Lösningen är såklart att ALLA personer måste gå på ALLA rutor i en viss ordning, om någon struntar i någon ruta så triggar de fällan och teleporteras ut i vakuum.En sån där "gå på rätt rutor så triggar du inte fällan"-grej, där en karta med lösningen hittas inne i annan del av dungen, gärna efter svåra strapatser. Det är bara det att lösningen är helt fel, redan på ruta 1 är en död.
Amazing! Bara… Bara amazing!Det finns en spak i dungen. Den är väldigt uppenbar. Den bara ber om att bli dragen i!
Om spaken INTE dras i så faller taket ner efter 1D6 timmar från det att RP gör entré i dungen, om de inte hunnit utrymma innan dess. Om någon drar i spaken sätts en ny timer på 1D6 timmar. Att dra i spaken har ingen uppenbar effekt för RP men det är ju uppenbart att du som spelare slår ett tärningsslag vilket nog kan dra igång lite oro inför att dra i den igen.
Det skulle också, appropå deck of many things, kunna vara en kortlek som ser ut som en DoMT men som bara har effekten ovan (sviterna i en vanlig kortlek kan numreras 1-4 för att få timangivelsen av kortdraget om du låter spelarna dra ett fysiskt kort).
Fuck me, det vill jag ju berätta för dem! Sadistiskt! Älskar den!En dungeon som kommer ihåg hur mycket skada som man har orsak andra, och när man går ut ur den så får man samma skada själv.
Det är sjukt kul! När jag spelar är jag lätt värst, men jag brukar spela Clericen, hänga i mitten och fokusera på mina styrkor som är att bullshitta mig förbi saker genom nonsens.For the record är jag avundsjuk på dina spelare, jag hade älskat att spela såhär <3
Vi kör OSR. Det är instakills, level drain och högar med döda karaktärer. Men det är mindre döda karaktärer nu, så jag måste uppa mitt game!Problemet med DnD5 är att det är "barnsäkert", ungefär som ett svenskt dagis.
Om ett barn blir skadat på ett svenskt dagis åker någon i fängelse.
Samma sak med DnD5: om en rollperson dör ska en WotC-designer få sparken för då är det något fel på reglerna.
Så känns det iallafall.
Enklast är att bara införa lite OSR-regler i DnD5: som att man dör av gift och sjukdom - men jag antar att det inte är så bra att ändra regler i en pågående kampanj.
Låt oss ta falluckor.
IRL, kliver man på en fallucka så ramlar man ner.
Men inte i DnD, där får man ett save för att undvika att ramla i.
Ta en titt på videon och förklara hur det skulle sett ut om någon klarade sitt save.
På något sätt har man kattreflexer och lyckas vrida sig och ta tag i kanten på falluckan.
I DnD är en fallucka en ruta på kartan, låt falluckan vara 3x3 rutor och den utlöses bara om man ställer sig på mittenrutan.
Motivera sedan varför man skulle få ett reflex/DEX-save för att nå en kant 150 cm bort.
Det är en klassiker! Men min grupp planerar för det. Det var en chock förra kampanjen när någon faktiska dog i en sådan.Är detta gjort/för enkelt? En dörr, en korridor på andra sidan. En tryckplatta på andra sidan dörren som utlöser en fallucka (eller fallande sten, rum som fylls med giftgas eller vad det nu kan vara) på hitsidan. Den som står kvar på den "säkra" sidan och kollar golvet på andra sidan dörren med hjälp av en påle eller en goblin i ett snöre, drabbas av fällan. Den som bara går rakt igenom klarar sig (fast kanske inte kompisarna som går bakom).
Jag tänker att en kul bullshit instakill* ska ha ihjäl en rollperson snarare än ge en TPK, eller?
* För övrigt perfekt namn på en cyberpunkig rollperson.