Nekromanti Brott och Straff i ett Frakksamhälle

Luhood

Veteran
Jag höll på med en karaktär, en stum (Självtillverkad nackdel :gremlaugh:) Thrukh, och hade kommit fram till bakgrundstabellen. När jag skulle slå fram ett föremål så märkte jag en stor skillnad mellan andra och tredje upplagan av grundreglerna. Eftersom att bakgrunds tabellerna i Tirak boken inte är anpassad för tredje upplagan, så är allting helt i oordning. Sedan började jag göra egna tabeller för Tiraker, anpassade till tredje upplagan, och på händelsetabeller så funderade jag på ifall "Oskyldigt dömd" fungerar, eftersom att jag inte vet hur hårda de är i sina straff. Jag tycker att mina frågor är självklara, men här är de i alla fall.

1. Har de hårda straff för brott i ett Frakk samhälle
2. Anser ni att "Oskyldigt dömd" fungerar i ett Frakk samhälle?
3. Tycker ni att "Stum" ska räknas som frivillig nackdel?

wallahad

Swordsman
Den frågan bör någon med tillhörande rasbok svara på, men utifrån den tidigare uppfattning jag har om Thrukh så skulle jag nog säga att "Oskydligt dömd" Fungerar.

Dock så skulle jag också säga att lindrigaste straffet är uteslutning ur Thrukh samhället, efter att ha fått någon form av permanent markering. Avskuret öra eller dyl.

Indine (har jag för mig) hade som tradition att hugga av en hand på tjuvar.

Luhood

Veteran
Ok. Så de har t.ex inte dödsstraff för flera av brotten. Då vet jag det, och kan därför fortsätta med min omvandling.

PS. Kommer att Ladda upp den på sidan för nerladdning när den väl är klar.DS

Poseur

Swashbuckler
Jag tycker att det skulle passa ganska bra med oskyldigt dömd tillsammans med stum.
Han blev helt enkelt av med tungan efter brottet han "begått"

wallahad

Swordsman
Vem sa något om att de inte hade dödsstaff?

Jag skulle nog säga att det är ett vanligt straff.
Ju mer barbariskt ett folk är, destu lättare är det att dö.

Men sedan finns ju alltid en gammal skröna om att man kan bevisa sin oskuld genom svärdet.
Man går en envig mot anklagarens förkämpe.
I Thrukh samhället skulle det nog vara mot anklagaren.

Vinnaren är den som inte dör först.

Poseur

Swashbuckler
Det torde nog vara så i väldigt många fall med tanke på att Frakk utnyttjar "Den starkes rätt"
så absolut finns det dödsstraff i frakk och så.
Prygling och stympning är nog andra vanliga straff.
Eller att bli förbjuden av trokkan att para sig är också ett straff för trukher, ett mycket skammligt straff då det endast är de straksaste med bäst gener som får para sig.
(kvinnor undantaget från det med tanke på deras minoritet)

Regmolar

Swashbuckler
Med tanke på att de har ett stamsamhälle är det värsta straffet snarare förvisning än döden (står det inget om det här i tirakboken+?).

Annars får man inte glömma att tirakerna håller sig med slavar (finns om eget yrke), vilka säkerligen består till en viss del av bestraffade tiraker från stammen.

DesertRain

Hero
2. Anser ni att "Oskyldigt dömd" fungerar i ett Frakk samhälle?
Japp, helt klart kan de slå ner fel tirak för brotter. Inga problem.

3. Tycker ni att "Stum" ska räknas som frivillig nackdel?
Om du menar frivillig nackdel som ger extra slag på tabellen så skulle jag räkna det som en frivillig nackdel. Det är ju ganska allvarligt att inte kunna snacka.

Luhood

Veteran
Nya problem... Jag har hittat vissa nackdelar från EON 2 som inte finns kvar i EON 3. Aktiv hårväxt är ett exempel. Så jag undrar om det finns ett sätt att få in dem i listan.

1. Vet ni om det finns något man kan ersätta?
2. Om inte, vet ni hur man kan få in dem i listan ändå?

DesertRain

Hero
det finns en del tirakspecifika nackdelar och tabellresultat i boken om tiraker om jag inte kommer ihåg fel.
Där fanns något om utseende där man kan få att man har en massa hår mer än en normal tirak.

Regmolar

Swashbuckler
Brukar folk inte klaga på att de ras- och nationsspecifika tabelländringarna är anpassade för Eon 2 och därför inte passar? (har aldrig orkat kolla själv).

Annars finns det väl nackdelar som tar upp två "platser" på listan, vilket innebär att man kan lägga till extra utan att ta bort gamla. Jag som spelledare brukar dock ge mina spelare möjligheten att välja nackdelar, även om de oftast inte kommer på något och slår istället.

Sen finns ju alltid cirefaliernas lista på cirefaliernas "tropiska" störningar, där åtminstone den där aktiva hårväxten går att återfinna.