Nekromanti BRP forum

peterb

Swordsman
Nu när Chaosium i slutet av månaden släpper en ny version av Basic Roleplaying (BRP), ur-modern till den svenska rollspelindustrin och säkert det spelssystem som de flesta svenska rollspelare är bäst bekant med, kanske det vore en idé med ett särskilt forum för BRP här på WRNU. Om det nu anses vara viktigt med ett Dungeons & Dragons forum så måste det ju vara än mer nödvändigt med ett BRP forum...

cogitare

Swashbuckler
Intressant!

Jag håller själv på med, på lediga stunder vilka är få tyvärr, en egen variant av BRP som jag hoppas är lite mer spelbar än "standard varianten" som finns t.ex. till CoC eller gamla Drakar och Demoner bl.a. som jag tycker är ytterst bristfälliga :gremsmile:

C.

peterb

Swordsman
Om du håller på med en egen BRP variant så skulle jag starkt rekommendera att du köper PDF versionen av boken. Se Chaoisums PDF shop. OBS! det finns en bugg i ehandelssystemet som gör att om man köper en PDF kommer man få ett meddelande "Product not found", men det är bara att klicka på "Cart Contents" så syns innehållet i varukorgen.

PDF:n är fö. oskyddad så om du kan klippa och klistra hur du vill.

Mycket mer info om nya BRP finns på fan-sajten basicroleplaying.com .

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skillnaden mellan BRP och D&D/d20 är att det senare diskuterad väldigt ofta, medan det förra nästan inte diskuteras alls. (Okej, det nämns väldigt ofta, men det är aldrig någon som startar en diskussion om hur man optar sina rollpersoner i BRP eller om Drakar och Demoner är en bättre BRP-klon än Mutant.) Därför är det motiverat med ett D&D-forum, men knappast med ett BRP-forum. De diskussioner som eventuellt uppstår om BRP ryms gott på det allmänna rollspelsforumet.

Om jag har fel, och det faktum att BRP släpps kommer att leda till hundratals spännande diskussioner så går det säkert att ordna ett separat forum för det.

/tobias

Eksem

Champion
Ett D&D-forum behövs för att inte dränka Rollspelsforumet. Om BRP-diskussioner börjar dränka Rollspelsforumet så kommer vi nog få se ett BRP-forum.

Christoffer

It's all pig.
BRP är ändå den ultimata regelformen, framförallt i CoC-tappningen, så vi behöver inte diskutera den. Bara acceptera fakta. Så det så. =)

Men vill man prompt diskutera BRP finns ju alltid http://basicroleplaying.com/

solvebring

Superhero
Mjaa. Jag gillar BRP (väldigt mycket), och spelar både t.ex. DoD och Mutant. Dock tror jag att Gurgeh har rätt. Hur gärna jag än skulle vilja ha ett separat forum för det (bara för att ha ;)), så är det onödigt. Det dyker sällan upp diskussioner om just systemet BRP; dock om spelen. Detta passar sig på Rollspelsforumet som det är.

Om vi BRP-nissar nu skall vara ärliga emot oss själva så - vad finns att diskutera?
Diskussioner om huruvida man bör ta bort eller lägga till extra grundegenskaper utöver klassikern med de sju är knappast så intressant. Om man bör göra karaktären med tärningar eller med poäng, nå, det är är inget specifikt för BRP. Färdigheter, nå det är bara att mala på. Dess funktion är den den är, och namnen på dem är upp till var och en. KP-system, ja klassikern fungerar bäst, och det går att göra det lite mer intressant som t.ex. man gjort i Viking osv.

Systemet är för enkelt för ovarierat och kommer nog så förbli, och just därför vore faktiskt ett sådant forum onödigt. Kan inte minnas när man diskuterade BRP på forumet sist.

D20 är en helt annan sak, men tanke på att det med tiden från första D&D har utvecklats sig flera olika "versioner" och tolkningar av det, plus att så många där till har moddat det privat. BRP kommer tyvärr inte i närheten av D20 vad det kommer till systemutvecklingsidéer och intressanta ändringar. Kort och gott - klart att separata forum alltid är najs, men om sanningen skall fram är det ganska onödigt i det här fallet. Dessutom låter det på trådskaparens ton som det mer rör sig om avundsjuka?

Pom

Swashbuckler
Min enda invändning är att moderatorerna skulle få en ökad arbetsbörda med att flytta inlägg. När nytillkomna forumiter vill diskutera rollspel i allmänhet eller sina egna planerade rollspelsskapelser är det rätt ofta underförstått att det är BRP-paradigmet som avses.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det finns inga planer på ett BRP-forum, framför allt eftersom det inte behövs. Att D&D fått ett forum beror på den rena volymen trådar det spelet genererar -- det är alltså inte så att det får ett forum bara för att det anses "viktigt" eller "bra". BRP har inte samma buzz kring sig, och är därmed inte en kandidat för ett eget forum.

Johan K

Gammal & dryg
Blev ämlas glad när jag såg BRP-fluff ! Det får jag erkänna.
Men att ta det till ett eget forum, det känns lite väl overkill faktiskt. Just för att det inte är SÅ myccket brp-relaterat fluff, som det är med t. ex D&D-fluff.

Organ

Out of time, out of mind
Jag tror inte det finns behov av det. Tyvärr får jag väl säga; ingen skulle bli gladare än jag om stället plötsligen svämmade över av BRP-trådar. Men de BRP-relaterade frågor som dyker upp får mer än väl plats i det allmänna rollspelsforumet. Generellt tycker jag man ska hålla ner antalet forum, hellre för få än för många. Annars slutar det hela till slut som www.underdark.se. De har ju för 17 forum som är helt tomma! Liksom wtf!?!?!?!?

/Anders

peterb

Swordsman
Alla verkar ju rörande eniga om att ett BRP forum inte behövs, så jag får väl ge mig. Man skulle ju iofs kunna tänka sig att om det fanns ett så skulle det kunna generera trådar men vi får väl vänta och se om den nya BRP boken blir någon nytändning.

Storuggla

Champion
Nej nej, det de säger är att det inte är motiverat med antalet BRP-trådar som är i dagsläget. Om rollspelsforumet skulle börjar producera horder av BRP-trådar skulle det dock vara motiverat.
Så vad väntar vi på? :gremwink:

Storuggla, vi kan ju snacka zero edition tills vidare

cogitare

Swashbuckler
solvebring said:
Systemet är för enkelt för ovarierat och kommer nog så förbli, och just därför vore faktiskt ett sådant forum onödigt. Kan inte minnas när man diskuterade BRP på forumet sist.
Fast det måste väl inte vara så? Nu får jag väl se om det blir klart någon gång men i min variation av BRP-systemet så försöker jag balansera systemet lite mer och kanske lägga till lite grejor som gör att de flesta av grundegenskaperna får en systemmässig nytta för att minska uppenbara dump-stats. Som exempel. Nu menar jag inte att detta är skäl för ett separat BRP-forum men att man kan göra grejor med ett (mer eller mindre) klassiskt BRP-system.

Men detta kommer jag använda spelmakar-forumet för när/om jag behöver lite input :gremsmile:

C.

solvebring

Superhero
Klart att du kan göra miljoner prylar och småfix med BRP. Det kan man väl i princip med alla system skulle jag tro. Det finns alltid tillägg och ändingar som kan göras på olika plan för att justera utgångarna av olika saker och ting. Dock så är det nog såpass fast i sin grund att det aldrig kommer att komma någon typ av "revolutionerande" BRP-version som verkligen visar sig göra stor skillnad för det faktiska spelet mer än att det är fler eller färre moment under tillagda eller borttagna rubriker.
... Tror jag i alla fall. :gremwink:

cogitare

Swashbuckler
Nä, jag menar inte att jag skulle revolutionera BRP-genren eller något sådant? :gremsmile: Riktigt så självupptagen är jag inte hoppas jag.

Men jag siktar på att göra ett system som jag själv tycker är bra till skillnad från M:UA eller CoC som jag tycker är ganska dåliga faktiskt. :gremsmirk:

C.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Är det bara jag som tycker att det är lite intressant att efter att den här tråden skrevs, så har det ploppat upp hur många trådar som helst om BRP? är det i ren protest, eller? =)

Genesis

Ni dés ni maître
Äh, det är Han som har startat upp allihopa. De är egentligen bara en tråd, utspridd på forumet.

G

Guest

Guest
Äh, det är Han som har startat upp allihopa.
Han och peterb faktiskt.

/Zorbeltuss som tycker att sverige behöver ett BRP Rollspelsmakarforum snarare än ett BRP Rollspelsforum så att svenskar lär av varandras misstag i rollspelsmakandet