Jonas Ferry
Swordsman
Jag hade ingen aning om hur Dogs in the Vineyard skulle tas emot av de som fick chansen att spela. Till att börja med tänkte jag bryta mot konventstraditionen att ha förberedda rollpersoner åt spelarna och dessutom lära ut ett spelsystem som kan verka väl involverat för ett konventscenario. Det visade sig dock att båda grupperna blev glada över att få bygga rollperson och dessutom verkligen tog till sig systemet. Orchis och Svettis och 40 svettisar som spelade med mig och Arvid tyckte att scenariot var så bra att vi fick deras "Hederspris för bästa arrangemang på BårKån -05". Mycket stolthet och glädje från min sida!
Jag spelledde två grupper och Arvid (Arvidos) spelledde en. Min första grupp, torsdag 14-19, bestod av forumiterna The Gorger och Bearnie, samt en kille jag tror hette Niklas. Den andra gruppen, fredag 14-19, var tre killar från Orchis och Svettis.
Spelet: Dogs in the Vineyard
Dogs in the Vineyard (härefter förkortat DitV) utspelar sig i den amerikanska västern i mitten av 1800-talet. Ett religiöst samfund har brutit sig loss från de syndfulla städerna i öster och bosatt sig i små byar av troende tillräckligt långt västerut för att få vara ifred. Men livet är inte enkelt. Livets kung, deras gud, är god, men de kan ändå inte fly undan livets orättvisor och sociala problem. När en medlem av en by gör något den inte ska, den kanske känner avund för att grannen har bättre mark och försöker sabotera hans grödor, så lockas demoner. Demonerna uppmuntrar fler att synda, med risk för att det startas kulter som lockar fler och fler från sanningen som står i Livets bok, deras heliga text.
Här kommer Hundarna in i bilden. Rollpersonerna är guds vakthundar och patrullerar byarna. I bästa fall får de skaka hand med folk, pussa barn och viga folk, men i värsta fall (det vill säga alla spelmöten) får de upptäcka synd, driva ut demoner och döma syndarna som de ser lämpligt. De är de högsta auktoriteterna inom Tron, men med makt kommer också ansvar. Deras uppgift är att byn fungerar bättre än vad den gjorde när de kom.
Scenariot: De otrogna i byn Paradisklippan
Scenariot jag skrev till BSK heter De otrogna i byn Paradisklippan, och "otrogna" syftar både på att de inte följer den sanna Tron och att de har sex med folk de inte borde ha. Den lilla byn består av ett tiotal familjer, med en Steward som är den högsta auktoriteten inom byn.
Stewarden som heter Broder Jeremiah har två hustrur, en femtioårig kvinna som heter Syster Tamara och en tjugofyraårig kvinna vid namn Syster Jobina. Det är inget ovanligt inom Tron att män i hög ställning kan ta sig en andra och en tredje fru, men ibland går saker snett, som de gjort här. Tamara är nämligen svartsjuk på den yngre hustrun, och har under året de varit gifta förbjudit Jobina att efter bröllopsnatten sova med sin man. Jeremiah är en handlingens man, och har lite svårt för det där sociala, som Tamara tar hand om.
Så Tamara uppmuntrar Jobina att söka kärlek någon annanstans, nämligen hos Broder Samson. Samson är 17 år och vill bli Hund. Problemet, förutom att han har sex med Stewardens hustru, är att han är trolovad till den några år äldre Syster Anna. Han tycker att Anna är tråkig, och hon vet vad han sysslar med så hon vill inte ha honom heller.
Syster Anna har en syster som heter Becky och är 15 år. Becky säljer sig till två familjebröder i staden, Broder Dovev (Samsons pappa) och Broder Ichabod. Av Dovev har hon fått en fin blå klänning, smycken och andra saker, eftersom han är rik. Ichabod är fattig, men älskar Becky. Känslorna är inte besvarade.
Tamara har lyckats lura i Becky, Jobina och Samson att Livets kung tycker att allt sex är utan synd så länge båda parter är med på det. Detta gör att de är en kult och att hon är deras ledare. I egenskap av kultledare har Syster Tamara fått magisk kraft och kan kontrollera demoner och få dem att göra som hon vill. Hon kan låta dem besätta sina kultmedlemmar, eller skicka dem att direkt attackera folk. Demonerna attackerar dessutom byns boskap och får dem extra fertila.
In i den här härvan rider de nyutbildade Hundarna, rollpersonerna, för att försöka göra det bästa av situationen.
Vill man läsa pappret jag och Arvid använde finns det här (pdf). Det är fritt fram att läsa, både för er som spelade och alla andra.
DitV: Torsdag 14-19
Tre spelare, där vi startade med att göra rollpersoner. Jag berättade först lite allmänt om settingen, stämningen och vad som förväntades av spelarna och deras rollpersoner, och därefter om rollformulärets olika delar. Systemet fick vänta, eftersom rollpersonskapandet avslutas med en konflikt för varje rollperson där man lär sig systemet. De här konflikterna ska representera en vändpunkt under personens utbildning till Hund, och kallar för intiationskonflikter.
Vi fick två manliga Hundar och en kvinnlig, men tyvärr minns jag inte rollpersonernas namn. Den första var en omvänd brottsling från österut, som kommit till insikt (eller flydde från något). Han kom att bli "the voice of reson" skulle det visa sig senare, eftersom de andra två hade mer avvikande synsätt på Tron. Hans initiationskonflikt var att hans lärare ville få honom att sluta dricka sprit, men han lyckades smita ut från en alkoholfri fest för att hämta sin plunta.
Den andre mannen var en gammal gubbe som levt som butiksägare tills hans fru dog. Då insåg han att han borde göra en insats innan han dog. Han initiationskonflikt var att han blev mobbad av de fyrtio år yngre Hundarna för hans sin ålder. Han eskalerade och slog till en av dem, men gav sig ändå och gick tvivlande på sin egen förmåga därifrån.
Kvinnan var en präktig Troende tränad inom medicin och vetenskap. Hon var övertygad om att synd hade en fysiologisk grund och att man kunde hitta synd genom obduktion. I sin initiationskonflikt övertygade hon sin teologilärare om att det fanns en koppling mellan det biologiska och själens synder.
Efter utbildningarna och deras konflikter började delen av scenariot i Paradisklippan. Klockan var kanske 16, eller något sådant, så en ganska stor del av tiden hade redan gått. Men skapandet av personer och deras initiationskonflikter är såpass roligt och intressant att man inte vill hoppa över det.
Rollpersonerna anlände till Paradisklippan och möttes av Samson som berättade att han ville bli Hund. Han erkände också att han syndat, men hann inte riktigt berätta vad förrän de anlänt till Stewardens hus. På vägen genom byn såg de Becky med sin blåa klänning sitta på en veranda och göra ingenting. De pratade med Tamara och på frågan om de kunde vara diskreta i sina undersökningar svarade de "nej".
De red ut till byns boskapshage och fann Stewarden som hjälpte korna att kalva. De läste en välsignelse över djuren, men det enda sättet att stoppa demonattacken som gjorde korna extra fertila var att hitta byns synd och stoppa den. De pratade med Becky, Samson och Jobina, och fick reda på härvan av otrohet. Beckys affärer med Dovev och Ichabod klippte jag bort, eftersom det inte var vad som intresserade spelarna.
Nu kommer det intressanta. Religionen i DitV är väl beskriven i grundboken, men det är ändå upp till spelarna att exakt bestämma hur religionen ser ut. Dels har deras rollpersoner makt att bestämma hur religionen ska tolkas, men det är bara spelarna som kan bestämma om rollpersonerna tolkar rätt eller inte. Den gamle gubben visade sig ha en något kontroversiell syn på religionen och kom fram till att Jobina kunde skilja sig från sin man, men inte från sin hustru. Dessutom räknades man inte som kvinna förrän man fött sitt första barn, vilket gjorde att reglerna om kvinnor och skilsmässor inte gällde henne. Vad det skulle innebära om Tamara inte heller hade barn ville inte spelarna fundera på.
Hursom så kom spelarna fram till att lösningen var att de som kände till Jobinas och Samsons förhållande, det vill säga Tamara och Becky, var tvungna att välsigna det. Hundarna fick dem att göra dettta, men när de pratade med Jobina fick de veta att hon var gravid med Samsons barn. De beslutade sig för att ta med henne till Jungfrufallen, Hundarnas högkvarter. Den omvände östmannen drog med sig Jobina till sin häst, när hennes man Stewarden dök upp. Han ville veta vad som pågick, men Hunden hänvisade till sina kollegor. Den gamle Hunden berättade allt, och Stewarden beslutade sig rasande för att hämta sitt gevär och skjuta Samson.
Den omvände östhunden red tillsammans med Jobina ut ur byn, medan de andra två Hundarna letade rätt på Samson. Stewarden kom ut ur sitt hus med sitt gevär och tänkte skjuta Samson längs bygatan. Bakom honom klev Tamara ut och frammanade ett mörkt moln av demonisk energi ovanför staden, samtidigt som hon lät en demon besätta Jobina.
En klimaktisk slutstrid utbröt med tre rollpersoner mot tre SLPer. Den omvände östmannen hoppade av sin häst och sköt Stewarden i halsen med ett välriktat prickskott, innan han blev anfallen av den demonbesatta Jobina. Den gamle hunden fick upp Samson på sin häst, men attackerades av demontentakler från himlen. Den kvinnliga Hunden använde en religiös ceremoni och gjorde Trädets tecken (The Sign of the Tree), handen utsträckt framför sig med spretande fingrar som det heliga Livets träd, mot trollkvinnan Tamara. Samtidigt sjöng hon lovsång till Livets kung, och Tamara kollapsade på marken, men levde fortfarande.
Under tentakelstriden hade den gamle mannen fått Fallout, som är DitVs skador, både fysiska och psykiska. Spelaren slog sina Fallout-tärningar och fick resultatet "död", vilket är väldigt ovanligt att man slår direkt. Spelaren fick bestämma en dödsscen och valde att chocken och stressen gett hans rollperson en hjärtattack. Han sjönk ur sadeln och föll död ner på marken.
Den kvinnliga hunden kunde inte motstå en sådan här chans, utan skyndade sig upp mot trollkvinnan Tamara. Hon tog fram sin kirurgiska utrustning, döda kvinnan och fann flera stora tumörer som bevis för sina teorier. Dessa skulle senare publiceras för att ge berömmelse både bland de troende och i omvärlden. Den omvände östmannen övermannade Jobina och hennes demon försvann tillsammans med tentaklerna när Tamara kollapsade. Han tog med henne på sin häst till Jungfrufallen.
Scenariot var inte särskilt övernaturligt fram till tentaklerna från den mörka himlen, och att precis hela dalen sänktes demonframkallad tystnad. Den kvinnliga Hundens lovsång var det enda som hördes, och jag tyckte att det var mycket effektfullt. Det kändes rätt med en slutuppgörelse, och det blev det verkligen.
Eftersom spelarna läser det här forumet; kommentarer och idéer? Lyckades jag få det hela rätt trots att jag skrev ur minnet? Någon annan som undrar något över hur scenariot eller reglerna funkade?
DitV: Fredag 14-19
Samma scenario, ny grupp, den här gången en delmängd av Orchis och Svettis. Från början var det tre grabbar och en tjej, men tjejen hade spelat lite för länge utan sömn och valde att stå över.
De tre rollpersonerna blev Broder Efraim, Broder Markus och Broder Nånting-jag-inte-kommer-ihåg. Vi kan kalla den sista rollpersonen för Broder Allround, eftersom han valde bakgrunden "Well-rounded" som gör en lika bra på Stats, Traits och Relationships.
Efraim var en vetenskapsintresserad Hund som utbildats österut. Han lyckades under sin utbildning med lätthet övertyga sin teologilärare om att Jorden inte är universums centrum, trots att det är vad som står i Livets bok.
Markus kom från en stabil och trygg by, och var gruppens medlare. Under hans utbildning red han tillsammans med en kvinnlig hund till en närliggande stad för att inhandla proviant, när hon blev överfallen och nästan våldtagen. Markus anlände när mannen släppt sin revolver och dragit ner henne på marken, och scenen startade när han stod bredvid revolvern. Grejen var att han ville stoppa våldtäkten utan att själv använda våld, och nu kom verkligen systemets eskaleringssystem till sin rätt. Konflikten började på samtalsnivå och båda sidorna slog tärningar för de grundegenskaperna. Problemet var att skurken slog väldigt mycket bättre, och Broder Markus tärningar började ta slut. Han kunde välja mellan att ge upp och låta våldtäkten lyckas, eller att eskalera till våld och därmed få slå nya tärningar. Ett tufft val för någon som inte vill använda våld! Hursom valde spelaren att eskalera och Broder Markus tog upp revolvern och sköt ett varningsskott. Skurken flydde och faran var över, vilket gjorde att Markus lärde sig att vapen kan användas till gott.
Broder Allround ville skjuta våldtäktsmannen som sin konflikt, och föreslog att han kunde avvärja en ny våldtäkt. Det lät dock som en upprepning av den förra konflikten, och skulle säkert vara svår att få lika laddad. Spelaren föreslog istället att han kunde avvärja ett butiksrån, och så fick det bli. I samma stad försökte skurken och hans kumpan råna en butik som Allround besökte. De hoppade in och ropade att det var ett rån, och Hunden tvekade inte. Han drog sin revolver och sköt kumpanen, varpå våldtäktsmannen gav sig och kastade sitt vapen. Allround lyckades avvärja rånet.
Nu kommer en beskrivning av samma scenario igen, men ni kommer att se att det skiljer sig en hel del. Kolla förresten Arvids text när han väl skriver den om den andra Orchis-gruppen; där kan man knappt tro att det är samma spel. Men det visar bara på möjligheterna i DitV.
Rollpersonerna red in i staden, träffade Samson och såg Becky på väg till Stewarden. De lovade Tamara att vara diskreta, eftersom de inte ville att det skulle spridas rykten i byn som förvärrade saker. De bestämde sig för att prata med Becky, och på vägen dit erkände Samson sina synder och bad om förlåtelse för att kunna bli Hund som dem. Tillsammans med Becky gick de in i hennes hus för att börja en serie av tre konflikter.
Först ut var Broder Allround som försökte övertyga den femtonåriga Becky om att en så fin klänning som hon hade på sig inte borde bäras på vardagar. Efter lite ordväxling och höjningar och syningar med tärningarna fick han ge sig, och han ville inte eskalera. Becky tyckte att hon fick ha på sig vad hon ville, och han fick rodnande ge med sig. Detta gillade inte Broder Efraim, som startade en uppföljningskonflikt för att hävda deras auktoritet. Becky kämpade emot med ord, men eftersom Hundarna var två mot en (Efraim och Allround) var hon tvungen att eskalera till Physical och fly ut ur rummet. På väg ut tryckte hon till Efraims näsa som började blöda. Allround kastade sig förbi henne och smällde igen ytterdörren så att hon inte kunde fly, med en tärningshöjning hon inte kunde syna. Becky föll gråtande ihop på golvet och Hundarna hade hävdat sin auktoritet, men det var nu spelarna insåg vad de gjort. De hade krossat en femtonårig flicka, och tyckte att det var väl hårt. De båda Hundarna gav sig ut på verandan för att förbinda Efraims näsa, eftersom han hotade att dö av blodförlust! Broder Markus tog samtidigt med Becky in igen och tröstade henne, och i en ny konflikt lyckades han ge henne nytt förtroende för Hundarna och deras organisation.
Nu var det dags att ta sig an Jobina. De hittade henne och tog henne lite avsides, där hon erkände att hon träffade Samson, att hon inte trivdes i sitt äktenskap och att hon väntade barn. Broder Efraim tog henne avsides från de andra Hundarna och gav henne två val. Antingen kunde hon över middagen med Jobina, Steward Jeremiah, Tamara och Hundarna erkänna allt, eller så kunde hon fly med Samson. Han gjorde det klart för henne att om hon flydde skulle de kunna bo i en annan by, men de skulle aldrig kunna bli gifta och de skulle få mycket svårt att försörja sig. Hon valde att fly, men han sa åt henne att spela med och låtsas samarbeta. De gick tillbaka till de andra två och beslutade att ta det hela över middagen. Därefter åt de en väldigt spänd lunch med Tamara och Jobina, men ingen Jeremiah eftersom han arbetade med korna.
De fördrev eftermiddagen i väntan på kvällen och någon timme innan middagen samlades de utomhus för att bestämma sin taktik. De hann inte börja förrän Samson kom springande och berättade att Jobina blivit tokig och sökt upp honom för att de skulle fly tillsammans. Han ville ju bli Hund, inte gömma sig i någon by någonstans. Han kände inte till att hon var gravid, och Hundarna berättade det inte. Han sa att hon gömde sig i en träddunge utanför byn och Hundarna begav sig dit.
Väl i gläntan övertalade de henne att hon för barnets skull lugnt och stilla borde följa med dem och erkänna allt. Klockan var nu 18:55, och vi hade 5 minuter kvar, vilket gjorde att spelarna fick berätta ur roll vad de ville få ut av middagen. De beslutade att Jobina skulle föda barnet och att familjen skulle uppfostra det som sitt eget. De gav Samson två val: om han ville bli Hund för att han verkligen ville det skulle han försöka med det, men om han gjorde det för att fly från något skulle han ge upp. De lämnade byn, men bestämde sig för att så snart som möjligt återvända och se att allt fungerade. Kanske skulle de den gången upptäcka Beckys prostitution och Tamaras mörka krafter, men för tillfället sänkte sig åtminstone ett lugn över byn som inte funnits innan.
Jag tyckte att det var otroligt coolt att de tog beslutet de gjorde, men framför allt att de *tog* ett beslut. Det är det DitV går ut på; att hamna i omöjliga situationer och välja ett av flera alternativ där det inte finns något objektivt rätt eller fel. Jag som SL hade ingen aning om vad de skulle välja, och för min del kunde de lika gärna få bränna byn som att tvinga folk att sköta sig genom social auktoritet. Mina spelare valde det sistnämnda, och jag hoppas att de var nöjda själva. Det där hedersomnämnandet verkar tyda på det i alla fall.
Sådär, öppet för kommentarer och frågor.
Jag spelledde två grupper och Arvid (Arvidos) spelledde en. Min första grupp, torsdag 14-19, bestod av forumiterna The Gorger och Bearnie, samt en kille jag tror hette Niklas. Den andra gruppen, fredag 14-19, var tre killar från Orchis och Svettis.
Spelet: Dogs in the Vineyard
Dogs in the Vineyard (härefter förkortat DitV) utspelar sig i den amerikanska västern i mitten av 1800-talet. Ett religiöst samfund har brutit sig loss från de syndfulla städerna i öster och bosatt sig i små byar av troende tillräckligt långt västerut för att få vara ifred. Men livet är inte enkelt. Livets kung, deras gud, är god, men de kan ändå inte fly undan livets orättvisor och sociala problem. När en medlem av en by gör något den inte ska, den kanske känner avund för att grannen har bättre mark och försöker sabotera hans grödor, så lockas demoner. Demonerna uppmuntrar fler att synda, med risk för att det startas kulter som lockar fler och fler från sanningen som står i Livets bok, deras heliga text.
Här kommer Hundarna in i bilden. Rollpersonerna är guds vakthundar och patrullerar byarna. I bästa fall får de skaka hand med folk, pussa barn och viga folk, men i värsta fall (det vill säga alla spelmöten) får de upptäcka synd, driva ut demoner och döma syndarna som de ser lämpligt. De är de högsta auktoriteterna inom Tron, men med makt kommer också ansvar. Deras uppgift är att byn fungerar bättre än vad den gjorde när de kom.
Scenariot: De otrogna i byn Paradisklippan
Scenariot jag skrev till BSK heter De otrogna i byn Paradisklippan, och "otrogna" syftar både på att de inte följer den sanna Tron och att de har sex med folk de inte borde ha. Den lilla byn består av ett tiotal familjer, med en Steward som är den högsta auktoriteten inom byn.
Stewarden som heter Broder Jeremiah har två hustrur, en femtioårig kvinna som heter Syster Tamara och en tjugofyraårig kvinna vid namn Syster Jobina. Det är inget ovanligt inom Tron att män i hög ställning kan ta sig en andra och en tredje fru, men ibland går saker snett, som de gjort här. Tamara är nämligen svartsjuk på den yngre hustrun, och har under året de varit gifta förbjudit Jobina att efter bröllopsnatten sova med sin man. Jeremiah är en handlingens man, och har lite svårt för det där sociala, som Tamara tar hand om.
Så Tamara uppmuntrar Jobina att söka kärlek någon annanstans, nämligen hos Broder Samson. Samson är 17 år och vill bli Hund. Problemet, förutom att han har sex med Stewardens hustru, är att han är trolovad till den några år äldre Syster Anna. Han tycker att Anna är tråkig, och hon vet vad han sysslar med så hon vill inte ha honom heller.
Syster Anna har en syster som heter Becky och är 15 år. Becky säljer sig till två familjebröder i staden, Broder Dovev (Samsons pappa) och Broder Ichabod. Av Dovev har hon fått en fin blå klänning, smycken och andra saker, eftersom han är rik. Ichabod är fattig, men älskar Becky. Känslorna är inte besvarade.
Tamara har lyckats lura i Becky, Jobina och Samson att Livets kung tycker att allt sex är utan synd så länge båda parter är med på det. Detta gör att de är en kult och att hon är deras ledare. I egenskap av kultledare har Syster Tamara fått magisk kraft och kan kontrollera demoner och få dem att göra som hon vill. Hon kan låta dem besätta sina kultmedlemmar, eller skicka dem att direkt attackera folk. Demonerna attackerar dessutom byns boskap och får dem extra fertila.
In i den här härvan rider de nyutbildade Hundarna, rollpersonerna, för att försöka göra det bästa av situationen.
Vill man läsa pappret jag och Arvid använde finns det här (pdf). Det är fritt fram att läsa, både för er som spelade och alla andra.
DitV: Torsdag 14-19
Tre spelare, där vi startade med att göra rollpersoner. Jag berättade först lite allmänt om settingen, stämningen och vad som förväntades av spelarna och deras rollpersoner, och därefter om rollformulärets olika delar. Systemet fick vänta, eftersom rollpersonskapandet avslutas med en konflikt för varje rollperson där man lär sig systemet. De här konflikterna ska representera en vändpunkt under personens utbildning till Hund, och kallar för intiationskonflikter.
Vi fick två manliga Hundar och en kvinnlig, men tyvärr minns jag inte rollpersonernas namn. Den första var en omvänd brottsling från österut, som kommit till insikt (eller flydde från något). Han kom att bli "the voice of reson" skulle det visa sig senare, eftersom de andra två hade mer avvikande synsätt på Tron. Hans initiationskonflikt var att hans lärare ville få honom att sluta dricka sprit, men han lyckades smita ut från en alkoholfri fest för att hämta sin plunta.
Den andre mannen var en gammal gubbe som levt som butiksägare tills hans fru dog. Då insåg han att han borde göra en insats innan han dog. Han initiationskonflikt var att han blev mobbad av de fyrtio år yngre Hundarna för hans sin ålder. Han eskalerade och slog till en av dem, men gav sig ändå och gick tvivlande på sin egen förmåga därifrån.
Kvinnan var en präktig Troende tränad inom medicin och vetenskap. Hon var övertygad om att synd hade en fysiologisk grund och att man kunde hitta synd genom obduktion. I sin initiationskonflikt övertygade hon sin teologilärare om att det fanns en koppling mellan det biologiska och själens synder.
Efter utbildningarna och deras konflikter började delen av scenariot i Paradisklippan. Klockan var kanske 16, eller något sådant, så en ganska stor del av tiden hade redan gått. Men skapandet av personer och deras initiationskonflikter är såpass roligt och intressant att man inte vill hoppa över det.
Rollpersonerna anlände till Paradisklippan och möttes av Samson som berättade att han ville bli Hund. Han erkände också att han syndat, men hann inte riktigt berätta vad förrän de anlänt till Stewardens hus. På vägen genom byn såg de Becky med sin blåa klänning sitta på en veranda och göra ingenting. De pratade med Tamara och på frågan om de kunde vara diskreta i sina undersökningar svarade de "nej".
De red ut till byns boskapshage och fann Stewarden som hjälpte korna att kalva. De läste en välsignelse över djuren, men det enda sättet att stoppa demonattacken som gjorde korna extra fertila var att hitta byns synd och stoppa den. De pratade med Becky, Samson och Jobina, och fick reda på härvan av otrohet. Beckys affärer med Dovev och Ichabod klippte jag bort, eftersom det inte var vad som intresserade spelarna.
Nu kommer det intressanta. Religionen i DitV är väl beskriven i grundboken, men det är ändå upp till spelarna att exakt bestämma hur religionen ser ut. Dels har deras rollpersoner makt att bestämma hur religionen ska tolkas, men det är bara spelarna som kan bestämma om rollpersonerna tolkar rätt eller inte. Den gamle gubben visade sig ha en något kontroversiell syn på religionen och kom fram till att Jobina kunde skilja sig från sin man, men inte från sin hustru. Dessutom räknades man inte som kvinna förrän man fött sitt första barn, vilket gjorde att reglerna om kvinnor och skilsmässor inte gällde henne. Vad det skulle innebära om Tamara inte heller hade barn ville inte spelarna fundera på.
Hursom så kom spelarna fram till att lösningen var att de som kände till Jobinas och Samsons förhållande, det vill säga Tamara och Becky, var tvungna att välsigna det. Hundarna fick dem att göra dettta, men när de pratade med Jobina fick de veta att hon var gravid med Samsons barn. De beslutade sig för att ta med henne till Jungfrufallen, Hundarnas högkvarter. Den omvände östmannen drog med sig Jobina till sin häst, när hennes man Stewarden dök upp. Han ville veta vad som pågick, men Hunden hänvisade till sina kollegor. Den gamle Hunden berättade allt, och Stewarden beslutade sig rasande för att hämta sitt gevär och skjuta Samson.
Den omvände östhunden red tillsammans med Jobina ut ur byn, medan de andra två Hundarna letade rätt på Samson. Stewarden kom ut ur sitt hus med sitt gevär och tänkte skjuta Samson längs bygatan. Bakom honom klev Tamara ut och frammanade ett mörkt moln av demonisk energi ovanför staden, samtidigt som hon lät en demon besätta Jobina.
En klimaktisk slutstrid utbröt med tre rollpersoner mot tre SLPer. Den omvände östmannen hoppade av sin häst och sköt Stewarden i halsen med ett välriktat prickskott, innan han blev anfallen av den demonbesatta Jobina. Den gamle hunden fick upp Samson på sin häst, men attackerades av demontentakler från himlen. Den kvinnliga Hunden använde en religiös ceremoni och gjorde Trädets tecken (The Sign of the Tree), handen utsträckt framför sig med spretande fingrar som det heliga Livets träd, mot trollkvinnan Tamara. Samtidigt sjöng hon lovsång till Livets kung, och Tamara kollapsade på marken, men levde fortfarande.
Under tentakelstriden hade den gamle mannen fått Fallout, som är DitVs skador, både fysiska och psykiska. Spelaren slog sina Fallout-tärningar och fick resultatet "död", vilket är väldigt ovanligt att man slår direkt. Spelaren fick bestämma en dödsscen och valde att chocken och stressen gett hans rollperson en hjärtattack. Han sjönk ur sadeln och föll död ner på marken.
Den kvinnliga hunden kunde inte motstå en sådan här chans, utan skyndade sig upp mot trollkvinnan Tamara. Hon tog fram sin kirurgiska utrustning, döda kvinnan och fann flera stora tumörer som bevis för sina teorier. Dessa skulle senare publiceras för att ge berömmelse både bland de troende och i omvärlden. Den omvände östmannen övermannade Jobina och hennes demon försvann tillsammans med tentaklerna när Tamara kollapsade. Han tog med henne på sin häst till Jungfrufallen.
Scenariot var inte särskilt övernaturligt fram till tentaklerna från den mörka himlen, och att precis hela dalen sänktes demonframkallad tystnad. Den kvinnliga Hundens lovsång var det enda som hördes, och jag tyckte att det var mycket effektfullt. Det kändes rätt med en slutuppgörelse, och det blev det verkligen.
Eftersom spelarna läser det här forumet; kommentarer och idéer? Lyckades jag få det hela rätt trots att jag skrev ur minnet? Någon annan som undrar något över hur scenariot eller reglerna funkade?
DitV: Fredag 14-19
Samma scenario, ny grupp, den här gången en delmängd av Orchis och Svettis. Från början var det tre grabbar och en tjej, men tjejen hade spelat lite för länge utan sömn och valde att stå över.
De tre rollpersonerna blev Broder Efraim, Broder Markus och Broder Nånting-jag-inte-kommer-ihåg. Vi kan kalla den sista rollpersonen för Broder Allround, eftersom han valde bakgrunden "Well-rounded" som gör en lika bra på Stats, Traits och Relationships.
Efraim var en vetenskapsintresserad Hund som utbildats österut. Han lyckades under sin utbildning med lätthet övertyga sin teologilärare om att Jorden inte är universums centrum, trots att det är vad som står i Livets bok.
Markus kom från en stabil och trygg by, och var gruppens medlare. Under hans utbildning red han tillsammans med en kvinnlig hund till en närliggande stad för att inhandla proviant, när hon blev överfallen och nästan våldtagen. Markus anlände när mannen släppt sin revolver och dragit ner henne på marken, och scenen startade när han stod bredvid revolvern. Grejen var att han ville stoppa våldtäkten utan att själv använda våld, och nu kom verkligen systemets eskaleringssystem till sin rätt. Konflikten började på samtalsnivå och båda sidorna slog tärningar för de grundegenskaperna. Problemet var att skurken slog väldigt mycket bättre, och Broder Markus tärningar började ta slut. Han kunde välja mellan att ge upp och låta våldtäkten lyckas, eller att eskalera till våld och därmed få slå nya tärningar. Ett tufft val för någon som inte vill använda våld! Hursom valde spelaren att eskalera och Broder Markus tog upp revolvern och sköt ett varningsskott. Skurken flydde och faran var över, vilket gjorde att Markus lärde sig att vapen kan användas till gott.
Broder Allround ville skjuta våldtäktsmannen som sin konflikt, och föreslog att han kunde avvärja en ny våldtäkt. Det lät dock som en upprepning av den förra konflikten, och skulle säkert vara svår att få lika laddad. Spelaren föreslog istället att han kunde avvärja ett butiksrån, och så fick det bli. I samma stad försökte skurken och hans kumpan råna en butik som Allround besökte. De hoppade in och ropade att det var ett rån, och Hunden tvekade inte. Han drog sin revolver och sköt kumpanen, varpå våldtäktsmannen gav sig och kastade sitt vapen. Allround lyckades avvärja rånet.
Nu kommer en beskrivning av samma scenario igen, men ni kommer att se att det skiljer sig en hel del. Kolla förresten Arvids text när han väl skriver den om den andra Orchis-gruppen; där kan man knappt tro att det är samma spel. Men det visar bara på möjligheterna i DitV.
Rollpersonerna red in i staden, träffade Samson och såg Becky på väg till Stewarden. De lovade Tamara att vara diskreta, eftersom de inte ville att det skulle spridas rykten i byn som förvärrade saker. De bestämde sig för att prata med Becky, och på vägen dit erkände Samson sina synder och bad om förlåtelse för att kunna bli Hund som dem. Tillsammans med Becky gick de in i hennes hus för att börja en serie av tre konflikter.
Först ut var Broder Allround som försökte övertyga den femtonåriga Becky om att en så fin klänning som hon hade på sig inte borde bäras på vardagar. Efter lite ordväxling och höjningar och syningar med tärningarna fick han ge sig, och han ville inte eskalera. Becky tyckte att hon fick ha på sig vad hon ville, och han fick rodnande ge med sig. Detta gillade inte Broder Efraim, som startade en uppföljningskonflikt för att hävda deras auktoritet. Becky kämpade emot med ord, men eftersom Hundarna var två mot en (Efraim och Allround) var hon tvungen att eskalera till Physical och fly ut ur rummet. På väg ut tryckte hon till Efraims näsa som började blöda. Allround kastade sig förbi henne och smällde igen ytterdörren så att hon inte kunde fly, med en tärningshöjning hon inte kunde syna. Becky föll gråtande ihop på golvet och Hundarna hade hävdat sin auktoritet, men det var nu spelarna insåg vad de gjort. De hade krossat en femtonårig flicka, och tyckte att det var väl hårt. De båda Hundarna gav sig ut på verandan för att förbinda Efraims näsa, eftersom han hotade att dö av blodförlust! Broder Markus tog samtidigt med Becky in igen och tröstade henne, och i en ny konflikt lyckades han ge henne nytt förtroende för Hundarna och deras organisation.
Nu var det dags att ta sig an Jobina. De hittade henne och tog henne lite avsides, där hon erkände att hon träffade Samson, att hon inte trivdes i sitt äktenskap och att hon väntade barn. Broder Efraim tog henne avsides från de andra Hundarna och gav henne två val. Antingen kunde hon över middagen med Jobina, Steward Jeremiah, Tamara och Hundarna erkänna allt, eller så kunde hon fly med Samson. Han gjorde det klart för henne att om hon flydde skulle de kunna bo i en annan by, men de skulle aldrig kunna bli gifta och de skulle få mycket svårt att försörja sig. Hon valde att fly, men han sa åt henne att spela med och låtsas samarbeta. De gick tillbaka till de andra två och beslutade att ta det hela över middagen. Därefter åt de en väldigt spänd lunch med Tamara och Jobina, men ingen Jeremiah eftersom han arbetade med korna.
De fördrev eftermiddagen i väntan på kvällen och någon timme innan middagen samlades de utomhus för att bestämma sin taktik. De hann inte börja förrän Samson kom springande och berättade att Jobina blivit tokig och sökt upp honom för att de skulle fly tillsammans. Han ville ju bli Hund, inte gömma sig i någon by någonstans. Han kände inte till att hon var gravid, och Hundarna berättade det inte. Han sa att hon gömde sig i en träddunge utanför byn och Hundarna begav sig dit.
Väl i gläntan övertalade de henne att hon för barnets skull lugnt och stilla borde följa med dem och erkänna allt. Klockan var nu 18:55, och vi hade 5 minuter kvar, vilket gjorde att spelarna fick berätta ur roll vad de ville få ut av middagen. De beslutade att Jobina skulle föda barnet och att familjen skulle uppfostra det som sitt eget. De gav Samson två val: om han ville bli Hund för att han verkligen ville det skulle han försöka med det, men om han gjorde det för att fly från något skulle han ge upp. De lämnade byn, men bestämde sig för att så snart som möjligt återvända och se att allt fungerade. Kanske skulle de den gången upptäcka Beckys prostitution och Tamaras mörka krafter, men för tillfället sänkte sig åtminstone ett lugn över byn som inte funnits innan.
Jag tyckte att det var otroligt coolt att de tog beslutet de gjorde, men framför allt att de *tog* ett beslut. Det är det DitV går ut på; att hamna i omöjliga situationer och välja ett av flera alternativ där det inte finns något objektivt rätt eller fel. Jag som SL hade ingen aning om vad de skulle välja, och för min del kunde de lika gärna få bränna byn som att tvinga folk att sköta sig genom social auktoritet. Mina spelare valde det sistnämnda, och jag hoppas att de var nöjda själva. Det där hedersomnämnandet verkar tyda på det i alla fall.
Sådär, öppet för kommentarer och frågor.