Bronsåldersfantasy?

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,314
Nu har jag läst färdigt Jackals. Det är apbra gjort, men det är också Levanten, så inte till mycket glädje här.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
721
Location
Uppsala
Är det någon som vet eller har hittat resurser över kläder och utrustning för bronsålder i norra Europa och Skandinavien? Det mesta jag hittar är ju från medelhavskulturerna och det vore kul att hitta något lite närmare hem så att säga
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,314
Är det någon som vet eller har hittat resurser över kläder och utrustning för bronsålder i norra Europa och Skandinavien? Det mesta jag hittar är ju från medelhavskulturerna och det vore kul att hitta något lite närmare hem så att säga
Bronshjälmar har vi väl dokumenterade, men utöver det är jag osäker - samtidigt känns det som en historisk konstant att man alltid försöker hitta en rustning att ha (men om denna var hudar, bark eller liknande lämnar den inga rester efter sig. Kläder finns det rätt gott om, däremot, på grund av tur med gravfynd och fynd i mossar - du vill kolla upp den här kickstartern till exempel.

Den säkerligen mest kända (Egtved-flickan):

1728149578107.jpeg
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
370
Location
Södertälje/Uppsala
Är det någon som vet eller har hittat resurser över kläder och utrustning för bronsålder i norra Europa och Skandinavien? Det mesta jag hittar är ju från medelhavskulturerna och det vore kul att hitta något lite närmare hem så att säga
Oscar Montelius Minnen från vår forntid från 1917 har bilder pårom allra flesta typerna av svenska bronsfynd. Själva kläderna saknas, men där finns gott om svärd, spjutspetsar, yxor, rakknivar, dräktspännen och smycken. Man behöver bara bläddra förbi stenåldersavsnittet.

Vad klädedräkten beträffar finns mindre bevarat. Egtvedpigen nämndes ovan. Det finns även ett par gravar i Borum Eshøj med kläder bevarade.
 
Last edited:

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
370
Location
Södertälje/Uppsala
Går det att göra antaganden om hur folk klädde sig? vet att det är rätt ont om intakta kläder, men finns det Kvalificerade gissningar någon gjort?
Ja, det enklaste är väl att anta att dom kläder som har bevarats speglar tidens mode skapligt väl. Om man tar höjd för att ylle sannolikt var åt det lyxigare hållet.
Sophie Bergerbrants doktorsavhandling innehåller en del rekonstruktioner av bevarade kläder på sidan 51 och framåt. Sophie är väldigt kunnig när det kommer till textiler, så rekonstruktionerna bör vara rimliga, om än förskräckligt illustrerade. Annars såg @JohanL s bok intressant ut
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
370
Location
Södertälje/Uppsala
Om man kan få tag på Wargames Illustrated nr 360 finns där en inte så dum artikel om skärmytslingsspel under nordeuropeisk bronsålder, med illustrerande miniatyrer som man kan ha som inspiration.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
370
Location
Södertälje/Uppsala
"Det sjönk i havet för 7000 år sen, men återuppstår nu i skönlitterär form. Catharina Ingelman-Sundberg berättar om Nordsjöns sjunkna paradis Doggerland. [...]

Doggerland var under tusentals år hem åt europeiska stenåldersjägare som fiskade och jagade i de rika sjöarna, åarna och skogarna. Men Doggerland sjönk under de stigande havsnivåerna efter istidens slut och idag pågår jakten efter spåren efter detta försvunna Atlantis. Författaren och marinarkeologen skildrar livet på Doggerland i aktuella Landet som försvann."
Jag var faktiskt på en presentation häromveckan som bland annat behandlade Doggerland. Det var en nederländsk doktorand som sysslat med att datera översvämningens faser.
Tänkte när jag såg bilden nedan att det inte hade varit en så dum spelvärldskarta.
Screenshot 2024-10-05 at 22-21-08 Early Holocene inundation of Doggerland and its impact on hu...png
Visst, det är jägarstenålder vi talar om, men man har väl inte mindre fantasi än att man kan föreställa sej en bortspolad högkultur där för 10 000 år sen.
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,516
Location
Stockholm
"Hällristarna kan ha tillhört ett hemligt sällskap där båtbygge och handelskontakter gav en maktposition i bronsålderns Skandinavien. En makt som förevigades i berghällar vid havsstranden.

Skepp, människor och märkliga symboler pryder Skandinaviens berghällar. Hur de ska tolkas har gäckat vetenskapsmän i hundratals år och nu sammanfattar arkeologen Johan Ling vad vi vet om hällristningarna och de som knackade in bilderna i boken Hällristningarnas värld.

Enligt honom kan många av ristningarna ha gjorts av ett hemligt sällskap som med ristningarna velat manifestera sin maktposition i bronsålderssamhället. En position byggd på handeln med koppar och tenn och kunskapen om handelsvägar ut i Europa."
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,314
"Hällristarna kan ha tillhört ett hemligt sällskap där båtbygge och handelskontakter gav en maktposition i bronsålderns Skandinavien. En makt som förevigades i berghällar vid havsstranden.

Skepp, människor och märkliga symboler pryder Skandinaviens berghällar. Hur de ska tolkas har gäckat vetenskapsmän i hundratals år och nu sammanfattar arkeologen Johan Ling vad vi vet om hällristningarna och de som knackade in bilderna i boken Hällristningarnas värld.

Enligt honom kan många av ristningarna ha gjorts av ett hemligt sällskap som med ristningarna velat manifestera sin maktposition i bronsålderssamhället. En position byggd på handeln med koppar och tenn och kunskapen om handelsvägar ut i Europa."
Vi vet att den andra stora handelsvaran är bärnsten, och bara för att vi vet att den exporteras landvägen ned genom Centraleuropa, så innebär det väl inte att den inte kan handlas sjövägen också?

Jag betvivlar också att ett verkligt monopol kan upprätthållas för något som är så enkelt att bygga som träbåtar - säg mer lösa handelsorganisationer som gör sitt bästa för att upprätthålla sina affärshemligheter (där de magiska praktikerna särskilt ingår)?
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,516
Location
Stockholm
Vi vet att den andra stora handelsvaran är bärnsten, och bara för att vi vet att den exporteras landvägen ned genom Centraleuropa, så innebär det väl inte att den inte kan handlas sjövägen också?

Jag betvivlar också att ett verkligt monopol kan upprätthållas för något som är så enkelt att bygga som träbåtar - säg mer lösa handelsorganisationer som gör sitt bästa för att upprätthålla sina affärshemligheter (där de magiska praktikerna särskilt ingår)?
Vad har det med vad som tas upp i avsnittet att göra?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,314
Vad har det med vad som tas upp i avsnittet att göra?
Att han helt fokuserar på bronshandeln, när annan handel (som bärnsten) och rädande torde ha varit viktiga faktorer i vad man använder sina båtar till? Samt att han i alla fall får det att se ut som att vi pratar om ett hemligt sällskap.

Jag menar, eftersom bägge komponenterna i brons är importvaror måste man med nödvändighet ha exporterat något också (alternativt ha levt bara på transiten, men det känns mindre sannolikt).
 
Top