Nekromanti Brittisk humor

Nightowl

Champion
Underkänd i naturlära

Them! var en sådan där femtiotalsskräckis om dåligt trickfilmade jättemyror (som hade blivit utsatta för RADIOAKTIV STRÅLNING! :gremshocked:). Den fick på svenska heta Spindlarna .

Erik

Dewil

Skrivbordsgeneral
De kommer!

"Them!" fick sedermera översättningen "De kommer!" och visades här om året på femman, som den sommaren gjorde en insats för oss B-filmsälskare.

Filmen är sevärd och har inspirerat många filmskapare; bl.a. lånades en hel scen till "Aliens".

Dewil

Gardener

Champion
Redan visad och nedlagd, tyvärr på bägge punkterna

Den amerikanska versionen har redan gjorts och lagts ner för ett tag sedan. Manusförfattaren för brittiska Coupling fick skriva om avsnitten att passa USA:s publik bättre, och även ett par nya avsnitt. Sen censurerades det av en bunt chefer och annat pack. Resultatet blev en serie som spelades in i cirka fem avsnitt, varav två eller tre fakstiskt sändes. Det första avsnittet är samma som första avsnittet för originalet, men istället för att köpa kondom på toan ringer han Jeff och ber honom springa och köpa på närmaste snabbköp. Skämtet om yxmördaren är bytt till nån som amerikaner fattar vem det är osv. I stort sett samma, men med vissa smärre skillnader här och där, vilket innebär att allt roligt i princip försvinner. Dessutom framförs det helt utan någon som helst timing och när karaktärerna sätts i en amerikansk miljö så blir Patrick bara en slemmig amerikansk gris, Susan blir en standardbimbo osv.

Avsnittet som är specialskrivet för amerikanska publiken som jag sett hade väl sina poänger, och hade kanske kunnat göra sig ganska bra i den brittiska versionen, men det skulle nog vara ett av de sämre avsnitten.

Gardener

Champion
Nejnejnej, du förstår inte. Det är ju stor skillnad, i Coupling sitter de på en bar, inte på ett café.

För övrigt så var de bästa skämten i de sista tre säsongerna eller nåt sånt stulna rakt av från Coupling-avsnitt som visats innan. Och de gjordes inte bra heller.

Det skulle kunna vara sammträffanden, men när en hel scen i Friends har precis samma upplägg och premisser som ett helt avsnitt i Coupling så tvivlar jag på det. Tror de hade idétorka efter att hållt på några år för länge....

Feuflux

omjonasson.se
Sedan tyckte jag att Smack the pony (minns ej svenskt namn) var kul när det gick

Jupp, det tyckte jag med. Fast jag får alltid för mig att programmet hette Spank the pony... :gremsmile:

Nu kom jag av nån anledning att tänka på Morwenna Banks Show. Det är britiskt och bland det sämsta i humorväg jag sett. (Det gick sent på tv4 nån sommar när ettan och tvåan slutat visa program och jag led hellre framför tv:n än lider nån annanstans :gremwink:.) Det är bara en sketch som jag minns att jag tyckte var kul. Det var när Gordon Kennedy var gatuförsäljare av absurt fula tighta byxor i skrikiga färger. "Kom och köp, kom och köp. Gör töntbyxor hippa igen." Samtidigt som han iförd ett av paren hoppade upp och ner.

Sen kom jag nästan på en serie till jag tänkte nämna men det sket sig.