Många varianter av BRP indelar ens lyckade resultat i olika kategorier (lyckat/särskilt/perfekt). Stormbringer t.ex. kräver att man skall slå under 1/5 av ens procentchans för att lyckats "critical".
Om man funderar litet på det kommer en amatör ha precis samma _andel_ kritiskt lyckade av sina framgångsrika slag som ett riktigt proffs. Visst är det större risk att amatören misslyckas men _om_ han lyckas kommer en femtedel av resultaten vara kritiska... precis som proffset.
Det känns litet fel.
Jag funderade på hur det "borde" vara och kom fram till att andelen framgångar som är bättre än vanligt borde bli desto större ju högre ens procentchans är. Man får ganska bra resultat (statistiskt sett) om man låter folk slå om varje lyckat slag med -25% (eller något sådant). Antalet slag man lyckas med blir då kvaliteten på ens framgång. Någon med 100% kommer ha 75% att klara omslaget och om de klarar det 50% att klara ytterligare ett o.s.v... På det viset ökar ens _andel_ bra resultat ju bättre man är... någon med 50% kommer bara ha 25% av sina framgångar bättre än vanligt medans den med 100% har 75% bättre än vanligt.
Å andra sidan så måste man blunda ganska hårt när man tänker ut detta för att inte störas av det enormt bökiga i mekaniken: slå om, slå om, slå om o.s.v. Vissa kanske ser det som ett spännande moment men för mig funkar det inte.
Enda räddningen är att packa in det i en tabell. Om man likt EDD delar allt med 5 och går över till skalan 1-20 och 1T20 så får man en tabell i stil med:
<table border=1><tr><td>gräns för kvalitet 1</td><td>1 </td><td>2 </td><td>3 </td><td>4 </td><td>5 </td><td>6 </td><td>7 </td><td>8 </td><td>9 </td><td>10 </td><td>11 </td><td>12 </td><td>13 </td><td>14 </td><td>15</td><td>16</td><td>17</td><td>18</td><td>19</td><td>20</td><td>21</td><td>22</td><td>23</td><td>24</td><td>25</td></tr><tr><td>gräns för kvalitet 2</td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td>1</td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td><td>6</td><td>8</td><td>9</td><td>10</td><td>12</td><td>13</td><td>15</td><td>16</td><td>17</td><td>18</td><td>19</td><td>20</td></tr><tr><td>gräns för kvalitet 2</td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td><td>8</td><td>9</td><td>10</td><td>12</td><td>13</td><td>15</td></tr><tr><td>gräns för kvalitet 3</td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td><td>8</td></tr><tr><td>gräns för kvalitet 4</td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td>1</td></tr></table>
Om man har t.ex: 17 i cl så måste man m.a.o. slå sin T20: 17 eller lägre för att lyckas (kvalitet 1), 10 eller lägre för att lyckas bra (kvalitet 2), 3 eller lägre för jättebra (kvalitet 3).
Har man 13 lyckas man bra på 1-5 och normalt på 6-13...
o.s.v..
Är det ens värt att tänka i de här banorna eller är blotta existensen av en tabell för grundmekaniken för avskräckande? Det är en liten och snäll tabell intalar jag mig och man kan trycka den på rollformuläret...
Kritik emottagses tacksamt.
Om man funderar litet på det kommer en amatör ha precis samma _andel_ kritiskt lyckade av sina framgångsrika slag som ett riktigt proffs. Visst är det större risk att amatören misslyckas men _om_ han lyckas kommer en femtedel av resultaten vara kritiska... precis som proffset.
Det känns litet fel.
Jag funderade på hur det "borde" vara och kom fram till att andelen framgångar som är bättre än vanligt borde bli desto större ju högre ens procentchans är. Man får ganska bra resultat (statistiskt sett) om man låter folk slå om varje lyckat slag med -25% (eller något sådant). Antalet slag man lyckas med blir då kvaliteten på ens framgång. Någon med 100% kommer ha 75% att klara omslaget och om de klarar det 50% att klara ytterligare ett o.s.v... På det viset ökar ens _andel_ bra resultat ju bättre man är... någon med 50% kommer bara ha 25% av sina framgångar bättre än vanligt medans den med 100% har 75% bättre än vanligt.
Å andra sidan så måste man blunda ganska hårt när man tänker ut detta för att inte störas av det enormt bökiga i mekaniken: slå om, slå om, slå om o.s.v. Vissa kanske ser det som ett spännande moment men för mig funkar det inte.
Enda räddningen är att packa in det i en tabell. Om man likt EDD delar allt med 5 och går över till skalan 1-20 och 1T20 så får man en tabell i stil med:
<table border=1><tr><td>gräns för kvalitet 1</td><td>1 </td><td>2 </td><td>3 </td><td>4 </td><td>5 </td><td>6 </td><td>7 </td><td>8 </td><td>9 </td><td>10 </td><td>11 </td><td>12 </td><td>13 </td><td>14 </td><td>15</td><td>16</td><td>17</td><td>18</td><td>19</td><td>20</td><td>21</td><td>22</td><td>23</td><td>24</td><td>25</td></tr><tr><td>gräns för kvalitet 2</td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td>1</td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td><td>6</td><td>8</td><td>9</td><td>10</td><td>12</td><td>13</td><td>15</td><td>16</td><td>17</td><td>18</td><td>19</td><td>20</td></tr><tr><td>gräns för kvalitet 2</td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td><td>8</td><td>9</td><td>10</td><td>12</td><td>13</td><td>15</td></tr><tr><td>gräns för kvalitet 3</td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td><td>8</td></tr><tr><td>gräns för kvalitet 4</td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td>1</td></tr></table>
Om man har t.ex: 17 i cl så måste man m.a.o. slå sin T20: 17 eller lägre för att lyckas (kvalitet 1), 10 eller lägre för att lyckas bra (kvalitet 2), 3 eller lägre för jättebra (kvalitet 3).
Har man 13 lyckas man bra på 1-5 och normalt på 6-13...
o.s.v..
Är det ens värt att tänka i de här banorna eller är blotta existensen av en tabell för grundmekaniken för avskräckande? Det är en liten och snäll tabell intalar jag mig och man kan trycka den på rollformuläret...
Kritik emottagses tacksamt.