Nekromanti BSK förnekar sig inte...

Krille

Super Moderator
"Jag förstår inte hur du fått för dig att spelledaren bara slaviskt följer storyn."

Mycket enkelt - jag har spelat med en hel del spelledare som slaviskt följer storyn om de inte har en tärning som då och då tvingar honom att ta hänsyn till andra möjligheter.

"Han ger konsekventa resultat av spelarnas handlingar."

Japp. Konsekventa, trovärdiga, logiska resultat, dock ofta influerat av hur väl handlingen passar storyn. Väldigt sällan (typ, jag har aldrig råkat ut för det) exceptionella resultat.

"Jag kan dra otaliga exempel på att dina uppfattningar om friformsspelande åtminstone inte stämmer in på mitt spelande, och de jag spelat tillsammans med. Jag betvivlar inte heller att många andra har goda erfarenheter."

Var glad i så fall. Antingen har du haft tur, eller så har jag haft otur, men jag har allt för många dåliga erfarenheter för att kunna få en positiv bild och jag tycker mig kunna skönja ett mönster.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Discordian

Swordsman
Re: Lajv-svagheter

Poängen var att det blir rätt tråkigt om man aldrig får rollspela en social situation där man är ute efter något, utan då alltid måste slå tärning för en lämplig färdighet. Jag är inte främmande för att slå för dylika färdigheter, men man behöver ju kanske inte göra det jämt.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Vindhand

Myrmidon
Balans

Poängen var att det blir rätt tråkigt om man aldrig får rollspela en social situation där man är ute efter något, utan då alltid måste slå tärning för en lämplig färdighet. Jag är inte främmande för att slå för dylika färdigheter, men man behöver ju kanske inte göra det jämt.

Ja, någon slags balans är nog bra. Inte enbart tärning+färdighet, inte enbart spelarens egen kompetens. Imho gäller detta även andra saker än social interaktion. I en stridssituation är det roligare om folk verkligen lever sig in och tänker ut smarta saker att göra. Därför bör deras beskrivning av vad de gör i striden inverka på hur bra de lyckas.

Kanhända att en sådan balans går att uppnå utan tärningar men jag har en känsla av att det lätt leder till en obalans till fördel för "beskrivningsdelen". I.a.f i praktiken.

Discordian

Swordsman
Re: Balans

"Ja, någon slags balans är nog bra. Inte enbart tärning+färdighet, inte enbart spelarens egen kompetens. Imho gäller detta även andra saker än social interaktion. I en stridssituation är det roligare om folk verkligen lever sig in och tänker ut smarta saker att göra. Därför bör deras beskrivning av vad de gör i striden inverka på hur bra de lyckas."

Jag håller med.

"Kanhända att en sådan balans går att uppnå utan tärningar men jag har en känsla av att det lätt leder till en obalans till fördel för "beskrivningsdelen". I.a.f i praktiken."

Det kan säkert stämma. Det beror ju på vad man är ute efter, hur mycket realism (i förhållande till spelets regler förstås!) man vill ha.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

ripperdoc

Myrmidon
<I>Japp. Konsekventa, trovärdiga, logiska resultat, dock ofta influerat av hur väl handlingen passar storyn. Väldigt sällan (typ, jag har aldrig råkat ut för det) exceptionella resultat.</I>

För det första, exeptionella resultat händer inte så ofta. För det andra, vad är det som är så _speciellt_ med expetionella resultat som gör att man måste eftersträva dem? För det tredje, exeptionella resultat kan ske i friform också, men antagligen under lite andra betingelser än tärningsspel.

<I>Var glad i så fall. Antingen har du haft tur, eller så har jag haft otur, men jag har allt för många dåliga erfarenheter för att kunna få en positiv bild och jag tycker mig kunna skönja ett mönster.</I>

Eller så har jag tur och du otur samtidigt :). Jag kan säga samma sak, jag tycker mig skönja ett mönster. Det jag ber om är lite öppenhet. Du behöver inte övertyga alla andra om att friform är dåligt. Låt var och en pröva och bedöma själv. Sedan kan vi ju i evinnerlighet diskutera om du försökt övertyga eller bara luftat dina åsikter, men jag har uppfattat det som det första, och det behöver inte bero på att jag ställer mig på friformssidan i den här frågan.

/RipperDoc - tycker som sagt vad båda formerna är lika roliga, iaf vid rätt tillfällen

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Zire

Swashbuckler
Hur kommer det sig då att man kan tycka att en bok är spännande?

- Zire