Nekromanti Build your own arkadkabinett, continued!

Krille

Super Moderator
Kommer ni ihåg det här projektet?

Ja, det har fått fart igen. Tidigare hade jag följande:

Dator: Intel NUC i3 på 1,8 GHz, 4 gb RAM, 120 gb mSATA. Kostnad: 2400:-
Skärm: Samsung SyncMaster BW2440 24" 1920x1200. Det uppgraderades från en LG 20" som en kollega behövde för sitt kabinett. Kostnad: 0:- (nedärvd)
Spak: 2 st arkadspak med 2x10 knappar. Kostnad: 430:-
Trackball: 2 st X-Arcade trackball med 2x4 knappar. Kostnad: 1400:-
Ljud: 2.1-datorhögtalare. Kostnad: 199:- + USB-ljudkort 199:-
8-ports USB-hub: Kostnad: 199:-

Total kostnad hittills: 4827:-

Vad har ändrats i konfigurationen sen den där tråden? Inte så mycket: jag hittade en USB-hubb som jag behöver, för datorn har bara tre USB-platser, och jag behöver minst 4 (en per joystick-uppsättning och en per trackball-uppsättning), plus extra för tangentbord som pluggas i för underhåll. Jag kanske slipper mus om jag kan använda trackball för det. Däremot funderar jag på att skaffa en 2,5" extern hårddisk att ha laserdisk-avbildningar på.

Men projektmässigt har det tagit fart: jag har börjat bygga ett arkadskåp i MDF-skiva och läst, med lite tillbehör som elektronik, spikband, hjul, skruv och annan förbrukningsmateriel.

Jag uppskattade totalkostnaden till 6200:-, vilket gör att jag hade 1373 kvar i budgeten innan jag började bygga skåp. Huruvida jag håller mig inom budget beror på hur man räknar: material, saknade verktyg och förbrukningsvaror har gått på 1200 per skalle (vi är två som bygger). Men vi åker på en lokalhyra som inte var planerad i budgeten, för vi hade ingenstans att bygga och fick till slut hyra ett garage för en tid. Räknar man inte in hyran blir det typ två pizzor över, men budgeten spräcks om man räknar med garaget.

Och så här ser det ut just nu.

Härnäst: fixa kontrollpanel, fixa marquee, fixa el, fixa elektronik, fixa baksida med servicelucka, fixa färg, transportera hem, slutmontera och konfigurera. Har jag tur så har jag ett arkadkabinett i hemmet i slutet på maj eller början på juni.

Satan vad coolt! ska bli grymt roligt att se hur det utvecklas!
Jag har byggt en SNES av en Raspberry pi med Snes kontroller... men det här är sjukt mycket coolare! Sjukt grymt!

Lukas

Mannen i Gult
När det här är klart får du banne mig bjuda in forumiter ifrån hela sverige på ett huskonvent med arkadspel. Om du inte gör det så kommer jag sura och skapa en massa jobbiga genustrådar som ger dig så mycket jobb att du inte kommer hinna spela själv.

Krille

Super Moderator
Det gick inte så långt som jag hade önskat. Kontrollpanelen jävlades med mig, så jag har bara dess bottenplatta klar och får kika efter en annan lösning. Bakpanelen med serviceluckan saknar en hasp, men är i övrigt klar att monteras efter målning. Högtalar-öppningar är fixade. Det finns lister för en marquee, men plastbiten för den måste sågas ut.

På torsdag måste jag bygga klart bakpanelen, fixa skärmfäste, sätta fast hjul och möbeltassar och förhoppningsvis börja måla.

Krille

Super Moderator
Gjort idag:
  • Möbeltassar
  • Hjul
  • Bakpanel
  • Skärmfäste
  • Marquee
  • Belysning
  • Fäste för subwoofer
Nästa gång blir det elinstallation, försegling av MDF och kanske även grundmålning. Målning blir nog inte av är jag rädd, så min gissning är att det är två sessioner i verkstaden innan den kommer hem och elektroniken kan installeras.

Har jag riktig tur så kan jag även ha hittat en lösning på mina kontrollpanelproblem, så förhoppningsvis kan den bli installerad också.

Also, bild!

Krille

Super Moderator
Gjort igår:
  • Grundmålning
  • El
  • Kontrollpanel-mickel.
    • Jag har fått plexiglaset utskuret med laser!
    • Hålen i plexiglaset ska passas med hålen i underliggande platta. Det jobbet är nästan klart.
  • Grundmålning en gång till.
Kvar att göra:
  • Målning
  • Mer kontrollpanel-mickel.
    • Sista fix av hål.
    • Dekoration under plexiglaset ska fixas. Förmodligen en schysst print av något slag.
    • Två hål för monteringsskruvar av panelen ska borras.
    • Sedan ska jag montera alla knappar och kontroller, montera kontrollerkort och koppla kablar.
  • Installations-hål för Intel NUC och el.
  • Transport hem.
  • Slutmontering.
  • Slutstäd.
Idag blir det förmodligen installationshål, målning och en del av kontrollpanel-micklet.

Also, bild!

Mutanten

Hero
Har du övervägt att köpa ett arkadspel och ersätta innehållet i skåpet med en annan dator och skärm? Det går att köpa fullt fungerande arkadkabinett för 4 000 till 10 000 kr på Blocket. De går garanterat att få betydligt billigare än så om spelet i arkadkabinettet inte fungerar.

Krille

Super Moderator
Mutanten;n90674 said:
Har du övervägt att köpa ett arkadspel och ersätta innehållet i skåpet med en annan dator och skärm? Det går att köpa fullt fungerande arkadkabinett för 4 000 till 10 000 kr på Blocket. De går garanterat att få betydligt billigare än så om spelet i arkadkabinettet inte fungerar.
Ja. Jag har dessutom förkastat det som en praktisk lösning.

Krille

Super Moderator
Gjort till idag:
  • Målning av kabinett.
  • Kontrollpanel är fixad och kopplad.
Kvar att göra:
  • Hemtransport.
  • Slutstäd.
  • Fila lite på marqueens plexiglas.
  • Montera marquee.
  • Installera el.
  • Montera dator och högtalare.
    • För det behöver jag fyra hål och två remsor skipband, utöver de två hål och remsan som jag fixat hittills.
  • Montera och koppla in kontrollpanel.
  • Konfigurera.
  • Spela och dricka whisky med glada kompisar.
Åsså bild.

Krille

Super Moderator
Gjort idag:
  • Hemtransport
  • Marquee
  • El
  • Skärm
Kvar att göra:
  • Slutstäd
  • Montera dator och högtalare
  • Montera och koppla in kontrollpanel
  • Konfigurera
  • Spela och dricka whisky
Bild!

Krille

Super Moderator
Jag har fortfarande några problem att ta hand om.

Det första är att trackbollarna inte initierar korrekt vid varmstart. Man är tvungen att dra ur dem och sätta in dem för att de ska initieras. Jag har en arbetshypotes att det beror på att de initieras för snabbt så att bioset inte hänger med vid uppstart. En lösning skulle således kunna vara en pryttel på USB-kedjan som fördröjer att de får ström till efter att bios har gått igång innan de initieras. De två toppförslagen hittills är att sätta en spole på +5V i en USB-förlängare, och att sätta en mikrokontroller med ett relä på ungefär samma ställe. Jag känner inte att jag har kompetensen att göra det. En mer permanent nödlösning är att borra upp en extern switch för att slå på USB-pryttlar.

Det andra problemet har med ström att göra. När jag stänger för kvällen så drar jag ner Ubuntu i viloläge, och dödar sedan strömmen. När strömmen kommer tillbaka med strömbrytaren så är bios inställt på att väcka burken igen. Det känns inte som en helt stabil lösning och är ett moment för mycket. En tanke som jag har lekt med är att stoppa in en UPS som talar om för datorn att gå ner i viloläge när strömmen bryts och ger den batteriström länge nog för att göra det. När strömmen sen kommer tillbaka får UPSen skicka en uppvakningssignal. Nackdelen med den lösningen är att den kommer kosta mellan 700 och 900 till, så det får vänta. En annan lösning är att dra om elen: switchen på sidan skulle då bara stänga av marquee, skärm och ljud, men datorn får tuffa på som vanligt. Det är inte så blodigt, eftersom den drar typ 13W i idle och 27W under belastning.

Tills jag har löst de två problemen så får den stå med öppen rygg så att jag kommer åt den för underhåll och modifikationer. Men den står i alla fall på rätt plats nu, och spel funkar!

Det finns ett litet tredje problem, och det är att typ hälften av de där 6000+ spelen som ligger i den är dubbletter, och av det som är kvar funkar inte andra hälften eller är flipper. Idén är att flytta dem efter hand till en slaskmapp så att listan rensas upp en smula, men det är ju inte riktigt ett problem som är en showstopper.

Och slutligen, bild!

JJoghans

Regelknackare
Lite OT, men: Älskar den här tråden.
Tror inte jag någonsin kommer att försöka bygga något sådant, men jag fetgillar. :)