Nu klurar jag bara lite så hugg inte ner mig...
Vanligtvis brukar D&D förklaras som ett abstrakt stridssystem. Man slår för Anfall och får ut en skada från slaget, om jag har förstått det hela rätt. World of Darkness fungerar ungefär på samma sätt.
Så varför skulle inte BRP kunna hanteras på liknande sätt? Jag misstänker att de flesta spelar BRP enligt grunden på något sätt.
1. Initiativ
2. Högst Initiativ anfaller någon. (rullrullrull)
3. Någon måste parera. (rullrullrull)
4. Nästa Initiativ i ledet anfaller eller gör något... osv.
Ett enklare val att hantera BRP strider (rundor) vore kanske att alla slår dels för sitt anfall och dels för sitt defensiva läge. Sen kan man säkert påverka dessa slag med inställningen hos rollpersonen. Typ Offensiv eller Defensiv eller annat lämpligt. Möjligtvis bara ha ett slag för hur bra rollpersonen uppför sig i striden.
Vad jag är ute efter är att få bort pingpongmatchen i stridsrundan. Man behöver inte veta exakt var en träff tar på sin motståndare, eller så rollspelar spelaren detta. Slagen görs ungefär samtidigt kring bordet. Resultaten och utgången noteras inför nästa runda. Samtidigt kan rollspelandet komma in mer i striden. (Tänker på Zires tråd https://www.rollspel.nu/threads/736...a bra exempel som hanterar BRP på detta sätt?
Vanligtvis brukar D&D förklaras som ett abstrakt stridssystem. Man slår för Anfall och får ut en skada från slaget, om jag har förstått det hela rätt. World of Darkness fungerar ungefär på samma sätt.
Så varför skulle inte BRP kunna hanteras på liknande sätt? Jag misstänker att de flesta spelar BRP enligt grunden på något sätt.
1. Initiativ
2. Högst Initiativ anfaller någon. (rullrullrull)
3. Någon måste parera. (rullrullrull)
4. Nästa Initiativ i ledet anfaller eller gör något... osv.
Ett enklare val att hantera BRP strider (rundor) vore kanske att alla slår dels för sitt anfall och dels för sitt defensiva läge. Sen kan man säkert påverka dessa slag med inställningen hos rollpersonen. Typ Offensiv eller Defensiv eller annat lämpligt. Möjligtvis bara ha ett slag för hur bra rollpersonen uppför sig i striden.
Vad jag är ute efter är att få bort pingpongmatchen i stridsrundan. Man behöver inte veta exakt var en träff tar på sin motståndare, eller så rollspelar spelaren detta. Slagen görs ungefär samtidigt kring bordet. Resultaten och utgången noteras inför nästa runda. Samtidigt kan rollspelandet komma in mer i striden. (Tänker på Zires tråd https://www.rollspel.nu/threads/736...a bra exempel som hanterar BRP på detta sätt?