chrull
Stockholm Kartell
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 8,421
Efter ganska många pass som spelledare i olika OSR-regelvarianter med olika kända eller okända spelare av olika grad OSR och rollspels-erfarenhet så har jag kommit fram till att striderna saknar något. Det är för lite saker som händer. Det blir ofta statiskt. Ena sidan slår, andra sidan slår, någon kanske tar en smäll och har man tur omgrupperas det lite. Även om det är över på 3-4 rundor så känner jag ofta efteråt att väldigt lite hände. Det blev för statiskt. För lite kaos. Jag vill ha in lite mer kaos. Tvinga fram lite fler val som är mer än bara "jag slår".
Så lösningen som jag nu har på idéstadiet är: Träffar du med mer än 4(?, 5 kanske?) så händer något mer än att du bara träffar. Du knuffar omkull stadsvakten, slår svärdet ur handen på den elaka spanjoren, pressar undan demonen från dörren så att någon annan kan stänga den. Målet är inte så mycket att man ska få en gigantisk regelmässig fördel som att något ska förändras till nästa attack. Och att det sker helt utan en massa andra tärningsslag eller lägga på massor av komplexitet i systemet.
Nu när spanjoren inte längre är beväpnad kanske han ger sig? Nu när du knuffats undan från dörröppningen kanske stadsvakten lyckas springa ut på gatan och skrika på hjälp?
Kommentarer?
Så lösningen som jag nu har på idéstadiet är: Träffar du med mer än 4(?, 5 kanske?) så händer något mer än att du bara träffar. Du knuffar omkull stadsvakten, slår svärdet ur handen på den elaka spanjoren, pressar undan demonen från dörren så att någon annan kan stänga den. Målet är inte så mycket att man ska få en gigantisk regelmässig fördel som att något ska förändras till nästa attack. Och att det sker helt utan en massa andra tärningsslag eller lägga på massor av komplexitet i systemet.
Nu när spanjoren inte längre är beväpnad kanske han ger sig? Nu när du knuffats undan från dörröppningen kanske stadsvakten lyckas springa ut på gatan och skrika på hjälp?
Kommentarer?