bli det? Det tycks ju bara vara negativt, utom för romarna då som vinner massor.

I vårt spel var det endast Belgae som erkände romarna som sina herrar. Detta eftersom vi upptäckte att det var fullt möjligt för Belgae att fullständigt utplånas under romarnas första runda, något som ju inte är så kul.

Är det den enda anledningen som finns? Att undvika att bli utplånad av romarna, alltså. Det känns osannolikt att den risken ska vara aktuell så särskildes ofta, men kanske var vår romerska spelare för ovan.

Bjorn

Hero
Möller said:
Igår spelade jag Britannia för första gången. FFGs utgåva, om nu någon behöver veta det. Spelet flöt på bra. Visst, det tog tid. Men alla fyra spelarna var nya och bara jag hade läst reglerna, så det är förståeligt.

Men en sak har jag inte riktigt fattat. Belgae, walesarna, pikterna och briganterna kan bli romerska vassalstater (submitting är speltermen). Men varför skulle de vilja bli det? Det tycks ju bara vara negativt, utom för romarna då som vinner massor.

I vårt spel var det endast Belgae som erkände romarna som sina herrar. Detta eftersom vi upptäckte att det var fullt möjligt för Belgae att fullständigt utplånas under romarnas första runda, något som ju inte är så kul.

Är det den enda anledningen som finns? Att undvika att bli utplånad av romarna, alltså. Det känns osannolikt att den risken ska vara aktuell så särskildes ofta, men kanske var vår romerska spelare för ovan.
Nu kan det vara skillnader mellan olika utgåvor (men jag skulle inte tro det)men vad jag minns kan inte belgarna submitta, bara welsharna, picterna och briganterna. I det korta perspektivet är det definitivt negativt att göra det, men ibland kan man bli tvungen för att skydda sin förmåga att få in poäng i framtiden.

Belgarnas "jobb" är mer eller mindre att utplånas av romarna, men man får ju andra roligare folkslag att leka med så det är ok. Romarna är definitivt också kapabla att utrota briganterna med heta tärningar och man kan även som romare välja att gå tungt in i wales, även om det sällan är den bästa strategin rent poängmässigt.

Möller

Hubert Hortlax
Tackar för svaret!

Och jo, i FFGs utgåva så kan belgarna submitta, men enbart under romarnas första tur. Under sin egna första tur, som följer direkt därpå, så gör de däremot uppror. Att de submittade gav då alltså romarna endel poäng, men gjorde att de faktiskt överlevde och har en viss chans att casha in lite poäng.