Jag har spelat minst 10 mer eller mindre friformiga scenarion på konvent, antagligen fler. En del använder ett litet tärningsmoment, andra inget alls.
Men vad jag kommit fram till är att det inte alls är mindre spännande. Av någon anledning är de mer spännande. Jag tror dock inte att tärningsspel är mindre spännande, snarare spännande på ett annorlunda sätt.
<I>Ofta blir denna bedömning av följande karaktär: om den utförda handlingen för historien framåt, så lyckas den bra. Om den utförda handlingen bromsar historien så lyckas den dåligt eller inte alls. Om spelledaren inte vet blir resultatet halvtaffligt. Man märker ofta som spelare åt vilket håll spelledaren vill dra. Så där försvann meningen med öppen struktur och öppna slut. Resultatet blir allt för ofta ett grådaskigt, trist och förutsägbart blask.</I>
Det behöver inte alls vara så! I alla scenarier jag spelat är det _spelarna_ som inför "slumpmomentet". Jag förstår inte hur du fått för dig att spelledaren bara slaviskt följer storyn. Han ger konsekventa resultat av spelarnas handlingar. Att slaviskt följa någonting rimmar illa med friformens principer. Friformens hela mening, som jag utefter egna erfarenheter uppfattat den, är att kunan gå längre än regler. Att inte begränsas ens av tärningsslag.
<I>Ta min favorit-anekdot igen: en rollperson i Gamla Mutant hittade en laserpistol, som enligt vapentabellen är en halvtaskig. Det första rollpersonen gör med pistolen är att slå ett perfekt slag och skrota en stridsrobot. Det andra han gör är att slå ett perfekt slag och skrota en megamutant. Sedan dess vann rollpersonen rykte om sig att vara tidernas gunslinger. </I>
Sådana händelser som du beskrev är ju sällan vanliga i friform, men jag tvivlar inte på att de mycket väl skulla kunna ske.
Jag spelledde Neotechscenariot Slumlords på LinCon. Vad jag vet använde vi tärningar ytterst lite. Men hela handlingen gick "way out of line" och var så skruvad att en DNA-molekyl hade gett upp. Jag hade aldrig kunna förutsäga vad spelarna hittade på för dumheter, och det blev otroligt kul. Hade det varit mer styrt så hade jag förvisso med lite jobb sett till att spelarna haft det roligt, men jag tror inte jag hade haft lika kul. Jag kan dra otaliga exempel på att dina uppfattningar om friformsspelande åtminstone inte stämmer in på mitt spelande, och de jag spelat tillsammans med. Jag betvivlar inte heller att många andra har goda erfarenheter.
/RipperDoc - jag är ingen friformare, jag spelar både tärningsdyrkande powergaming och karaktärstolkande grisodling
<A HREF="
http://www.nogo.nu" target="_new">
http://www.nogo.nu</A>