"Självklart, men när det kommer till kritan så skiter nog de flesta fullständigt i vad prästerna står och predikar i kyrkan varje lördag. Hade folk faktiskt tagit t.ex. kristendomen på allvar så hade vi inte haft mord, stölder och homosexualitet..."
Är du medveten om hur stor makt Kyrkan hade i de flesta kristna länder under den tid då religionen var stark? Detta gjorde att homosexualitet var något som inte "fanns" tidigare, att sedan ett antal individer inte följer läran är mer ett undantag, det är långt ifrån majoriteten av befolkningen som tex mördar.
"Tvärtom. Både soldarns och consabers kungar och jargiens kejsare smörjs av sina religioners respektive religiösa överhuvuden vilket mer eller mindre betyder att de sitter på sina troner med det lokala templets och därmed "den sanna Gudens" välsignelse."
Först vill jag bara understryka att detta inte hade något med argumentet i sig att göra. Sedan: Att dessa tre länder gör detta innebär inte att majoriteten av länders härskare gör det. Betänk Asharien, Drunok, Cirefaliska Samväldet, Thalamur, Ebhron, Eumo, Menon-Aun...
"Att det finns gott om folk som inte är livegna betyder inte att en majoritet är fria. Förutom direkt feodala stater som Soldarn, Drunok, Damarien och Consaber så är t.ex. Samväldets produktion starkt beroende av gästarbetare och även om Thalamurs "folk" åtminstone har små möjligheter att avancera till medborgare så är deras situation endast marginellt bättre än livegenskap (de slipper åtminstone svält...)."
Självklart, men så togs smeder etc. upp som exempel tidigare i tråden, och i exempelvs Soldarn (som du nämner) existerar gillesverksamhet i städerna vilket följaktligen innebär att i alla fall hantverkare har det relativt bra. Angående Samväldet så står det uttryckligen att folket är nöjda med de platser de tilldelats, och istället kämpar för att nå så stor framgång som möjligt där (som en effekt av Cirzatemplets lära). Detta gäller såklart inte gästarbetare, men dessa förekommer primärt i Gordrion, och i och med Samväldets höga invånarantal är det ignorant att förbise hela den inhemska populationen. Thalamurs "folk" har det ofta dåligt ställt, speciellt på östsidan, men jag tvivlar att särskilt många skulle våga utföra ett sådant dåd, "Rakhori finns överallt" och man vet aldrig vem som ser. Dessutom är antalet främlingar i byar, som inte är medborgare eller militärer, låg.
"Som sagt - det är sagor. En berättelse om hur farbror Tor dödar grannen Ulfr för att lägga beslag på hans dotter Ragnhild och hans gård gjorde sig antagligen inte så värst bra vid lägereldarna."
Sagor är sagor, men de bygger på en historisk grund. Sedan är det inte själva temat som inte skulle passa, det finns gott om till synes (för oss moderna läsare) onödigt dödande i sagorna, problemet tror jag snarare ligger i att åhörarna till sagan måste kunna känna igen sig eller åtminstone föreställa sig det som beskrivs.
"Väldigt få människor gör brott som stölder och mord/dråp bara för att det är "kul". Det är antagligen något som de gör eftersom att de tror full och fast på att det är nödvändigt.
Hur brutalt och hänsynslöst det än låter så tror jag att vem som helst är kapabel att mörda andra människor bara priset för det är det rätta. I underutvecklade länder där överlevnaden för dagen i sig är en kamp på liv och död så är detta pris avsevärt lägre än här i det trygga och överflödiga väst..."
Nu håller jag fullständigt med dig, men jag anser inte att detta att det vore nödvändigt framkom i tidigare exempel. För övrigt så får jag uppfattningen att du anser att denna nödvändighet kommer betydligt snabbare än vad jag anser. Detta då individen är beroende på samhället, moral är helt enkelt en grund för hållbar utveckling.
"Ansvariga föräldrar oavsett kultur uppfostrar sina barn så att de en vacker dag kan överleva på egen hand. Om detta inbegriper att de måste slåss, stjäla och kanske t.o.m. mörda andra människor, so be it. Ändamålet helgar medlen som det heter."
Antingen ser du Mundanas värld som betydligt hårdare (överlevnadsfaktor) än vad jag gör eller så är argumentet irrelevant. Det är självklart att världen är hårdare i Mundana än i våran, men det gör inte att mord och stöld (men detta kan förekomma oftare) blir vardagshändelser för att överleva.
"Jag har sett min beskärda (och mer därtill) del av människans dåliga sidor i mina dagar trots att jag är såpass ung som jag är, och delar därmed knappast din uppfattning."
"A cynic sees the cost of everything, and the value of nothing"? Hur som helst så finns det en hel del fulheter även i vår värld, ibland blir man riktigt förvånad över saker som dyker upp på nyheterna. Det finns dock en del filosofier som hävdar att detta våldsamma beteende beror på vårt moderna samhälles uppbyggnad, en idé som också tagits upp i populärkultur, "Fight Club" och "A Clockwork Orange" dyker upp i tankarna rent spontant. Jag har även sett intervjuer med våldsbrottslingar som hävdar att det är bristen på fysiskt aktivitet och det "gråa samhället" som får energierna att ta de utlopp de tar. Man kan argumentera att Människorna i Mundana inte har tid att fundera över alla de motsättningar de skulle kunnat ha bybor emellan.
Slutligen: Huruvida jag anser din ståndpunkt hållbar beror på hur man ser på Människan. Anser man att det enda som hindrar total anarki är rädslan för att råka illa ut själv så är den hållbar, om än inte nödvändigtvis den enda hållbara ståndpunkten. Personligen anser jag dock att vi med tiden har utvecklats till att faktiskt ha en inneboende empati, som förhindrar att vi totalt förbiser andra människor (nu finns det ett antal störningar som får detta att fungera dåligt eller inte alls, men dessa är också klassifierade som störningar). Att denna empati är sprungen från att det ofta kan gå dåligt för den som beter sig dåligt är inte längre relevant då den numera fungerar utan denna rädsla. Jag erkänner dock att jag bara kan se världen ur mina egna ögon, även om jag kan försöka föreställa mig hur den verkar för andra, följaktligen så är det ur detta perspektiv som jag betraktar världen, människan och även Mundana. Existerande brottslingar är ett undantag