Jaa! Budget! Vad kul!
Jag publicerade ju Fornsaga i dec 2017 efter att ha kickstartat det i maj samma år (
https://www.kickstarter.com/projects...aga-rollspelet). Det låter som ett projekt som ligger ungefär i den omfattning som du pratar om. Jag hade 128 backare och projektet drog in 40901 kr officiellt. Efter droppade pledgear och kickstarters avgifter (ca 3500 kr) fick jag en utbetalning på drygt 36000.
Dessa använde jag på följande vis:
20000 illustrationer
6500 tryck (jag tryckte dock något fler än vad som backats så det här omfattar ett litet lager)
8500 frakt till backare och mig
800 bokinfo avgifter
350 publiceringsavgift publit
= plus minus noll ganska precis
Jag publicerade och tryckte Fornsaga genom Publit och var rätt så nöjd med det då – senare har jag insett att jag är lite för kräsen för deras kvalitet som är alldeles för varierad – vissa böcker hade omslaget helt ocentrerat medan andra böcker var snett skurna så att de inte kunde stå rakt i bokhyllan (gör alltid provtryck!!!).
Jag rekommenderar därför inte Publit (jag skulle nog kika på Vulcan som första alternativ) – Men Publit har i alla fall rätt bra service som dock bara kan nås via mail. De svarar sällan på alla ens frågor och det kan ta lite tid mellan svaren. Men, de är billiga och erbjuder integrering mot både Bokinfo och en webbshop som man kan länka till eller ha som widget på en hemsida. I dessa fall sköter alltså Publit all distribution och du behöver inte tänka på någonting förutom utbetalningarna. Men det tar också lite på intäkterna såklart för de gör ju inget gratis.
Fornsaga är ca 230 sidor, mjukband, svartvit, i A4-format och kostar ca 50 kr i produktionspris (exklusive moms – men eftersom böcker har 6% moms behöver man inte oroa sig för det i någon större utsträckning). Att beställa ett provtryck hem till mig kostar 120 kr inklusive moms – så ca 60-70 kr frakt.
För att få ut boken på Adlibris behöver du skaffa ett konto hos Bokinfo som kostar typ 350 kr (exklusive moms har jag för mig - så typ 440 kr). Sen kostar det 375 kr (inkl moms) att lägga upp en bok där. Men att ha boken på Adlibris och Bokus mfl är superbra – det är värt krånglet!
Vad tjänar man då? Där finns två parametrar: 1) vad ska boken kosta för kunden och 2) vad kostar den att trycka och skicka. Man kan räkna antingen framlänges eller baklänges och det är det som Publit benämner som agentpris och f-pris.
Fornsaga kostar 265 kr på Adlibris – där har jag satt 175 kr som f-pris (dvs det pris som Adlibris betalar), och varje bok ger mig 110 kr avans (alltså utbetalning – Publit tar de 65 kr i mellanskillnad för tryck och frakt). Det innebär att Adlibris lägger på 50% på ditt f-pris för att få priset till slutkund – eller omräknat: de behåller 33% av det pris de begär av slutkunden.
I webshoppen tar publit en del av intäkterna som provision. Om jag sätter agentpriset till 249 kr (dvs vad slutkunden betalar) så får jag en avans (dvs utbetalning) av 140 kr per bok. Saken är dock att slutkunden sällan kommer vilja handla i webshoppen för där lägger Publit på en fraktkostnad på runt 60-70 kr och då blir det ändå oftast billigare att beställa på Adlibris.
Där har du ungefär vad det kostar att trycka och vad man tjänar på att sälja (iaf genom publit). Marginalerna är rätt små, men om man trycker offset (inte digital tryckning vilket ju Print on demand är) kan man få böcker av bättre kvalitet till lägre styckpris – men man måste å andra sidan upp i 250-300 exemplar i första tryckningen och du måste dessutom sköta allt lager och distribution själv (om du inte hittar någon som kan sköta distributionen åt dig, men det är heller inte gratis).
Jag kan också säga att fysiska butiker (SF-bokhandeln m fl) brukar vilja lägga på runt 100% på priset, så om du har ett f-pris på 175 som jag nämnde tidigare, så kommer butiken vilja ha ett utpris runt det dubbla: 350 kr (inklusive moms). Man brukar därför ge rabatt till fysiska butiker så att deras pris till slutkunden blir mer rimligt. Men om du inte ska ha enskild firma är det ju inget du behöver fundera på (då funkar ju kranks lösning).
-------------------------
Så för att återvända till budgeten. Illustratörspriset verkar inte oresonligt. Jag betalade totalt 20000 för illustrationer till Fornsaga, men då fanns de flesta bilder redan sedan tidigare och det var nog bara 3-5 illustrationer som var producerade specifikt för Fornsaga. Totalt tror jag att jag hade runt 40-50 illustrationer i boken. Observera att även illustratörsarbeten (dvs licensöverlåtelsen som du köper för att få använda bilderna) har 6% moms.
Jag tror att ifall du ska sälja 100 böcker på egen hand behöver du antingen:
1) göra en kickstarter (som jag).
2) ha en fanbase redan från början (som krank och wilper, m fl).
3) göra något som redan har en stor community (typ Powered by the Apocalypse, eller OSR).
4) göra något som är så sjukt bra att folk börjar sprida det word-of-mouth / viralt. (det bör man kanske inte förutsätta i sin budget dock).
Men om vi förutsätter att du lyckas sälja dina 100 ex, och att projektet ska gå plus minus noll så behöver nog budgeten justeras litegrann. Jag tänker högt:
10000 kr illustrationer (svårt att lägga mer här när vi bara siktar på 100 böcker. Varje kund betalar ju en hundring för illustrationerna här)
10000 kr tryck och frakt
1200 kr avgifter (bokinfo och publit)
800 kr provtryck och övrigt
=220 kr per bok
Med lite marginal (eventuellt för moms om du planerar att ha enskild firma eller så): 250 kr pris till slutkund.
Den beräkningen tror jag kan hålla. Men som sagt: kruxet är att få dem sålda, för i den här kalkylen går du ju back på varje bok som du inte får sålt.
Jag hoppas att det här var till hjälp. Hojta om det är något du undrar!