Mjaa. Jag gillar BRP (väldigt mycket), och spelar både t.ex. DoD och Mutant. Dock tror jag att Gurgeh har rätt. Hur gärna jag än skulle vilja ha ett separat forum för det (bara för att ha
), så är det onödigt. Det dyker sällan upp diskussioner om just systemet BRP; dock om spelen. Detta passar sig på Rollspelsforumet som det är.
Om vi BRP-nissar nu skall vara ärliga emot oss själva så - vad finns att diskutera?
Diskussioner om huruvida man bör ta bort eller lägga till extra grundegenskaper utöver klassikern med de sju är knappast så intressant. Om man bör göra karaktären med tärningar eller med poäng, nå, det är är inget specifikt för BRP. Färdigheter, nå det är bara att mala på. Dess funktion är den den är, och namnen på dem är upp till var och en. KP-system, ja klassikern fungerar bäst, och det går att göra det lite mer intressant som t.ex. man gjort i Viking osv.
Systemet är för enkelt för ovarierat och kommer nog så förbli, och just därför vore faktiskt ett sådant forum onödigt. Kan inte minnas när man diskuterade BRP på forumet sist.
D20 är en helt annan sak, men tanke på att det med tiden från första D&D har utvecklats sig flera olika "versioner" och tolkningar av det, plus att så många där till har moddat det privat. BRP kommer tyvärr inte i närheten av D20 vad det kommer till systemutvecklingsidéer och intressanta ändringar. Kort och gott - klart att separata forum alltid är najs, men om sanningen skall fram är det ganska onödigt i det här fallet. Dessutom låter det på trådskaparens ton som det mer rör sig om avundsjuka?