Nekromanti BRP-Spel med Psionik?

Ceetan

Warrior
Jag är just nu inne i en kreartiv period, med följden att jag jagar inspiration som fasen....och jag tänkte börja med att forma om ett system jag förstår dvs BRP...från DoD. och nu undrar jag....finns det några BRP spel med psioniker i förutom mutant?

Troberg

Sinister eater
nu undrar jag....finns det några BRP spel med psioniker i förutom mutant?
GURPS är ett trevligt BRP-derivat med psionics. Jag kommer dock inte riktigt överens med hur man ser på psionics där, men det är ju en smaksak.

Ceetan

Warrior
ar det så pass kompatibelt att det kan förstås/översättas i brp-termer? Vilket gurps? finns väl ganska många
Hur ser man på dem där då?

Krille

Super Moderator
"Vilket gurps? finns väl ganska många"

Det finns ett GURPS, i tre (snart fyra) utgåvor. De skiljer sig inte så mycket. Därtill finns en klase världs- och extraregelböcker som bygger ut grundboken.

En av komponenterna i GURPS behandlar psionik. Den finns i grundboken och byggs sedan ut med GURPS Psionics.

Det är inte svårt att förstå GURPS. Fyra grundegenskaper, en klase färdigheter, en massa för- och nackdelar. Plockar man hem GURPS Lite så har du allt du behöver för att begripa hur du bakar in det som finns i GURPS Psionics.

Troberg

Sinister eater
Det finns ett GURPS, i tre (snart fyra) utgåvor. De skiljer sig inte så mycket. Därtill finns en klase världs- och extraregelböcker som bygger ut grundboken.

En av komponenterna i GURPS behandlar psionik. Den finns i grundboken och byggs sedan ut med GURPS Psionics.
Psionics finns bara med i grundboken från och med tredje editionen, innan dess fanns de bland annat i första editionen av Horror.

Widde

Warrior
GURPS är ett trevligt BRP-derivat med psionics ...
Njae. GURPS är väl ändå inte ett BRP-derivat. Det är snarare ett T&T-derivat, från samma regeltekniska rot som HERO system.

On Topic.
Jag vill minnas att både Superworld och Ringworld hade mekanismer för Psionics. Båda spelen är dessvärre rent otroligt OOP.
Skall du bygga Psikrafter själv så kan du ju alltid behandla dom som magi.

-- MW