Nekromanti Bullet-dodge

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
En underkalibrig kula har en utgångshastighet på säg 1000m/sekunden.

Vissa prickskyttegevär skjuter över 2 km, vilket betyder att det tar mer än 2 sekunder för kulan att komma fram till sitt mål. Tänk er då att personen i fråga springer, eller bara går...man hinner ju med lätthet undan!
Sen är det inte klart att man hör skottet, men men...Det måste vara grymt svårt att förutse rörelser och sen sikta "snett" med flit...

/MovinGalt
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Sen är det inte klart att man hör skottet, men men...Det måste vara grymt svårt att förutse rörelser och sen sikta "snett" med flit..."

Det är därför man inte kan använda kikarsikten mot andra mål än de som rör sig i sin enkla FÖR eller långsammare. Just på grund av det problemet som du belyser.


/Naug
 

Skarek

Veteran
Joined
20 Feb 2004
Messages
30
Location
Linköping
...du glömmer att kulan går fortare än ljudet. När man hör skottet har projektilen redan träffat.
Instämmer men om man ser skytten (vet att han är där) så ser man ljusblixten direkt och har tid på sig att röra sig. Allmänt vet ju alla som spelat diverse

Dock är ju chansen att man ser ljusbliten lite beroende på vad som skjuts och på vilket avstånd.

Ett exempel som säkerligen många såg vad fotografen i Iraq. Som stod och filmade på en hotell-balkong när Amerikanska tanks rulla in i Bagdad. När plötsligt en av tanksen spinner tornet siktar in sig och skjuter ett skott mot honom. Man ser tydligt smällen och det dröjer nån sekund innan helvetet brakar lös där han stod. I hans fall kanske inte han kunde "flytta" på sig. Men han hann troligen inse vad som skulle ske innan det skedde.
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Det måste vara grymt svårt att förutse rörelser och sen sikta "snett" med flit...
Ja, men det är lite tjusnigen med prickskytte, att "läsa" sitt mål och förutse var personen i fråga kommer att vara när kular kommer fram.

När det gäller i princip ALLA typer av handeldvapen (inte kanoner och annan idirekt eld) är det i praktiken omöjligt att undvika kulan efter att den väl avlossats.

På 2000 meters avstånd, som i ditt exempel, lär man inte se mynningsflamman eller "puffen" som kan bli av ett gevärsskott, och märker antagligen inte att man blir beskjuten förrän kulan står in i kroppen (eller bredvid).

Även på realistiska, men långa avstånd (nej, 2000m är INTE det), säg 300-800 meter, gäller samma sak. I direkt närstrid vore det bara fånigt att påstå att man kan kasta sig undan en avlossad kula.

...om man inte är Neo eller Remo förståss...

Sen när det gäller indirekt eld gäller helt andra förutsättningar.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Bullet-dodge mha cybernetik

Du räknar inte med cybernetiken, märker jag :gremgrin:

Nu inte sagt att det går att undvika kulor ens med cyber, men det lär bli enklare. Spinalaccelerator är det första man behöver, sedan en reflexmultiplexor. Om man trimmar upp dem lite och sedan skaffar sig en ljussensor som reagerar på mynningsflamman. Sensorn kan sedan omedelbart aktivera spinalacceleratorn och reflexmultiplexorn som i sin tur kan sätta fart på musklerna utan att hjärnan ens uppfattat något. Automatisk duckning för att undvika kulbanan, helt enkelt (lägg på en snabb ballistikdator som räknar ut exakt hur musklerna ska röra på sig).

Ett skott på 10 meters avstånd tar mellan 10 och 20 ms att nå fram. Det är "gott om tid" för automatiken att sätta in, med tanke på spinalacceleratorns överföringstid på 1 mikrosekund och datorns astronomiska klockfrekvens. :gremlaugh: Det långsammaste skulle vara själva musklerna, men det kan man säkert fixa genom muskelimplantat (som kan aktiveras elektriskt) eller hydraliska muskler. Hastigheten på undvikandet torde i runda slängar bara behöva vara 30 m/s, enligt mina vilda överslagsräkningar (30 centimeter i sidled på 10 ms).

/RipperDoc
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Bullet-dodge mha cybernetik

Borde det inte slita rejält på musklerna att aktiveras så snabbt? Även de hydraliska?
Typ som att få en whiplash gånger 10.

/MovinGalt - syftade egentligen mer ur PSens vinkel, om ok
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Bullet-dodge mha cybernetik

Förvisso kan det slita på kroppen. Mycket cybernetik sliter på kroppen, eftersom den försöker få kroppen att göra saker den normalt inte klarar av. Det är bara att avhjälpa med mer cyber (artificiellt skelett någon? :gremsmile: )

/RD
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Bullet-dodge mha cybernetik [mini-OT]

Jag gjorde en riktig cybernisee en gång... jag tror had hade 45 sky över hela kroppen, förutom vid halsen som bara hade 22. Sen kunde han hålla andan i 4 veckor, 36 Str osv osv osv.
Men det absolut bästa var att han hade 1.2 miljoner i TO (ja det är sant (!))
Han var inte jätterolig att spela...

/MovinGalt
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Re: Bullet-dodge mha cybernetik

Säg att man skulle ducka, allstå böja benen för att komma under kulans bana. Även om man skulle reagera sådär übersnabbt skulle man ändå bli träffad, bara det att man inte lägre skulle ha fötterna i marken. Alltså man skulle hinna dra upp benen men inte hinna ramla ner inann kulan är framme. Tyngdaccelerationen är bara 9.82m/skv

Men kan man flytta sig i sidled?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det finns en tabell som krypskyttar använder ang. framförhållning på rörliga mål, sitter ofta lättillgänglig på t.ex. kolven. Kan tänka mig att år 2059s krypskyttar har en dator tll hjälp.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Bullet-dodge mha cybernetik

Skarp ammunition ger ingen eller väldigt liten mynningsflamma. Det är vid lösskjutning de stora monsterflammorna uppstår (som man gärna ser i filmer). Skulle gissa på att krypskyttegevären 2059 har flamdämpare om ammunitionen inte anpassats ännu bättre för att inte ge ifrån sig mynningsflamma, och dämparna lär också gått framåt såpass att man helt eliminerar flammorna.

Kort sagt, en mynningsflamma är inget att förlita sig på. Är man ett så hett mål att man är villig att installera cybertech för tusentals Euro för att kunna flytta sig 30 centimeter på nolltid vid en ljusblixt borde man nog se över sina vanor angående vart man rör sig för någonstans istället.
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Re: Bullet-dodge mha cybernetik

Nu inte sagt att det går att undvika kulor ens med cyber
...så det är fortfarande omöjligt, ja. Iofs skulle väl det här massiva cyberingreppet kunna ge någon mod. till responshandlingen "söka skydd".
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Bullet-dodge mha cybernetik

Blir man beskjuten tenderar skotten att riktas mot bröstkorg eller huvud. Det är iaf där folk siktar. Om man ska undvika så gäller det ju att flytta sin kropp det kortaste avståndet för att komma ur kulbanan, och det är nog sällan att ducka rakt nedåt. Jag har dock svårt att se varför en ducknings hastighet skulle vara beroende av tyngdaccelerationen. Man drar inte upp benen, man böjer knäleden, vilket drar med hela överkroppen nedåt. Böjer du benen behöver du inte vänta på att överkroppen skall "falla efter", den följer med på köpet...

Men kan man flytta sig i sidled?
Ja? Pröva själv. Att luta överkroppen funkar till en viss gräns, annars kan man ta ett sidosteg, även om det lär ta betydligt längre tid.

/RipperDoc - som dock läste sin fysik för ett par år sedan och ursäktar sig för eventuella missuppfattningar av dette eminenta ämne :gremlaugh:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Bullet-dodge mha cybernetik

Krypskyttarna lär ha flamdämpare, helt korrekt. Mitt lilla räkneexempel handlade ju om beskjutning på 10 meters håll, utan flamdämpare.

Och det hela var bara ett räkneexempel på vad man kan åstadkomma med cybertech, inget mer. Det finns förstås tiotusen sätt att undvika att dö som är både smartare och billigare.

/RD
 

Skarek

Veteran
Joined
20 Feb 2004
Messages
30
Location
Linköping
Re: Bullet-dodge mha cybernetik

Man drar inte upp benen, man böjer knäleden, vilket drar med hela överkroppen nedåt. Böjer du benen behöver du inte vänta på att överkroppen skall "falla efter", den följer med på köpet...
Stämmer inte. Om man handlar så snabbt som det talas om här så kommer benen dras upp från marken när man rycker ihop knänan. Man kommer falla lite men samtidigt lätta från marken.

Du kan prova själv om du står på golvet och snabbt drar upp knäna (utan att trycka ifrån från golvet). Kan vara lite svårt att lyckas iom att kroppen förstår att man kommer slå sig :gremtongue: Hur som så lättar man lite från golvet (om man gör det snabbt nog), tappar balansen och faller rätt lätt. Tänk dig nu att du gör detta MYCKET snabbt.

Allt beror på tröghet.
 

Skarek

Veteran
Joined
20 Feb 2004
Messages
30
Location
Linköping
Re: Bullet-dodge mha cybernetik

Jag tror det är överflödigt att diskutera mynningsflamman. Om man ändå har avancerad optisk utrustning för att se något borde det inte alls vara problem 2059 (iom att det börjar bli möjligt nu) att ha system som "ser" kulan. Den kan t.ex. identifiera objekt som rör sig "snabbt". Visst kulan kommer mot dig vilket försvårar det hela, men borde inte bara omöjligt att göra med bildbehandling.

Dock finns ju risken att sådanan här system skulle ge lite felutslag ibland, men det kanske det är värt.

Vidare tror jag kroppen skulle må rätt dåligt av att göra desa mycket snabba förflyttningar. Troligen skulle man få inre krosskador när organen kolliderar väggarna runt om dem (beroende på tröghet).

Tror en bättre lösning nog skulle vara att skaffa skottsäkra kläder och undvika att bli beskuten av krypskyttar/skyttar.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Bullet-dodge mha cybernetik

"Hastigheten på undvikandet torde i runda slängar bara behöva vara 30 m/s"

Bara? Den dagen du rör din kropp, cybrad eller ocybrad 108 Km/h så blir jag mer än impad :gremwink:
Särskilt med tanke på dom påfrestningarna som uppstår på kroppen vid en så våldsam acceleration (om man nu endast har 10 ms på sig att uppnå den hastigheten).


/Naug
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Bullet-dodge mha cybernetik

Jag tror det är överflödigt att diskutera mynningsflamman.

Ja, det var också vad jag försökte säga.

Dock finns ju risken att sådanan här system skulle ge lite felutslag ibland, men det kanske det är värt.

Det beror ju på hur sofistikerad utrustningen är. Man vill inte att kroppen ska panikslänga sig 108 km/h rätt in i någon som går bredvid en på öppen gata för att ens sensorutrustning fått krupp. Dessutom funkar det inte hundra procent om man inte står still i hoppställning redan, tänk och du går lite långsamt framåt och skottet faller när du har ett ben i marken bara. Då rycker ju benet bara till medans det andra benet antagligen inte klarar att göra en effektiv förflyttning självt. Står man bara rätt upp och ner med raka ben måste man ju desutom böja benen innan man kan skutta iväg.

Vidare tror jag kroppen skulle må rätt dåligt av att göra desa mycket snabba förflyttningar.

Själva accelerationen är väl värst, men organen skulle antagligen klara sig rätt bra från tröghetsgrejen eftersom allt cybernetiken kan göra är att skjuta iväg dig, sen sköter tyngdlagen resten.

Tror en bättre lösning nog skulle vara att skaffa skottsäkra kläder och undvika att bli beskuten av krypskyttar/skyttar.

Som konstaterades i min post.
 
Top