Han said:
Jag undrar dock om DoD var så bra på att förklara vad spelet gick ut på eller om det är något som vi har lärt oss under årens gång, via exempelvis skrivna äventyr
Precis. Fast år vet jag inte om det tog. Vi greppade det ganska snart. Det är precis det jag menar när det sker implicit. Under den här tiden fanns inga problem med "men vad gör man?" för spelen gick ut på att man var en äventyrare på äventyr.
Han said:
(Jag tycker inte Mouse Guard är bra på att förklara det heller).
"Ni är möss. Ert jobb är skydda andra möss. Först är det er tur, sen är det min tur." Enklare kan det knappast inte bli?
Han said:
När vi sedan plockade upp Mutant Chronicles eller Coriolis, som inte heller förklarade vad spelen gick ut på, och insåg att vi inte kunde tillämpa vår kunskap om äventyrande som vi lärt oss från DoD så föll spelen platta.
Precis så. Men DoD behövde inte förklara det explicit, för vi fattade
ändå.
Han said:
/Han som måste veta vad Måns inte fattar för att kunna förklara det andra bättre, så han behöver med andra ord en förklaring om hur texten uppfattades
Återkommer.