Nekromanti Budbärare och diplomatisk immunitet???

Freelancer

Warrior
Det är så har att min karaktär (stadsvakt i Camard) har blivit tilldelad ett "ärofyllt" uppdrag.
Börjar från början:
En rik man i Caserion har skickat lönnmördare efter en utav mina kamrater. Dom är lite smått sura på varann.. Lönnmördarna skapade lite problem i staden. Eftersom jag lyckades få bevis för vem som skickat lönnmördarna och jag har lite kontakter rätt så högt upp så fick jag höjdarna att skicka efter mannen i fråga. Han skulle förhöras och om möjligt få stå till svars för sina små elakheter...
Nu blev det ju så att JAG fick i uppdrag att framföra detta meddelande. Visst det är ok för mig... Men som vanligt så vet man ju som spelare att det kommer gå åt h-vete. SL tycker ju det är kul att fängsla och tortera oss =) Men hur skulle egentligen en budbärare behandlas av en småskurk till cirefalier... Vet ju inte ens att han är skurk. Han tycker bara inte om min vän och vill ta kål på honom... Om en budbärare inte har diplomatisk immunitet, slår dom ner honom om han bringar dåliga nyheter (antagligen!)...

Det kommer att bli ett j-ligt bra äventy iaf... bara o hoppas att lönnmördarna håller sig till sitt mål /images/icons/laugh.gif.....

Krille

Super Moderator
"Men hur skulle egentligen en budbärare behandlas av en småskurk till cirefalier... Vet ju inte ens att han är skurk. Han tycker bara inte om min vän och vill ta kål på honom... Om en budbärare inte har diplomatisk immunitet, slår dom ner honom om han bringar dåliga nyheter (antagligen!)..."

I första hand är det något som dyker upp på slagfältet, när man skickar över en parlamentär för att förhandla om vapenstillestånd eller kapitulation. Där respekteras något motsvarande diplomatisk immunitet (man skadar inte parlamentären, eftersom man vet att om man gör det så kommer fienden aldrig att förhandla med en).

Inom diplomatin mellan länder så var dvärgarna först med att erkänna diplomatisk immunitet hos budbärare och ambassadörer, och de brukar även skicka sina ambassadörer med diplomatisk immunitet. Även där har man lärt sig att respektera detta den hårda vägen, eftersom ett närliggande dvärgafäste är en lukrativ handelspartner som uteblir om man inte erkänner dvärgarnas diplomatiska immunitet.

Däremot mellan två länder är det lite flytande. Consaber och cirefaler brukar i allmänhet ha en väldigt formell dialog emellan sig, inklusive immunitet, eftersom ingen av dem vill ha några fientligheter emellan sig. Både Consaber och cirefalerna är dock flexibla med immuniteten åt andra håll. Consaber tar till exempel inte emot diplomater från Thalamur alls, medan sändebud från Jargien behandlas med största respekt. Jargien skiter i allmänhet i allt vad diplomatisk immunitet heter, och thalaskerna tycker att det är praktiskt när det är praktiskt och struntar i det när det är praktiskt. Soldarn har ett hedersbegrepp som normalt gör att de lovar att inte skada en budbärare varefter de håller löftet (men kanske antyder för någon annan att det vore bra om...) och Asharien tycker att det är en praktisk sed, men använder den inte formellt än.

Hos alver iakttas diplomatisk immunitet mest hos léaram, som ser det som en förlängning av heder och gästfrihet. Sanari och thism tycker att immuniteten är smått löjlig men intressant och dessutom praktisk ibland, och kiriya bryr sig inte. Henéa tar emot vem som helst (utom thism och dvärgar) så länge som de har modet att kliva in öppet och obeväpnat på henéas revir, och låter i allmänhet bli att skada dem tills de är utanför reviret igen.

Så det är väl i princip dvärgar och léaram som håller på diplomatisk immunitet.

Freelancer

Warrior
OK, om man bortser från diplomatisk immunitet då...
Hur behandlas en budbärare som kommer med dåliga/mindre bra nyheter... Speciellt i Caserion... Meddelandet är ju inte det roligaste. "Infinn dig omgående i Camard för att bli förhörd (och kanske åtalad för diverse brott)" typ....En annan sak om cirefalier... Skulle han inte bli ruskigt förolämpad, och gå bärsärk mer eller mindre på mig som är budbäraren (kan inte så mycket om cirefalier)???

Darkly Noom

Veteran
Ja du min käre Freelancer. Om jag vore din SL skulle jag tänka så här.
Det är förvisso så att du är utsänd av Camards högvakt för att ställa mannen i fråga "till svars" för sina handlingar. Men eftersom Asharien och Cerifalien inte ligger varandra så varmt om hjärtat så är nog problem att räkna med. Men du är ju oxå delvis bara ett sändebud. Men jag kan se det framför mig. "The Gladiator" första scenen när romarnas talensman/förhandlare återvänder tillbaka till lägret strax före första slaget... Hehe... Nog ska det bli spännande.

Darkly Noom

Veteran
Tror på dig krille. Men hur menar du med att asharien inte håller i det än. På G eller har man slutat använda det?

Freelancer

Warrior
OK... nu var du bara taskig..
Om jag vore din SL skulle jag tänka så här.
Jaa, jag vet vad du tänker =) Annars skulle jag inte ta upp ditt sado beteende, det där med att fängsla oss =)
Skämt åsido. Det kommer bli så att lönnmördarna hänger oss i hälarna, förgiftar oss (knappt så vi klarar oss, men vi klarar oss). Sen när vi kommer fram till Ramzior Krack (kan fortfarande inte stava det) så blir vi tillfångatagna, för att sen rymma o bli jagade av hela Cirefalien.... Är jag på rätt spår??

All I ever wanted, was to deliver this messege!!! Is that so hard to understand???

Nåja får väl se vart det barkar hän =)

Freelancer

Warrior
Ja jag vet att du tänker göra livet till ett helvete för oss...
Men jag är diplomatisk av mig och tänker försöka tala oss ur alla situationer... Om jag inte är helt ute o cyklar på månens yta, så borde Cirefalier lyssna till goda ord och råd istället för att ta till stålet, precis som Elizeor... Eller... (kanske inte i din värld) =)

Freelancer

Warrior
Han är hård, men rättvis (ibland) =)
Men det beror ju på att vi springer alltid omkring som pansarvagnar, och klarar oss undan med hur mycket skada som helst... men det var förr, det är lite annorlunda nu =)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Cirefalier

Din vanliga Gordaz (Svensson-cirefalier) skulle göra någon av följande saker.

1) Gapskratta och skicka ut "stackarn"

2) Släppa kommentaren "Du och vilken armé", så som han uppmärksammar dig på hans 17 storvuxna och vältränade inhyrda livvakter

3) Helt enkelt inte erkänna Asharisk rätt i Gordrion, och be honom komma tillbaka när han har ett Cirefaliskt domstolsbeslut (FAT CHANCE ! /images/icons/grin.gif)

Så skulle nog en cirefalier uppträda i min erfarenhet.

Sabelkatten

Swordsman
Errr...

Caserion har knappast ett utlämningsavtal med Asharien. Det enda den Ashariska statsmakten kan göra åt handelsmannen i Caserion är att beslagta hans tillgångar i Asharien.

Om mannen som blivit mordhotat är tillräckligt viktig kan dock problemet flyttas upp till "officiell" nivå, med diplomatiska påtryckningar från Asharien mot Cirefalien för att de ska lämna ut handelsmannen - och om handelsmannen inte är särskilt mäktig kan det fungera.

Meddelandet du kan skickas med är nog snarare ett förtäckt hot (inställ dig för förhör eller så beslagtar vi dina tillgångar, och det är förstås om handelsmannen faktiskt har tillgångar i Asharien). Under förutsättningen att så är fallet borde inte handelsmannen ta risken att skada budbäraren - även om han inte tänker resa till Asharien så är det dumt att riskera en diplomatisk incident genom att mörda ett officiellt sändebud (han bryr sig knappast om vad Asharien tycker, men en hel del Falier kommer bli mycket irriterade på honom.../images/icons/mad.gif).

Sen finns ju iofs. risken att han arbetar för/med ett större antal likasinnade och att orsaka en incident ligger i deras intresse.../images/icons/devil.gif

/Henrik

Freelancer

Warrior
Re: Errr...

Aj tusan!!! =)
Ge inte min SL för mycket lömska ideér =)
Han kommer bara att hitta på massa dumheter för mig då =)

Darkly Noom

Veteran

Men vad skulle hända om den utsatte RPn i fråga inte alls håller någon större status eller rang?
Utan kanske rent av är en oäkting med bara en mor av Ceserionisk härkomst. Skulle man alls bry sig då?

Darkly Noom

Veteran

Men vad skulle hända om den utsatte RPn i fråga inte alls håller någon större status eller rang?
Utan kanske rent av är en oäkting med bara en mor av Ceserionisk härkomst. Skulle man alls bry sig då?

Sabelkatten

Swordsman

Som jag förstod det var RP:n inte Falisk överhuvudtaget (men jag kanske missade det).

I vilket fall så spelar det ingen större roll. Sändebudets status beror på att han är utskickad av den Ashariska staten. Om han hade varit mer än bara ett sändebud (om han t.ex. hade en fullmakt att förhandla) så hade hans personliga status spelat roll (fast Falierna ser väl ner på alla andra folk, så det är inte säkert att de skulle bry sig särskilt mycket...).

/Henrik