Nekromanti Brottsbekämpning i Mundana

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Spelarkaraktärarena kommer undantagslöst alltid i klammeri med rättvisan på ett eller annat vis under sina mellanlandningar i städerna och får då stadsvakten efter sig.
Det jag undrar är vilka metoder dels en typisk Mundansk stadsvakt har för metoder (säg i Asharina/Consaber) och hur de går tillväga för att utreda t.ex. mord och sådan vardagsmat med sina primitiva metoder. Jag vill försöka nyansera bilden av stadsvakten som puckade och korrupta råskinn och förvandla dem till en seriös käpp att stoppa in mellan RP:s ekrar när de rullar fram och tror att de äger världen med sina stridskonster.

Sedan undrar jag hur lagens väktare i de mer utvecklade länderna (t.ex. Thalamur, Ebhron, Samväldet) skiljer sig från de i de feodala rikena. Var går gränsen för att Rakhori skall ta över fallet (förräderi? spioneri?)? Finns det i magikratierna magikunniga specialister som kan bistå i utredningarna? Är kunskaperna om fingeravtryck utforskade?

Sitter du på tips och trix? Vänten ej, skriv!
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
"Stadsvakten" som en polisstyrka är en anakronism, åtminstone i de feodala rikena. Staden har antagligen den lokale härskarens militärgarnison, vars huvudsakliga syfte är att upprätthålla freden, men inte att utreda brott, samt en milisstyrka bestående av lokala borgare, men de har annat för sig i form av sina riktiga arbeten. Att, som vi gör idag, göra skillnad på militär och polis är knappast något man gör. Några avancerade utredningar för att hitta bevis sker knappast, vilket dock kompenseras av att det inte krävs så mycket bevis för att fälla rollpersonerna -- att de är beväpnade utbölingar är nog.

I fråga om rent fysisk makt vill jag minnas att bågskyttar sattes in vid studentupproren i senmedeltida Norditalien, och sådana kan säkerligen också ge rollpersonerna bekymmer. Detta bör kombineras med det faktum att vakterna är infödda i staden, samt att en typisk medeltida stad är ett härke att hitta i. Detta innebär att de, om de beslutar sig för att fånga rollpersonerna i ett bakhåll, kommer att lyckas, och kan ge sig in med överväldigande styrka (nämnda bågskyttar, till exempel -- från en lagom hög plats kan de nog befjädra även de sturskaste stridskonstutövare). En annan lösning är att helt enkelt driva ut alla som inte bor i staden om rollpersonernas aktiviteter är ett återkommande bekymmer. Taget till sin spets kan detta utvecklas till rena pogromer.

De byråkratiska rikena (jag ser egentligen bara två dominerande styrelsesätt i Mundana -- feodalism och byråkrati, möjligen med tillhörande autokrati) har antagligen någon form av polisväsende, om än avsevärt mer primitivt än något i vår värld. Fingeravtryck och liknande började i vår värld användas först vid slutet av 1800-talet, även om persiska ämbetsmän enligt Wikipedia använde dem som en form av signatur redan på 1300-talet.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"De byråkratiska rikena (jag ser egentligen bara två dominerande styrelsesätt i Mundana -- feodalism och byråkrati, möjligen med tillhörande autokrati) har antagligen någon form av polisväsende, om än avsevärt mer primitivt än något i vår värld."

Hmm, jag antar att det då alltså är rena ögonvittnesskildringar som väger tyngst om RP skulle hamna inför rätten alternativt om något föremål som bevisligen var i RP:s ägo skulle påträffas på mordplatsen (en signerad dolk som mordvapen, ex.vis).

Hur skulle magi kunna användas i brottsutredningarna då? Rakhori lär ju åtminstone ha tillgång till specialister som kan hjälpa dem att jaga ner samhällsfarliga element, men de lär ju iofs knappast beblanda sig med den vanliga "polisens" vardagliga fall...
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
I såväl Ebhron som Thalamur tillhör väl magiker den styrande klassen? Där verkar den akademiska tillvaron vara tillräckligt självförsörjande för att det rent ekonomiskt inte ska krävas av magiker att de ägnar sig åt andra jobb -- de har nog jobb med administration och intriger. I Cirefaliska Samväldet, med sin pragmatiska syn på magi, kan jag däremot tänka mig att utredande magiker kan ha samma roll som rättsmedicinare vid viktiga fall. Mystik & Magi ligger dessvärre i föräldrahemmet, så jag kan inte leta intressanta effekter, men om det finns någon form av psykometri eller fjärrskådning kan dessa vara mycket användbara, liksom Sanning (hette den väl?). Någon som vill spela CSI - Ciremelo?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
I vår grupps längsta kampanj spelade jag tjuvjägare en tid. Kampanjen utspelade sig visserligen inte i Mundana men min roll var så cool och skulle som antagonist kunna användas till mycket så jag tar upp honom iaf. Han var tjuvjägare vilket betydde att han bosatte sig i slummen, började umgås med lågliven, bedriva häleri osv. och så fort stadsmakten ville ha tag i den skyldige försökte han handla till sig stöldgodset eller höra genom rykten vem som stulit den för att sedan storma hans kyffe, banka skiten ur honom och släpa honom till garnisonen. Givetvis funkar det ju bara en gång per stad eftersom alla vill Kutta en med stort K efter det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Det jag undrar är vilka metoder dels en typisk Mundansk stadsvakt har för metoder (säg i Asharina/Consaber) och hur de går tillväga för att utreda t.ex. mord och sådan vardagsmat med sina primitiva metoder.
De går inte till väga särskilt mycket alls. Det är inte deras sak.

Stadsvakten är mestadels till för stadens säkerhet. De är typerna som går omkring på gatorna och ropar "Klockan är tre och allt är väl!" - förutsatt att allt är väl, förstås - samt stänger och öppnar portar, samlar in skatter, föser ut luffare, och slår bråkmakare i huvudet.

Själva brottsutredningen utförs istället av offret eller dennes familj. Det är faktiskt deras sak att finna den skyldige och dra denne till tings, och det går till ungefär så här. Eventuellt kan stadsvakten hjälpa svaranden att släpa dig till tinget, men det är ungefär allt de gör.

Så satsa dina sekiner på de anhöriga istället. Det finns ganska stor risk att de anhöriga drar in rollpersonerna i värsta maktintrigerna istället.

Edit: fixad länk
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Krill'es länk berättar ganska väl hur lagen fungerar aktivt i sitt sökande efter rättvisa.

Men efteråt vad händer om en skurk/Oskyldig rymer då kan prisjägare anlända.

Prisjägare hyrda av folk som vill ha hämd eller av myndigheterna själva som sätter ett pris på skurkens huvud.

Då främlingar som just råkar vara närvarande när ett mord hänt är lätta att sätta skulden på.
Exempel: Smeden Haldar avskyr sin granne Fiodor.
Men uptäcker att en grupp äventyrare inkluderar en Barbar med yxa är i staden.
SÅ Haldar sprider ut rykte i tavarnan att han Såg Barbaren bråka med Fiodor sedan när mörkret faller dödar sin granne Fiodor med en yxa och själ hans guld.

På morgonen upptäcks det att Fiodor är död och folk börjar skylla på äventyraren.

Då Haldor är en respekterad Smed är det ingen som mistänker honom och alla är ute efter äventyrarna löst folk avskum osv.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Värt att notera är väl att detta inte kan vara fallet i större städer där det förekommer gott om främlingar. Dessutom så minskar nog risken kraftigt ju bättre klädd man är och sådant, - en genomresande riddare i all sin prakt, med tillhörliga väpnare etc. riskerar troligen ite så mycket.

I övrigt så bör det också sägas att långt ifrån alla är beredda att kallblodigt mörda någon, bara för att de tror sig ha en ganska godchans att komma undan med det.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Tackar för länken, riktigt nice stuff... riktiga blodsfejder är grovt underutnyttjade i min spelgrupp.

Borde ha tänkt på att använda sökfunktionen men det blir ju liksom mer konstruktivt (och aktuellt) med en ny tråd.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"I övrigt så bör det också sägas att långt ifrån alla är beredda att kallblodigt mörda någon, bara för att de tror sig ha en ganska godchans att komma undan med det."

Säg inte det - Mundanas invånare har oftast inte ärvt vår moderna världs humanistiska människosyn och moral.
De lever i en värld där de-som-styr har halvt gudomlig makt (i Västerlanden praktiskt taget helt gudomlig) och där en majoritet av befolkningen mer eller mindre är slavar... står en människas existens i vägen för lite extra silver (eller kor, eller getter, eller grisar etc) som kan få vardagen att gå runt lite smidigare så är det nog lätt gjort att plocka fram vedyxan och arrangera en liten tragedi.

Människor är med få undantag ena opportunistiska små jävlar som tenderar att tänja en hel del på betydelsen av "gott" respektive "ont" och "rätt" respektive "fel" står för, tänk på det.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker det är spännande med äldre tiders rättsystem där någon gammal laglärd har memorerat lagarna utantill och är den enda som egentligen vet vad de säger om olika komplicerade situationer. Överhuvudtaget innebär en korrupt eller nyckfull lagman mycket utrymme för intriger, fjäsk, mutor och kohandel. Ett perfekt fungerande rättssystem med en perfekt fungerande byråkrati är bara tråkigt.

Dessutom gillar jag när den skyldiges börd, status och tillgångar för stor betydelse och att någon kan gå fri bara för att han har många vänner som svär på att han är oskyldig. Särskilt intressant är det om rollpersonerna blir indragna i något brott och vet att en lokal storman är skyldig. Men att denne undkommer för att han har 12 mäktiga vänner som svär på att han är oskyldig.

Överhuvudtaget ska det vara svårt för mäktiga män att bli fällda för brott. Det är tråkigt när det blir någon slags modernt detektivmysterium av det hela, där rollpersonerna lägger ner all sin tid på att jaga bevis som de sedan presenterar för någon uppdragsgivare och där det alltid slutar med att den skyldige åker dit utan minsta konflikt. Det är mycket roligare när rollpersonerna har högar med bevis, men det är politiskt omöjligt att åtala den skyldige. När det krävs skickligt politiskt manövrerande, konspirerande och gott rollspelande för att slutligen sätta dit skurken.

Så jag skulle lägga ner mindre energi på bevisdelen och mer på svårigheterna att få den misstänkte fälld.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
"Säg inte det"! Bland annat religionen predikar oftast starkt för vad som är rätt och fel, och Mundana är betydligt mindre sekulriserat än vad Sverige är. För övrigt så anser jag att moral och humanistikst människosynsätt är något som kommer med grundanden av ett samhälle (snarare så kräver det andra det första). Att sedan en del härskare (märk väl att det i Mundana är långt ifrån alla som härskar med gudomlig rätt) har gudarna på sin sida innebär inte att den vanlige bonden anser sig ha rätt att bete sig hur han vill. Dessutom finns det gott om människor i Mundana som inte lever som slavar eller livegna, då Mundana skiljer sig från Europa under medeltiden.

Sedan kan man titta på bla de isländska sagorna för att se hur ett samhälle som får anses som exremt våldsamt fungerade (ingen historisk återgivning men likväl). Där finns det få som dödar någon för ett fåtal silver, och ändå så fungerade lagen på den tiden att det var familjen som skulle kräva hämnd-

Människan verkar helt enkelt ha en del spärrar inbyggda, i de flesta fall. Detta är i sin tur helt logiskt från en evolutionär synvinkel då vi länge har varit beroende av gruppen för att överleva, följaktligen har beteenden som ställer för stora hot mot detta sållats bort. Uppfostransmässigt så tvivlar jag på att någon normal människa väljer att ppfostra sitt barn till en mördare, även om det självklart finns undantag och ibland så kan det hända ändå!

Att en rätt så stor grupp människor är opportunistiska kan jag gå med på, fast jag tror att vi har en delad uppfattning även här, i hur stor del av befolkningen som utgör denna grupp. Sedan tror jag att dessa tänjingar är betydligt mer oskyldiga till sin natur än vad mord får anses vara.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: Brottsbekämpning i Mundana (Spel exempel)

Har ett spel exempel från mitt förra spel möte.

Tre RP köper ett par hästar i Talon, vad de inte vet är att hästarna är stulna. När sedan RP tar in på ett värdshus i en by norr om Talon så grips de av värdshusvärden och smeden. Hästarna har tillhört en bonde i trakten och detta vet smeden.
Fogden i området tillkallas för att RP ska kunna ställinför rätta i Grevetinget. Men vad som sedan händer är att fogden hittar en säck med guldmynt värt ca 10 000 silver i en av RP:s sadelväskor. Vilket inte direkt får RP: na, som är rätt skabbigt klädda att se mindre oskyldiga ut. Fogden bestämmer då för att de ska behålla alla pengar och göra sig av med RP. Fogden, smeden och en stallpojke tar med sig RP på en övertäckt vagn till ett gamalt stenbrott en bit utanför byn där de tänker döda RP och gömma deras kroppar.
Vid stenbrottet spårar det sedan ur. Fogden dödar stallpojken då han inte lita på att denna skulle hålla tyst. Sedan just när RP ska åka över kanten till stenbrottet och gå döden till mötes, så dyker en fjärde RP up som är prisjägare och har följt efter de tre andra RP sedan en läng tid. Prisjägare har i uppdrag att föra en av RP levande till Talon och kan därför inte låta denna dö. Det blir en kort strid då smeden dör och fogden bönar och ber för sitt liv och flyr sedan tillbak mot byn till fots. Även de andra RP lyckas i tumulten fly från prisjägaren. Men prisjägaren hittar säcken med guldet och tar fogden häst. Han är nu ganska lycklig och ser ingen anledning att jaga de andra RP vidare då han nu har mycket mer pengar än han skulle få i belöning i Talon.

Frågan är nu!
Finns det något som hindrar för att fogden kokar ihop en egen historia vad som har hänt och samlar ihop lite knektar följande dag för att jaga reda på RP:na för att ta guldet och sätta dit RP för mordet på smeden och stallpojken. Skulle RP försöka berätta vad som hänt vid stenbrottet så står deras ord mot fogdens. Om RP lyckas smita undan fogden och hans knektar och tar sig ur baroniet är de säkra då eller vad händer då?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Bland annat religionen predikar oftast starkt för vad som är rätt och fel, och Mundana är betydligt mindre sekulriserat än vad Sverige är."

Självklart, men när det kommer till kritan så skiter nog de flesta fullständigt i vad prästerna står och predikar i kyrkan varje lördag. Hade folk faktiskt tagit t.ex. kristendomen på allvar så hade vi inte haft mord, stölder och homosexualitet...

"Att sedan en del härskare (märk väl att det i Mundana är långt ifrån alla som härskar med gudomlig rätt) ... "

Tvärtom. Både soldarns och consabers kungar och jargiens kejsare smörjs av sina religioners respektive religiösa överhuvuden vilket mer eller mindre betyder att de sitter på sina troner med det lokala templets och därmed "den sanna Gudens" välsignelse.

"Dessutom finns det gott om människor i Mundana som inte lever som slavar eller livegna ... "

Att det finns gott om folk som inte är livegna betyder inte att en majoritet är fria. Förutom direkt feodala stater som Soldarn, Drunok, Damarien och Consaber så är t.ex. Samväldets produktion starkt beroende av gästarbetare och även om Thalamurs "folk" åtminstone har små möjligheter att avancera till medborgare så är deras situation endast marginellt bättre än livegenskap (de slipper åtminstone svält...).

"Sedan kan man titta på bla de isländska sagorna för att se hur ett samhälle som får anses som exremt våldsamt fungerade (ingen historisk återgivning men likväl). Där finns det få som dödar någon för ett fåtal silver, och ändå så fungerade lagen på den tiden att det var familjen som skulle kräva hämnd-"

Som sagt - det är sagor. En berättelse om hur farbror Tor dödar grannen Ulfr för att lägga beslag på hans dotter Ragnhild och hans gård gjorde sig antagligen inte så värst bra vid lägereldarna.

"Människan verkar helt enkelt ha en del spärrar inbyggda, i de flesta fall. Detta är i sin tur helt logiskt från en evolutionär synvinkel då vi länge har varit beroende av gruppen för att överleva, följaktligen har beteenden som ställer för stora hot mot detta sållats bort."

Väldigt få människor gör brott som stölder och mord/dråp bara för att det är "kul". Det är antagligen något som de gör eftersom att de tror full och fast på att det är nödvändigt.
Hur brutalt och hänsynslöst det än låter så tror jag att vem som helst är kapabel att mörda andra människor bara priset för det är det rätta. I underutvecklade länder där överlevnaden för dagen i sig är en kamp på liv och död så är detta pris avsevärt lägre än här i det trygga och överflödiga väst...

"Uppfostransmässigt så tvivlar jag på att någon normal människa väljer att ppfostra sitt barn till en mördare, även om det självklart finns undantag och ibland så kan det hända ändå!"

Ansvariga föräldrar oavsett kultur uppfostrar sina barn så att de en vacker dag kan överleva på egen hand. Om detta inbegriper att de måste slåss, stjäla och kanske t.o.m. mörda andra människor, so be it. Ändamålet helgar medlen som det heter.

"Att en rätt så stor grupp människor är opportunistiska kan jag gå med på, fast jag tror att vi har en delad uppfattning även här, i hur stor del av befolkningen som utgör denna grupp."

Jag har sett min beskärda (och mer därtill) del av människans dåliga sidor i mina dagar trots att jag är såpass ung som jag är, och delar därmed knappast din uppfattning.

Men, men - vad vore väl livet utan ideal?
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
"Självklart, men när det kommer till kritan så skiter nog de flesta fullständigt i vad prästerna står och predikar i kyrkan varje lördag. Hade folk faktiskt tagit t.ex. kristendomen på allvar så hade vi inte haft mord, stölder och homosexualitet..."

Är du medveten om hur stor makt Kyrkan hade i de flesta kristna länder under den tid då religionen var stark? Detta gjorde att homosexualitet var något som inte "fanns" tidigare, att sedan ett antal individer inte följer läran är mer ett undantag, det är långt ifrån majoriteten av befolkningen som tex mördar.

"Tvärtom. Både soldarns och consabers kungar och jargiens kejsare smörjs av sina religioners respektive religiösa överhuvuden vilket mer eller mindre betyder att de sitter på sina troner med det lokala templets och därmed "den sanna Gudens" välsignelse."

Först vill jag bara understryka att detta inte hade något med argumentet i sig att göra. Sedan: Att dessa tre länder gör detta innebär inte att majoriteten av länders härskare gör det. Betänk Asharien, Drunok, Cirefaliska Samväldet, Thalamur, Ebhron, Eumo, Menon-Aun...

"Att det finns gott om folk som inte är livegna betyder inte att en majoritet är fria. Förutom direkt feodala stater som Soldarn, Drunok, Damarien och Consaber så är t.ex. Samväldets produktion starkt beroende av gästarbetare och även om Thalamurs "folk" åtminstone har små möjligheter att avancera till medborgare så är deras situation endast marginellt bättre än livegenskap (de slipper åtminstone svält...)."

Självklart, men så togs smeder etc. upp som exempel tidigare i tråden, och i exempelvs Soldarn (som du nämner) existerar gillesverksamhet i städerna vilket följaktligen innebär att i alla fall hantverkare har det relativt bra. Angående Samväldet så står det uttryckligen att folket är nöjda med de platser de tilldelats, och istället kämpar för att nå så stor framgång som möjligt där (som en effekt av Cirzatemplets lära). Detta gäller såklart inte gästarbetare, men dessa förekommer primärt i Gordrion, och i och med Samväldets höga invånarantal är det ignorant att förbise hela den inhemska populationen. Thalamurs "folk" har det ofta dåligt ställt, speciellt på östsidan, men jag tvivlar att särskilt många skulle våga utföra ett sådant dåd, "Rakhori finns överallt" och man vet aldrig vem som ser. Dessutom är antalet främlingar i byar, som inte är medborgare eller militärer, låg.

"Som sagt - det är sagor. En berättelse om hur farbror Tor dödar grannen Ulfr för att lägga beslag på hans dotter Ragnhild och hans gård gjorde sig antagligen inte så värst bra vid lägereldarna."

Sagor är sagor, men de bygger på en historisk grund. Sedan är det inte själva temat som inte skulle passa, det finns gott om till synes (för oss moderna läsare) onödigt dödande i sagorna, problemet tror jag snarare ligger i att åhörarna till sagan måste kunna känna igen sig eller åtminstone föreställa sig det som beskrivs.

"Väldigt få människor gör brott som stölder och mord/dråp bara för att det är "kul". Det är antagligen något som de gör eftersom att de tror full och fast på att det är nödvändigt.
Hur brutalt och hänsynslöst det än låter så tror jag att vem som helst är kapabel att mörda andra människor bara priset för det är det rätta. I underutvecklade länder där överlevnaden för dagen i sig är en kamp på liv och död så är detta pris avsevärt lägre än här i det trygga och överflödiga väst...
"

Nu håller jag fullständigt med dig, men jag anser inte att detta att det vore nödvändigt framkom i tidigare exempel. För övrigt så får jag uppfattningen att du anser att denna nödvändighet kommer betydligt snabbare än vad jag anser. Detta då individen är beroende på samhället, moral är helt enkelt en grund för hållbar utveckling.

"Ansvariga föräldrar oavsett kultur uppfostrar sina barn så att de en vacker dag kan överleva på egen hand. Om detta inbegriper att de måste slåss, stjäla och kanske t.o.m. mörda andra människor, so be it. Ändamålet helgar medlen som det heter."

Antingen ser du Mundanas värld som betydligt hårdare (överlevnadsfaktor) än vad jag gör eller så är argumentet irrelevant. Det är självklart att världen är hårdare i Mundana än i våran, men det gör inte att mord och stöld (men detta kan förekomma oftare) blir vardagshändelser för att överleva.

"Jag har sett min beskärda (och mer därtill) del av människans dåliga sidor i mina dagar trots att jag är såpass ung som jag är, och delar därmed knappast din uppfattning."

"A cynic sees the cost of everything, and the value of nothing"? Hur som helst så finns det en hel del fulheter även i vår värld, ibland blir man riktigt förvånad över saker som dyker upp på nyheterna. Det finns dock en del filosofier som hävdar att detta våldsamma beteende beror på vårt moderna samhälles uppbyggnad, en idé som också tagits upp i populärkultur, "Fight Club" och "A Clockwork Orange" dyker upp i tankarna rent spontant. Jag har även sett intervjuer med våldsbrottslingar som hävdar att det är bristen på fysiskt aktivitet och det "gråa samhället" som får energierna att ta de utlopp de tar. Man kan argumentera att Människorna i Mundana inte har tid att fundera över alla de motsättningar de skulle kunnat ha bybor emellan.

Slutligen: Huruvida jag anser din ståndpunkt hållbar beror på hur man ser på Människan. Anser man att det enda som hindrar total anarki är rädslan för att råka illa ut själv så är den hållbar, om än inte nödvändigtvis den enda hållbara ståndpunkten. Personligen anser jag dock att vi med tiden har utvecklats till att faktiskt ha en inneboende empati, som förhindrar att vi totalt förbiser andra människor (nu finns det ett antal störningar som får detta att fungera dåligt eller inte alls, men dessa är också klassifierade som störningar). Att denna empati är sprungen från att det ofta kan gå dåligt för den som beter sig dåligt är inte längre relevant då den numera fungerar utan denna rädsla. Jag erkänner dock att jag bara kan se världen ur mina egna ögon, även om jag kan försöka föreställa mig hur den verkar för andra, följaktligen så är det ur detta perspektiv som jag betraktar världen, människan och även Mundana. Existerande brottslingar är ett undantag
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Människans natur (OT)

Nu börjar det här gå fruktansvärt OT, men efter att ha läst Stefan Einhorns Konsten att vara snäll för ett tag sedan kände jag att jag var tvungen att göra ett inlägg gällande vad empiriska studier (enligt Einhorns efterforskning) visar om människans natur...

Till att börja med att empatin medfödd - studier indikerar att till och med nyfödda barn har en fungerande empati. Ideal om att vara trevlig mot sina medmänniskor är förhärskande i de flesta religioner, filosofier och andra kodex som människan framställt, och dessa utgör också de utan rivalitet största sådana (kristendom, buddhism, hinduism...). Människan är i allmänthet predisponerad till att kunna samarbeta bra, med allt vad de innebär av vänlighet, hjälpsamhet, omtanke och empati.

Däremot inte sagt att vi inte har dåliga sidor; grupptryck, desperation och andra svåra situationer kan förvandla nästan varenda en av oss till passiva åskådare till eller till och med aktiva deltagare i dåd som ingen skulle kunna föreställa sig att utföra under normala omständigheter (det är väl här ingen som på fullt allvar skulle hävda att en majoritet av Tysklands befolkning 1930-1945 var judehatande fullblodspsykopater?).

Logiskt nog tycks naturen har begåvat oss med en del som strävar efter alla bästa, därför att det "goda" samhället uppenbarligen gagnar såväl individen som arten, och samtidigt en del som är beredd att gå in och låta varje ändamål helga medlem när det ramverk som den andra delen är tänkt att upprätthålla av någon anledning saknas eller brister. Var gränsen går är olika för varje individ, men i slutändan är det omständigheterna som avgör ifall vi blir lyckliga trebarnsfäder eller kallblodiga rånmördare utifrån våra anlag för båda delarna.

Det är efter boken mitt perspektiv, i alla fall. Jag rekommenderar den åt alla ^^
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Brottsbekämpning i Mundana (Spel exempel)

Finns det något som hindrar för att fogden kokar ihop en egen historia vad som har hänt och samlar ihop lite knektar följande dag för att jaga reda på RP:na för att ta guldet och sätta dit RP för mordet på smeden och stallpojken. Skulle RP försöka berätta vad som hänt vid stenbrottet så står deras ord mot fogdens
Utifall de inte råkar ha mycket mäktiga vänner eller pengar nog att muta halva tinget (ok, problemet löst?) är de vad jag förstår helt chanslösa; tre (fyra?) beväpnade främmande sluskar med stulna hästar (bonden kan nog vittna) mot traktens (möjligen) mäktigaste man kan liksom bara sluta på ett sätt, om inte något övernaturligt eller ännu mäktigare kommer in.

Om RP lyckas smita undan fogden och hans knektar och tar sig ur baroniet är de säkra då eller vad händer då?
Beror väl lite på; är fogden tillräckligt paranoid eller långsint kan han nog skicka prisjägare eller annat folk (som knektarna) efter dem, och dessutom kan han ju alltid "varna" sina mäktiga grannar/kollegor/vänner/kontakter/närmaste överordnade om "de farlige rövare ock mördare som efter detta nidingsdåd stryka våra/era marker kring", i hopp om att RP är lätta nog att kännas igen för att tas fast även där. Ett erbjudande om ersättning, belöning eller allmän goodwill från hans sida kan nog hjälpa till också.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
(Insert pretentious title here) [OT]

"Är du medveten om hur stor makt Kyrkan hade i de flesta kristna länder under den tid då religionen var stark?"

Politisk makt och inflytande är ingen garant för att massan faktiskt skall bry sig. Visst trodde väl många på Gud och på Bibelns ord under medeltiden men likväl förekom det mord och stölder, påfallande ofta med kyrkans välsignelse.

"Detta gjorde att homosexualitet var något som inte "fanns" tidigare ... "

Driver du med mig?

"att sedan ett antal individer inte följer läran är mer ett undantag, det är långt ifrån majoriteten av befolkningen som tex mördar."

I händelse av t.ex. krig förekommer det en hel del officiellt sanktionerat mördande. Mig veterligen har krig alltid förekommit mellan organisationer, grupper och nationer.
Att krig sedan kanske inte utkämpas en "majoritet" av befolkningen (några måste ju fortfarande producera mat etc) är ingen ursäkt, de som tvingas utkämpa krigen är vanligen representativa, "normala" människor.

Inga spärrar där inte, där är det ren överlevnad som gäller.

"Sedan: Att dessa tre länder gör detta innebär inte att majoriteten av länders härskare gör det. Betänk Asharien, Drunok, Cirefaliska Samväldet, Thalamur, Ebhron, Eumo, Menon-Aun... "

Thalamur, Ebhron och Menon-Aun är mer eller mindre officiellt ateistiska stater (i Thalamur och Menon-Aun med inslag av personkulter istället), och i Eumo är en teokrati under Lheng-li om inte jag minns fel.

Beträffande resten av det du skrivit (jag orkar inte citera och svara enskilda stycken längre) så vill jag bara påpeka att jag håller med dig om att människans empati är en av förutsättningarna för byggandet av ett samhälle, men det jag hela tiden har menat är att alla människor oavsett social klass eller hederskodex är potentiella våldsmän och mördare - så länge som man själv anser att situationen kräver det.

Visst kanske inte en soldisk livegen måste kämpa för sitt liv varje jävla dag, men när han väl måste det (efter att baronens knektar har länsat hans matförråd och tvångsrektyterat hans söner, eller ifall skörden slagit fel) så är han såvida han inte är självdestruktiv beredd att gå hur långt som helst för att överleva, oavsett om det går emot (lokal guds) budort.

Sedan begås ju andra brott än mord dagligen i vår värld av miljontals (kanske t.o.m. miljarder) "vanliga" personer (fortkörningar, felparkeringar, snatteri, ärekränkningar, misshandel och våldtäkter i hemmet etc, etc) ofta av andra skäl än just överlevnad så jag tycker att det är ett fundamentalt fel att säga att brott begås av en viss sorts människor.

I övrigt - allt som Regmolar skrev.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: (Insert pretentious title here) [OT]

Okej, för att inte göra saker onödigt långt:
- Jag håller med om att brott förekommer, t.o.m. relativt ofta jämfört med vad första intrycket kanske är, men hävdar fortfarande att det inte gör att bonden John Doe är kapabel att mörda någon om inte han anser det nödvändigt (som du pekat ut, har aldrig varit min avsikt att säga emot dig på den punkten), men jag anser inte att situationen i Mundana, rent generellt, är såpass diger att människor kan passera den gränsen lite titt som tätt.
- Angående homosexualiteten menar jag att den inte fanns officiellt, det var inget som man kunde "vara" (för övrigt anser jag att varje människa också har potentialen att bli homosexuell, precis som att bli mördare/våldtäktsmän etc., allt beror på omständigheterna, - se bara på den relativt höga koncentrationen av homo- eller bisexualitet på ställen där männen sällan träffade kvinnor (skepp, ställer frågan till kloster etc.)).
- Att staterna är ateistiska tar inte bort dem från diskussionen om hur stor andel av härskarna som säger sig härska med gudomlig rätt.
- Exemplet med den soldiska livegna håller jag fullständigt med på, jag råkade bara (kanske pga en missuppfattning) få intrycket att du hävdade att det är just så gott som varenda dag som detta skulle kunna hända, i varje by. Jag ber om ursäkt om det var pga min oaktsamhet som missuppfattningen kom till.
- Jag menade heller aldrig att säga att brott bara begås av en viss sorts människor (se bara på piratkopiering där lagen brottsliggjorde en stor del av ungdomarna), men jag menar att säga att i "normala" omständigheter så begås grova brott såsom mord inte av alla typer av människor.
- Sen vill jag också passa på att skicka mitt medhåll till det som Regmolar skrev.
 
Top