Nekromanti Brukar ni spela på kulturer?

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n135294 said:
Men gör du inte det stenare de ju din bror!

Din bror eftersom de måste straffa dig, men för att när du lever i småsynd så skulle din själ hamna i helvetet för en liten grej och din bror lever rättfärdigt och har en större chans att komma till paradiset.
Nu snackar vi! Det är sådant här som får en att krypa in och gosa i en kultur och under skinnet på karaktärer i kulturen lika mysigt som om man vore an mask i ett lik :)

Detaljerna är dock fortfarande något man nämner i förbifarten, man poängterar bara att de är mega viktiga :D

Kulturen bestämmer ju vad som är viktigt för folk i allmänhet.

De flesta kulturella detaljer går väl att bygga äventyr av.
Är på gång att spelleda ett äventyr i ett land där det finns ett överskott av biodlare, så en del biodlare tar sina bikupor till grannländerna på båtar, och tar betalt för att pollinera deras odlingar.
En av biodlarna kan bli avgörande för rollfigurerna om de behöver hjälp i sin mordutredning – mordoffret har nämligen blivit dödad av en giftig växt som inte finns på rollfigurernas hemö. Biodlaren kan däremot känna igen lukten från den främmande växten, och kan även på egen hand ha fattat misstankar.
Dessutom är bibåtarna de enda fartygen som aldrig blir anfallna av sjörövare. Det hände en gång, och de sjörövarna ångrade sig ganska snabbt. Om rollfigurerna blir vän med någon biskeppare kan de få en garanterat trygg sjöpassage.

Ett exempel på ett "kulturell egenhet" som kan användas till äventyrsbygge.

I ett samhälle där allt bröd måste innehålla rågmjöl blir det förstås lite kris om rågmjölet håller på att ta slut. Rollfigurerna skickas ut för att hitta mer. Om rågmjöl är tabu blir det kris om någon ond handlare försöker sälja rågmjöl under falsk flagg. Rollfigurerna anlitas som mjölkontrollanter, eller vakter åt en mjölkontrollant.

God45

#PrayersForBahakan
Mannen i skogen;n136195 said:
Kulturen bestämmer ju vad som är viktigt för folk i allmänhet.

De flesta kulturella detaljer går väl att bygga äventyr av.
Är på gång att spelleda ett äventyr i ett land där det finns ett överskott av biodlare, så en del biodlare tar sina bikupor till grannländerna på båtar, och tar betalt för att pollinera deras odlingar.
En av biodlarna kan bli avgörande för rollfigurerna om de behöver hjälp i sin mordutredning – mordoffret har nämligen blivit dödad av en giftig växt som inte finns på rollfigurernas hemö. Biodlaren kan däremot känna igen lukten från den främmande växten, och kan även på egen hand ha fattat misstankar.
Dessutom är bibåtarna de enda fartygen som aldrig blir anfallna av sjörövare. Det hände en gång, och de sjörövarna ångrade sig ganska snabbt. Om rollfigurerna blir vän med någon biskeppare kan de få en garanterat trygg sjöpassage.

Ett exempel på ett "kulturell egenhet" som kan användas till äventyrsbygge.

I ett samhälle där allt bröd måste innehålla rågmjöl blir det förstås lite kris om rågmjölet håller på att ta slut. Rollfigurerna skickas ut för att hitta mer. Om rågmjöl är tabu blir det kris om någon ond handlare försöker sälja rågmjöl under falsk flagg. Rollfigurerna anlitas som mjölkontrollanter, eller vakter åt en mjölkontrollant.
Haha, mjöl äventyr :D

Eksem

Champion
När jag spelledde Anomolous Subsurface Environment hade jag en ide om att såväl de som levde i mega dungeonen som de som levde utanför hade ett väldigt distinkt sätt att se på världen. Egentligen mest för comedic effect, men någon sorts kulturspelande försökte jag mig på där.

Jag hoppas få till en distinkt känsla av främmande kultur och fokusera ännu mer på den aspekten när jag startar min Empire of the Petal Throne-kampanj.