Nekromanti Britannia

Ymir

Liten kantbaron
Jag har den andra utgåvan av detta eminenta spel. Den är gammal, förmodligen från chalkolithicum eller så, men den är intakt, och jag älskar spelet ifråga. Jag har dock noterat att det finns en ny, glassig utgåva, och tänkte fråga här, utifall att någon har koll: skiljer sig den nya utgåvan av spelet från den gamla på något sätt? Hur? Är den värd att lägga en jävla massa pengar på trots att man redan har en gammal utgåva av spelet?

- Ymir, undrar

Ulfgeir

Swashbuckler
Har inte spelat den nya, men har hört att den skall skilja sig en hel del och vara mer historiskt korrekt. En sak skall tydligen vara att Belgae har en funktion utom att agera "Roman speed bump"

Skulle gärna testa nya versionen själv.

/Ulfgeir

thark

Hero
Skiljer sig den nya utgåvan av spelet från den gamla på något sätt? Hur? Är den värd att lägga en jävla massa pengar på trots att man redan har en gammal utgåva av spelet?

Först och främst, på det rent estetiska planet, är det glassigare, vilket är ett plus, men eftersom det är en tjock FFG-låda istället för en gammal AH-bookcase-dito går det inte att ha stående i bokhyllan (förutsatt billy-standard), vilket är ett minus.

Vad gäller själva spelet är det vad jag förstår mest småändringar och balans-pill. (Man räknar t ex inte tillväxt i knäppa halvsteg längre.)

Letar du runt på boardgamegeeks forum kan du säkert hitta exaktare information--jag orkade inte leta.

Om du tycker det är värt att "uppgradera" beror nog på hur mycket du spelar det. Nån enstaka gång duger säkert det gamla bra. (Britannia är ju dock egentligen ett spel som inte blir bra förrän alla som spelar det är någorlunda införstådda på förhand med vem som får poäng för vad...)

Det finns även en indien-variant (Maharaja, tror jag den hette) från AH som förstås är våldsamt ur tryck och som alla verkar hata, men jag själv har ett vagt minne av att ha gillat...