Nekromanti BRP-tips

Snow

Swashbuckler
I mitt spel (som har färdigheter på samma sätt som BRP, men sen skiljer en hel del). Slår man under lyckas man. Är det en tävling gäller som vanligt högre är bättre. Så långt inget konstigt. Men sedan har jag att system där man kan få bonuseffekter. Man kan satsa hårt (vara våghalsig) och om man lyckas så får man en bonuseffekt. Bonuseffekter kan man välja från en lista. I strid kan man putta omkull sin motståndare, ge mer skada eller få bättre försvar etc. Om man slår 10 eller mer (T20) och lyckas så får man också en bonuseffekt.

En sak jag funderar på är att byta till T100. Då skulle jag säga att om tiotalstärningen är över entalstärningen så har man lyckats extra bra. Detta får till effekt att skickligare personer oftare får ett bättre resultat. Om man säger att lika tärningar är extra bra lyckat så har klanten lika stort chans att få till ett extra bra resultat, vilket jag inte gillar lika mycket.

Paal

Imaginär fantast
Att ha perfekta slag när man slår samma siffror, alltså 22, 55, etc, ger ju också den skicklige högre chans till att slå extra bra.

Har du 80% i en färdighet jämfört med 50% så har du ju potentiella perfekta slag på 55, 66 och 77 vilket den med 50% inte har.

Om man dessutom fumlar på dubbla lika som är över ens färdighetsvärde blir det ännu större skillnad.

Snow

Swashbuckler
Vilken variant man vill ha beror nog lite på hur kraftfull den där extra graden av lyckat är. Jag vill att en effekt som kan komma ofta (inte som en crit i DnD).

Det är större chans för den skickligare att få ett perfekt resultat, av alla lyckade slag.
Jag har inte gjort matten men jag uppskattar det till detta. Vid färdighetsnivå 100% blir 40% av slagen sådana att tiotalstärningen blir högre. Vid färdighetsnivå 50% blir det kanske 20% (av de lyckade), vilket alltså blir 10% av alla slag.

När rollpersonerna når nivåer på 70% märker de att de blir skickligare genom att de mycket oftare får perfekta slag. I like.

Fjodor Pollett

Swordsman
Paal;n14089 said:
... eller hur man byter ut erfarenhetssystemet totalt ...
Aha, Erfarenhetspoäng min ärkenemesis, vi möts igen!
I Dagar och Eoner* (och dess spin-off Zoner och Mutationer**) får man erfarenhet av att misslyckas ("Man lär av sina misstag" heter det ju). Ett misslyckat färdighetsslag ger en erfarenhetspoäng till den färdigheten. X poäng kan sedan när som helst växlas in för att antingen permanent öka värdet ett steg eller få fördelar som varar en scen.
Fördelen med att bara få erfarenhet vid misslyckanden är att det ger spelaren något att göra när resten av sällskapet är Big Damn Heroes (dvs fippla med poäng), och eliminerar vissa traditionella BRP-XP-problem.

För övrigt vill jag slå ett slag för att behålla de klassiska grundegenskaperna, inklusive Storlek. Det är sant att det är svårt att koppla dem på ett meningsfullt sätt till handlingsslag, men de är suveräna på att på ett grundläggande plan besvara frågan "vem är din rollperson egentligen?". Se dem inte bara som "SMI-> SMI-grupp -> baschans, färdigt!" utan även som en del av fluffet/beskrivningen och nöjet av att rulla fram en ny karaktär.

*Som inte finns på riktigt, tyvärr. Det är bara ett halvnedskrivet bästa-medelvärde av de BRP-system jag stött på, och använder för att spelleda barnen eftersom Morwhayle visade sig ha ett enkelt, elegant och tråkigt system plus en enastående platt och avtändande värld.

?** Finns inte heller. Bu hu.

Eksem

Champion
Bästa sakerna från BRP-spel:

Pendragonslag.
Stormbringer / ELRIC!s initiativ och vapenfärdigheter över 100%-system.
Call of Cthulhus SAN i kombination med Mythos-skillen.
Call of Cthulhus Credit Rating-skill.