clarence redd
FrostByte Books
Nu har jag äntligen fått en licens för grundreglerna till BRP Space! Efter en del efterforskningar blev BRP-baserade Mythras, alltså Runequest 6 under nytt namn, det bästa alternativet.
Den nya titeln blir M-SPACE.
M som i Mythras, mytologiskt och modulärt : )
Grunden är den 32-sidiga versionen av Mythras, kallad Imperative, som jag anpassar för sci-fi.
Reglerna kommer också att innehålla ett nytt system för generisk konflikthantering för BRP. Tanken är att erbjuda andra möjligheter till detaljerade konflikter än strid. (Varför ska det bara behövas ett tärningsslag för att laga en rymdskeppsmotor, men 5-10 slag för att avgöra ett slagsmål?). I M-SPACE fungerar alla grundegenskaper som “hit points”, men för olika typer av konflikter: Charisma som konfliktpool för sociala konflikter, Dexterity för att smyga och så vidare. Färdigheterna ställs mot varandra i motstående slag (Pendragon-slag) och den som vinner gör skada på motståndarens konfliktpool. Varje slag rollspelas också av spelaren, så att det inte bara blir en serie slag.
Under speltesterna har jag kört biltävlingar, haft cocktailpartyn och läst svårtydda manuskript med de här reglerna, och det har fallit väldigt väl ut. Det har varit något av en uppenbarelse att spela BRP på det här sättet. Intensiteten som många upplever i strid, finns nu tillgänglig för spelledaren i alla möjliga situationer.
Jag har även tagit fram ett förenklat stridssystem tillsammans med The Design Mechanism (Lawrence Whitaker och Pete Nash, återkommande skribenter i Fenix), och det finns med som ett alternativ för den som vill. Känslan i stridssystemet är bevarad, framför allt genom att Special Effects fortfarande används. Det gör strider farliga, korta och kreativa - ofta utan att någon dör. Det är, enkelt uttryckt, de roligaste stridsreglerna för BRP jag har provat på länge.
Det finns inget lanseringsdatum än, men jag siktar på tidig höst. Fler uppdateringar kommer!
Den nya titeln blir M-SPACE.
M som i Mythras, mytologiskt och modulärt : )
Grunden är den 32-sidiga versionen av Mythras, kallad Imperative, som jag anpassar för sci-fi.
Reglerna kommer också att innehålla ett nytt system för generisk konflikthantering för BRP. Tanken är att erbjuda andra möjligheter till detaljerade konflikter än strid. (Varför ska det bara behövas ett tärningsslag för att laga en rymdskeppsmotor, men 5-10 slag för att avgöra ett slagsmål?). I M-SPACE fungerar alla grundegenskaper som “hit points”, men för olika typer av konflikter: Charisma som konfliktpool för sociala konflikter, Dexterity för att smyga och så vidare. Färdigheterna ställs mot varandra i motstående slag (Pendragon-slag) och den som vinner gör skada på motståndarens konfliktpool. Varje slag rollspelas också av spelaren, så att det inte bara blir en serie slag.
Under speltesterna har jag kört biltävlingar, haft cocktailpartyn och läst svårtydda manuskript med de här reglerna, och det har fallit väldigt väl ut. Det har varit något av en uppenbarelse att spela BRP på det här sättet. Intensiteten som många upplever i strid, finns nu tillgänglig för spelledaren i alla möjliga situationer.
Jag har även tagit fram ett förenklat stridssystem tillsammans med The Design Mechanism (Lawrence Whitaker och Pete Nash, återkommande skribenter i Fenix), och det finns med som ett alternativ för den som vill. Känslan i stridssystemet är bevarad, framför allt genom att Special Effects fortfarande används. Det gör strider farliga, korta och kreativa - ofta utan att någon dör. Det är, enkelt uttryckt, de roligaste stridsreglerna för BRP jag har provat på länge.
Det finns inget lanseringsdatum än, men jag siktar på tidig höst. Fler uppdateringar kommer!
Attachments
-
294.5 KB Views: 0