Nekromanti Brittisk humor

Storuggla

Champion
Okej, nu ska jag erkänna. Jag hatar Monty Python. Ja, ni läste rätt.
De var kul en gång i tiden, men vafan, hur kul är det att se något som varenda kotte man känner kan citera utantill om man väcker dem med en ficklampa mitt i natten? Hur kul är det att se en film när det sitter folk och citerar filmen fast en sekund innan före?
Rik Mayall? Bottom? Young Ones? Men kom igen, det går ju bara ut på att Rik skriker och sen slår folk honom och att han inte kan få några tjejer. Konstant. Om och om igen. Arrrrgh!
Tacka vet jag Wodehouse (Jeeves & Wooster, koplett på dvd, woohoo!), The Office och Yes Minister som i alla fall ingen brytt sig om att citera till döds ännu :gremsmile:

Och nej, jag vet inte vad jag ville ha sagt med det här.

Storuggla, moggies everywhere!

Organ

Out of time, out of mind
Tacka vet jag Wodehouse (Jeeves & Wooster, koplett på dvd, woohoo!), The Office och Yes Minister som i alla fall ingen brytt sig om att citera till döds ännu
Devils in my little box! Du glömde megaklassikern "Dads Army".

Förresten såg jag, när jag skulle leta rätt på länken ovan, att komedikungen Ronnie barker nyligen dött. Snyft :gremfrown:

/Anders

Storuggla

Champion
Dad's Army!

Ahhh, tyskarna i gummiflotten! Tillagning av igelkottar! Menige Pike! Höhöhöhöhö... okej, den går in under de bra grejjerna, ja. :gremsmile:

Storuggla, elak flygrädsskyddschef

Ackerfors

Alas, your rapids!
Brittisk "humor"?

Jag har egentligen inte mycket till övers för brittisk humor. Det är trots allt Monty Python som format den och nya som apar efter dem. Jag tycker Monty Python i sig är väldigt ojämna och oftast bara flamsiga och korkat. Det underliga är att jag håller medlemmarna i Monty Python väldigt högt. Terry Gilliam är favoritregissör, John Cleese är en grym skådespelare, likaså Eric Idle (som även är duktig författare). Michael Palins serie som han gjorde (som jag inte minns vad den heter) är bland de bästa serier jag sett och han är duktig skådis han med. Det är bara tillsammans de inte fungerar för mig.

Pang i Bygget var för destruktivt för min smak.

Brittiska humorserier jag gillar kan väl räknas rätt enkelt.
Coupling. Det når fortfarande inte upp sådär jättehögt på min lista över serier, men jag kan åtminstone se det. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Re: Pang i bygget!

Jo, det är ju mysit, men det börjar närma sig MP-varning där man sett det för många gånger. Det och Allå Allå, Emliga Armén snurrar så mycket att de börjar tappa sin charm. Synd.

Storuggla, filma en fajt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rik Mayall? Bottom? Young Ones? Men kom igen, det går ju bara ut på att Rik skriker och sen slår folk honom och att han inte kan få några tjejer. Konstant. Om och om igen. Arrrrgh!
Vad tycker du om Riks inhopp i Black Adder? Där skriker han, slår folk och får alla tjejer.

Den brittiska komediserie jag uppskattar mest just nu är Coupling, men jag kommer nog lyckas se mig trött på den också snart.

/tobias

Gardener

Champion
Coupling

Så mitt FV i Coupling-citering gör serien sämre? Damn, då måste jag nog sluta. =P Har för tusan kunnat nästan hela avsnitt utantill... Det är humor när den är som bäst.

Det är ju det att serierna bara handlar om Rik som skriker högt och inte kan få några tjejer som är så kul, det är ju hela grejen, ta en grej och driva den så vansinnigt långt att alla har tröttnat för länge sen. =]

Hur är det med Mr Bean, Black Adder, Little Britain, Spitting Image eller Not the Nine o'Clock news? Vilka av dem citeras för mycket för att vara roliga? =]

Nä, jag kan nog leva med att andra citerar sånt som är kul och fortfarande njuta av det, det är nog snarare att jag sett skiten alldles för många gånger för att det roliga ska vara roligt längre som är problemet. Sen går det i vågor också, ett långt tag klarade jag inte av att se Fawlty Towers, men nu tycker jag det är rätt roligt igen. Kanske för att jag glömt skämten, kanske inte.

Gardener

Champion
Vad tycker du om Riks inhopp i Black Adder? Där skriker han, slår folk och får alla tjejer.
Hehe, jo, det var lite oväntat, kändes väldigt ovant. Men det gjorde det bara roligare än om det var någon annan som gjort den rollen. =]

Den brittiska komediserie jag uppskattar mest just nu är Coupling, men jag kommer nog lyckas se mig trött på den också snart.
Ingen risk för mig ännu, det är mest faran att om jag börjar titta på ett avsnitt så tittar jag igenom hela serien och därmed blir lite upptagen ett bra tag som gör att jag tar längre uppehåll.

Fast det var ju länge sen nu... Kanske dags att titta lite, mycket roligare än att få fanskap till datorer att göra som man vill. =]

Storuggla

Champion
Re: Coupling

"Så mitt FV i Coupling-citering gör serien sämre? Damn, då måste jag nog sluta. =P"

Det var då tusan vad alla mumlar om den serien.

"Nä, jag kan nog leva med att andra citerar sånt som är kul och fortfarande njuta av det, det är nog snarare att jag sett skiten alldles för många gånger för att det roliga ska vara roligt längre som är problemet."

Jag har inget emot att se MP, egentligen. Problemet börjar när folk börjar läsa upp manuset utantill medan medan man tittar på filmen. Vad fan ska man titta på filmen för då? Kan man inte bara sitta och lyssna på de sitter och citerar då? Jäkla fasoner. :gremwink:

Storuggla, T

Saxifrage

Hero
Humor-teori

Enligt gängse definition är "humor" något som uppstår när referensramar krockar och en oväntad effekt ger en komisk verkan. Det sköna med brittisk humor är att den är själva inkarnationen av den här definitionen: britter är stockkonservativa, sexualfientliga, skinntorra, tystlåtna, högmodiga, you name it. Ungefär alla brittiska humorsketcher börjar med att John Cleese eller någon annan genom uppträdande och tal personfierar minst fem av de attribut jag räknat upp. Ganska snart urartar det i att sketch-personerna skriker, slåss, vräker ur sig runda ord, blottar sig, kastar mat, blöder, dör eller på annat sätt beter sig synnerligen "un-british". Finessen är att det aldrig slutar vara roligt. Det är lika hysteriskt kul varje gång som Terry Jones skriker i falsett i kyrkan, Rik Mayall slår sönder möbler i en engelsk grå förort eller när John Cleese utan att röra en min sopar ner Michael Palin i plurret med en jättefisk. Sorry, men jag är helt torsk på den här typen av brittisk humor!

Och nu har jag på ett helt vetenskapligt sätt härlett varför Monthy Python är roligt, så det är bara att hålla med. Att humor skulle kunna vara subjektivt är naturligtvis nonsens, det skulle ju innebära att folk teoretiskt sett kunde tycka att Parlamentet är roligt... :gremsmile:

Gardener

Champion
Re: Coupling

Det var då tusan vad alla mumlar om den serien.
Det är ju för att den är så fantastiskt bra. =]

Jag har inget emot att se MP, egentligen. Problemet börjar när folk börjar läsa upp manuset utantill medan medan man tittar på filmen. Vad fan ska man titta på filmen för då? Kan man inte bara sitta och lyssna på de sitter och citerar då? Jäkla fasoner.
Det sämsta är väl egentligen att det framförs med dålig tajming och på dålig engelska, och utan det visuella, vilket förtar en hel del av humor. Vilket gör att det lätt blir pannkaka av det.

Inte för att jag är helt oskyldig själv iofs, men det är mes Holy Grail jag kunnat citera riktigt, min FV för citering av serien är väl inte den bästa.

Storuggla

Champion
Re: Humor-teori

"Och nu har jag på ett helt vetenskapligt sätt härlett varför Monthy Python är roligt, så det är bara att hålla med. Att humor skulle kunna vara subjektivt är naturligtvis nonsens, det skulle ju innebära att folk teoretiskt sett kunde tycka att Parlamentet är roligt..."

Aj fan, vetenskapligt? Då är det väl bara att hålla med då.. :gremsmile:

Storuggla, tvättsvamp!

Gardener

Champion
Re: Humor-teori

Så fort humor kan förklaras är det inte längre humor, därmed har nu Monty Python-gänget i ett slag förvandlats från några av världens bästa humorister till bara en samling galningar som borde låsas in.

Tack så jävla mycket!

;]

Nightowl

Champion
MP

Det sköna med brittisk humor är att den är själva inkarnationen av den här definitionen: britter är stockkonservativa, sexualfientliga, skinntorra, tystlåtna, högmodiga, you name it.
Till saken hör att Monte Python är som mest populära utanför UK i...
...Tyskland och Sverige, två andra platser som knappast är kända för sin skönt avspända och softa population. :gremsmirk:

Jag köper förklaringen direkt.

Folk som inte tål att man förklarar humor är för övrigt svaga själar som man kan ignorera. :gremgrin:

Jag själv har egentligen svårt att göra bort mig eftersom jag saknar självdistans, och jag blir illa berörd när folk gör bort sig på TV, t.ex. Därför är t.ex. Fawlty Towers och Black Books djuriskt besvärliga, för det är så kul att jag vill sitta kvar men samtidigt så pinsamt att det gör ont. :gremgrin:

Erik, också en svag själ

Jambu

Swordsman
Som front älskar jag monty python och allt vad de står för, men sanningen är att, trots att jag tycker att ex. Life of Brian är en bra film så är vissa aspekter är tråkiga. Fast sen så tycker jag ju att Holy Grail är den bästa filmen jag sett; med andra ord så varierar det. Hur som helst...

Mr. Bean :gremfrown: lockar fram ett skratt ibland, men inget spektakulärt

Little Brittan :gremlaugh: mycket bra, kanske inte allt, men det mesta

Big Train :gremsmile: helt ok, men ofta rätt förutsägbart

Coupling :gremlaugh: älskar... fast som alla andra tycker jag att sista serien saknar något (som börjar på "J" och slutar på "eff")

Black Books :gremlaugh: So funny... can't stop watching... *argh!*

Black Adder :gremlaugh: har alla sesonger på dvd, och glad för det. humorn varierar stort mellan serierna

Monty Python -definitivt min :tekopp: älska!!! (det mesta)

Fawlty Towers :gremlaugh: fast det varierar, ibland kan man definitivt tycka att man fått nog, men ibland äger det

Detta är mina åsikter som engelskt halvblod, och de som håller med är antingen galna eller fransmän

PS: varför finns det inget tecken för ironi?