chrull;n103639 said:
Fast jag vill undvika att det blir allt för arbiträrt och att folk känner som att de måste hitta på balla saker att säga varje gång för att jaga ett +1. Dessutom vill jag att det ska kunna ge IBLAND stora effekter som är mer än regeleffekter. Knuffar du någon som står på kajkanten så betyder det mer än ett slentrianmässigt +1
Jag tror du spelar med fel personer. (Mig till exempel...)
Kör det inte så slaviskt. Förklara inledningsvis vad syftet med regeln är, variera bonusen. Säger någon något ovanligt clever, ge mer än +1. Om någon upprepar sig, NO BONUS FOR YOU!
Låt dem göra mer än en attack, om de kommer på moves som motiverar det. "Jag hoppar upp på änden på bänken, så att den andra änden åker upp och slår min motståndare. Sen springer jag längs den... Då springer jag förbi Johannas fiende, får jag hugga den också?", "Ja, för fan! Det är coolt!"
Det kanske inte ska bli alltför pudel-aktigt, men om du motiverar syftet med regeln, tror jag alla accepterar att det fungerar så. Det är ju för att göra det roligare för alla.
En sak jag hade lagt in också, för att minska ping-pongandet, är att ge mer&fler bonusar för folk som hänger på andras handlingar. Alla strider bör ju inte vara fyra äventyrare mot fyra monster, som tjoffar på varandra en och en. Låt dem teama upp och om de är kreativa nog att göra spännande saker ihop, så var väldigt frikostig med bonusarna...
Men en grundstomme som spelarna så att säga kan lita på finns där, tror jag ändå är grunden för att det ska bli en vana. Och det krävs nog för att det ska funka i längden.