Rickard
Urverk speldesign
Vast and Starlit har följande scenstruktur:
Jag föredrar faktiskt In Orbit:
Så en process ska ha en trigger (exempelvis spelledar-moves i Apocalypse World som triggas av misslyckade slag), de ska ha komponenter att dra från för att kunna vara variationer och de ska ha end condition så att man vet att det är dags att påbörja en ny process eller hoppa över till en annan som är pågående.
ESCAPED FROM MERCIFUL-CLASS STELLAR PRISON V-917X
ABOARD A CRAFT OF UNKNOWN ORIGIN, FLEEING FROM WORLD
TO WORLD SEEKING A PLACE TO HIDE, A PLACE OF PEACE, A
PLACE TO CALL HOME …
/.../
Scenes
Taking turns, each player sets up a scene: describe the location, say who’s there, and
explain what’s happening. When you set up a scene, pick 1 or 2 crewmembers to be the
focus.
Jag föredrar faktiskt In Orbit:
You are trapped in orbit around your home planet, in a mal-
functioning spacecraft—with a hostile alien life form on board. /.../
Framing the scene
You take turns framing scenes. Decide on a player to go first,
then continue clockwise. Your own character must always be
present in the scene you frame, but you can include as many
(or as few) other characters as you like. The players whose
characters are not present in a scene, are referred to as narra-
tors of the scene. They are mainly responsible for describing
what the atmosphere is like, adding details and introducing
the alien (provided it is also present in the scene).
At the beginning of a scene, the narrators collectively roll
one die—the proximity die—to see if the alien is present. This
roll should be kept hidden from the players whose characters
are present in the scene.
Jag gillar den senare för att det är mer tydligt vad scenerna kommer att handla om, då själva mekaniken kommer att introducera rymdvarelsen. Det förstärker spelet, medan Vast and Starlit är mer vagt. Det jag saknar i båda processerna är hur en scen faktiskt avslutas, vilket extremt få rollspel faktiskt tar upp. Vast and Starlit säger på ett annat ställe "End the scene on a cliffhanger" men detta gäller endast om det varit en konflikt med i scenen.Så en process ska ha en trigger (exempelvis spelledar-moves i Apocalypse World som triggas av misslyckade slag), de ska ha komponenter att dra från för att kunna vara variationer och de ska ha end condition så att man vet att det är dags att påbörja en ny process eller hoppa över till en annan som är pågående.