Nekromanti Buffy och Angel går i graven

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Buffy och Angel går i graven
Produktionen av Buffy the Vampire Slayer RPG och Angel RPG, båda baserade på Joss Whedons framgångsrika teveserier, har nyligen lagts ned.

Detta sedan Eden Studios Inc. som gav ut spelet inte har kunnat komma överrens med licensägaren Fox om fortsatta samarbetsförhållanden.

Gå till nyheten/notisen

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är säkert bara jag som bryr mig, men följande pressmeddelande postades på rollspelsföretaget Eden Studios Inc. förra veckan:

October 22 2006
All good things must end...
To all Scoobyphiles past, present, and future,

For a number of months now, Eden Studios has been negotiating with Fox to settle accounts on the Buffy the Vampire Slayer and Angel roleplaying game licenses. This has been completed to both parties satisfaction, but, unfortunately, the resulting arrangement does not include renewal terms. As a result, Eden Studios will cease producing new Buffy the Vampire Slayer or Angel game books or supplements. We will, however, continue to support those who play our games in our online forums and through our web sites dedicated to those games.

As we have been from the beginning, we are honored to have been part of the Buffy and Angel legacy, and are immensely proud of the work our creative teams have done on the award-winning Buffy and Angel roleplaying game lines. Everyone at Eden also appreciates the great support, hard-work, and clear direction that Fox contributed to our efforts.

As with all our games, Eden is sincerely grateful for our terrific fan support. To all those who have enjoyed and supported the Buffy and Angel games, we couldn't have done it without you. Your dedication and passion are an inspiration.

Thank you,

George Vasilakos
President
Eden Studios, Inc.
Källa.

Buffy- och Angel-rollspelen är inte direkt några stora succéer i Sverige, så många kommer inte sakna dem. Jag är dock en av dem. Jag älskade teveserien, jag gillade rollspelen. Inte bara för att jag själv bidragit till dem (faktum var att jag gillade dem, som gjorde att jag först hamnade som speltestare och sedan additional writer), utan för att spelen har ett genuint bra spelsystem.

Enkelt och snabbt, men med regler som passade mycket bra tillstämningen i både Buffy och Angel. För mig kommer spelet vara saknat. Särskilt eftersom jag gärna sett de i stort sett klara modulerna faktiskt släppas. Kanske inte Sunnydale-boken till Buffy, utan snarare böckerna till Angel. Eller kanske mest den kommande Watchers-boken som var skriven både till Buffy och Angel. Men nu blir det aldrig av... :gremfrown:

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker också det är lite sorgligt, faktiskt. Det var jävligt bra rollspel; och jag spelade också dem. Fast se det från den ljusa sidan; vad faen ska man med moduler till egentligen? Jag har svårt att tänka mig många andra rollspel där man klarar sig bara med grundböckerna så bra. :gremsmirk:

- Ymir, life goes on

Troberg

Sinister eater
Jag tycker också det är lite sorgligt, faktiskt. Det var jävligt bra rollspel; och jag spelade också dem. Fast se det från den ljusa sidan; vad faen ska man med moduler till egentligen? Jag har svårt att tänka mig många andra rollspel där man klarar sig bara med grundböckerna så bra.
Ungefär min synpunkt också. Spelen hade kommit så långt som de behövde komma, nu är det bättre om de lägger krutet på något nytt. Jag hoppas dock att befintliga grundböcker kommer att fortsätta finnas i handeln.

Ulfgeir

Swashbuckler
Klart trist att det inte kommer mer material, men man kommer visserligen ganska långt med det som redan har publicerats.

/Ulfgeir

Robert Jonsson

Jag har svårt att tänka mig många andra rollspel där man klarar sig bara med grundböckerna så bra.
Du har en poäng i det. De är exakt lika välbehövliga som i alla sorters rollspel som baseras på en teveserie eller film (Babylon 5, LotR, Star Wars etc.). Men det betyder ju inte att jag vill slippa dem :/

Nåja... :gremfrown:

Robert Jonsson

Jag tycker...

...att du behöver investera i The Magic Box för att få ett riktigt komplett och intressant magisystem. Resten klarar du dig, som Troberg säger, tekniskt sett utan. Men jag tycker iofs. att det finns saker att hämta från alla böckerna. :gremsmile: