Nekromanti Bugg: OT forumens poster syns inte länge

w176

Förlorad dotter
Hej.
Jag noterade en udda bugg. OT forumets poster sysns inte i "Aktiva diskussioner" eller "Aktiva inlägg" för mig längre.

De syns under "Senaste inlägg" och "Senaste diskussioner" däremot.

Jag har testat logga in och logga ut och rensa mina kakor.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
w176 said:
Hej.
Jag noterade en udda bugg. OT forumets poster sysns inte i "Aktiva diskussioner" eller "Aktiva inlägg" för mig längre.

De syns under "Senaste inlägg" och "Senaste diskussioner" däremot.

Jag har testat logga in och logga ut och rensa mina kakor.
Jag hade helt missat det här inlägget. Sorry.

Det är ingen bugg, utan en medveten feature. Jag ville helt enkelt att de rollspelsrelaterade diskussionerna inte skulle hamna i OT-diskussionernas skugga, så jag plockade bort OT-forumet från aktiva diskussioner och inlägg.

Basenanji

Postd20modernist
Det här är en större händelse för rollspel.nu än responsen w176 post får.

Jag tycker mig förstå anledningen och jag kan också tröttna på allt bråk fram och tillbaka. "Kan vi inte bara vara vänner och prata om rollspel som på den gamla goda tiden?" tänker jag då och då. Jag kan också tycka att det är märkligt att rollspelarna tydligen är minst lika intresserade av att diskutera annat än rollspelsfrågor.

Men så kommer jag på att:

1. Rollspel.nu är inte endast ett forum för rollspelsfrågor. Det har definitivt en social funktion och fungerar både som en virtuell mötesplats för utbytande av åsikter, likväl som ett sätt att knyta kontakter AFK. Gränsen mellan virtuellt och verkligt är ibland väldigt svår att dra. Vad vi tycker om rollspel hänger definitivt ihop med vilka vi är som människor.

2. Att snällt prata om rollspelshobbyn utan några som helst politiska övertoner är också politik. Vitulvs jämförelse med fotboll i sin Vädjan-tråd är hemskt otillräcklig tyvärr. Rollspel innehåller massvis med politiska ställningstaganden in-game, men framförallt handlar det om relationer mellan människor vid spelbordet. Strax efter att Vitulvs tråd låstes så dök det i praten upp en kille som var besvärad av homofoba åsikter på Dragons' Lair och krank rapporterar från GothCon om en sexistisk spelledare som Fria ligan sedan säger sig inte vilja samarbeta med.

Hänger inte politik och rollspel ihop? Hänger inte politik och hur vi ska bemöta varandra på forumet ihop?

Jag förstår nog snarare inflationen av uppretade diskussioner som att rollspel.nu måste börja förhålla sig till att dess användare speglar en väldigt heterogen politisk karta. Problemet är alltså inte att folk bråkar i genustrådar, utan att rollspel.nu har blivit en social mötesplats för folk med väldigt olika åsikter. Vitulvs förslag är att vi ska låta bli att prata om politik för att få lugn och ro. Det tycker jag känns både fegt och falskt. Då betalar vi ambitionen med att få lugn och ro på forumet med en särskild sorts "ämnescensur". Det är inte oproblematiskt eftersom en sådan "censur" gynnar vissa användare medan den drabbar andra. Vissa röster tystas medan andra hörs tydligare.

För att få lugn och ro tror jag att rollspel.nu måste ta ställning och därigenom täppa igen det tomrum som nu fylls av förbannade forumiter från olika politiska läger som passar på att bråka med varandra. De riktlinjer för hur man ska bemöta varandra som vi har nu räcker helt enkelt inte till.

För att exemplifiera och inspirera till ett ideologiskt ställningstagande kan man titta på Skollagens formulering. Ersätt "Utbildningen" med "Forumsklimatet":

5 § Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor.

Var och en som verkar inom utbildningen ska främja de mänskliga rättigheterna och aktivt motverka alla former av kränkande behandling.
3. Vilka vi är på forumet spelar också roll för det sociala samspelet…på forumet. Om rollspel.nu menar allvar med att "rollspel och politik hör inte ihop" påverkar det också hur vi är sociala med varandra på forumet. Det påverkar definitivt min och andras upplevelse av vad det innebär att hänga här.

Jag föreslår med tanke på den senaste tidens händelser att redaktion/andra verkligen diskuterar om hur framtiden ska se ut. Några alternativ som jag ser det:

a) Rollspel och politik hör inte ihop alls. Kanske ta bort OT-forumet helt då? Eller förbjuda politiska diskussioner? Hur blir det då med gränsdragningen och utifrån vad ska den dras?

b) Rollspel och politik hör ihop, men just nu leder det bara till tröttsamma och irriterande bråk. För att stävja detta skriver redaktionen m fl. ett ideologiskt dokument där man tar avstånd från tex ojämlik behandling på grund av kön, etnicitet, sexuell läggning etc. Utifrån ett sådant dokument kan man sedan avkräva medlemmarna ett visst beteende.

Det finns säkert andra, bättre varianter och det ska bli spännande att se hur frågan utvecklar sig.