Varulv BUNKERBOMBER R1

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,607
Location
Göteborg
1679512610413.png
Jorden gick under litegrann. Några är kvar, inhysta i olika bunkrar över hela världen. Ytan är obeboelig, men man har lyckats få kontakt med varandra via de fortfarande funktionella satelliter som finns i omlopp. Men ack! det är en fälla! Den ulvbaserade domedagskult som orsakat undergången har sina egna bunkrar och har lyckats nästla sig in i radiogemenskapen! De använder nu detta för att lokalisera och bomba sönder de få överlevande bunkrar som finns kvar, för att på så sätt rensa världen för gott. De överlevande i sina bunkrar måste ta reda på vilka i deras gemenskap som tillhör den eskatologiska ulvakulten och eliminera deras bunkrar innan jorden går under! Igen!

Välkomna till BUNKERBOMBER! I detta varulvsspel finns det nio deltagare:

Bland dessa deltagare döljer sig:
  • 2 st. Dometagskultister
  • 1 st. Drönarspecialist (siare)
  • 1 st. Luftvärnsspecialist (väktare)
  • 5 st. Vanliga bunkerbor

Reglerna är … ganska enkla. Äh, okej, de är ganska komplicerade, faktiskt. Följande regler är standard-varulvsspelsgrejer, och är inte tänkta att vara några överraskningar:
  • Varje runda kommer att utannonseras av mig, och all kommunikation gällande spelet mellan deltagare får endast ske inom dessa trådar. Privat kommunikation om spelet är inte tillåten, förutom mellan domedagskultister. Dessa kan kommunicera fritt med varandra genom PM eller via andra kanaler. Den här tråden börjar nu, och ny runda kommer att starta inom en timme efter föregående rundas slut (antagligen snabbare).
  • Det är inte tillåtet för deltagare att radera eller redigera inlägg i speltrådarna.
  • Alla deltagare bör ha fått ett PM med rolltillhörighet. För bunkerbor kommer detta PM endast att innehålla ett ord (namnet på rollen). För domedagskultister kommer det också att innehålla namnet på ens partner.
  • De två första rundorna kommer att vara 48h långa, resterande 24h. Varje runda kommer att ta slut klockan 21:00. När detta sker skriver jag "STOPP" i tråden och inget mer får skrivas förrän nästa runda börjar. Nya rundor börjar så snart som möjligt efter att föregående runda slutat. Eftersom det är ganska lite jobb för mig i det här spelet borde det gå ganska snabbt.
  • När en deltagare på ett eller annat sätt elimineras ur spelet kommer jag att offentligt tillkännage dennes lagtillhörighet (ulv eller bunkerbo), men inte roll (siare, väktare).

Följande regler är lite annorlunda:
  • Det sker ingen omröstning! Ni kan såklart hålla på och rösta hur mycket ni vill, men ni har ingen annan makt att eliminera deltagare än via era bunkerbomber.
  • Varje deltagare börjar spelet med 12 bunkerpoäng (BP). Om en deltagare når 0 BP så är denne eliminerad ur spelet.
  • Samtliga deltagare har tillgång till standarddraget att bomba en annan spelares bunker. Genom att via PM meddela mig vem man vill bomba orsakar man 1T6 BP i skada på denne när bomben landar (mer om detta senare). Förutom detta standarddrag finns följande specialdrag:
    • Bautabomb: Om man använder en bautabomb så gör man dubbel skada, alltså 1T6x2 BP. Vanliga bunkerbor har en (1) bautabomb som de därmed kan använda en gång under spelets lopp. Domedagskultister har dock ett oändligt förråd av dessa. Faktum är att de bara har bautabomber och måste alltid använda en bautabomb vardera, varje drag. EDIT: Detta gäller inte alls. Kultister får bomba som vanligt om de vill. Luftvärnsspecialisten och drönarspecialisten har inga bautabomber.
    • Missilförsvar: Luftvärnsspecialisten har tillgång till ett missilförsvarssystem som kan användas för att skydda någon mot bomber och drönare. Detta system används istället för att bomba som vanligt. Du kan alltså inte göra båda samtidigt. Skicka ett PM till mig och meddela vem du vill skydda, så kommer denna person att undkomma all skada under hela rundan. Notera dock att om drönarspecialisten skickar sin spiondrönare till samma bunker (spelare) så kommer även denna att skjutas ned av luftvärnssystemet! Du kommer inte att få reda på att detta skedde, men drönarspecialisten kommer att veta det. Av komplicerade tekniska anledningar kan missilförsvaret inte användas på samma bunker två drag i rad*.
    • Spiondrönare: Drönarspecialisten har tillgång till en spiondrönare som hen kan använda för att spionera på en annan deltagare. Detta sker, liksom missilförsvaret, istället för att bomba. Skicka ett PM till mig som säger vem du vill spionera på, så kommer jag att vid nästa rundas början meddela vad denna person gjorde under draget. Jag kommer att ge information om vilket drag som gjordes och mot vem, inklusive huruvida en bautabomb eller ett luftvärnssystem användes av personen. Notera att jag bara ger information om vad personen gjorde för drag, och ingen information om inkommande attacker*. Om missilförsvarssystemet däremot användes MOT personen (alltså att du siar samma person som väktaren väktade) så kommer din drönare att bli nedskjuten. Du får då reda på att detta skett, du får ingen info från din drönare det draget, och du kan inte längre använda din drönare under resten av spelet.
  • Du kan ändra ditt drag efter att du skickat in det till mig, och det nya PM:et räknas som om det vore ditt enda drag. Men bomber skickas med en tidsstämpel som motsvaras av sitt PM, och kommer att processas i den ordningen, så tidiga drag är "bättre" än sena. Detta har framförallt effekt om någon blir reducerad till 0 BP innan denne hunnit skicka iväg sin egen bomb. Bomben tar en timme att nå sitt mål. Men notera att inga BP dras förrän rundan är slut, och ingen får veta att hen blivit bombad förrän i mellanrundefasen. Beräkningen av vem som bombade vem först baseras på tidsstämpeln på (slutgiltigt) PM, men inget sker förrän efter slutet av rundan.
    • Exempel: Ada och Bertil skickar sina bomber mot varandra. Ada har bara 1 BP kvar, medan Bertil har 3. Adas bomb skickas (PM inkommer till mig) klockan 12:35, medan Bertils bomb skickas först 13:40. När rundan är slut slumpar jag hur mycket skada Adas bomb gjorde. Jag slår 3. Detta är tillräckligt för att reducera Bertils BP till 0. Eftersom Adas bomb skickades 12:35, och tar en timme att komma fram, så slår den alltså ut Bertils bunker klockan 13:35. Då Bertils bomb skickas först 13:40 hinner den inte komma iväg, och Ada överlever rundan (om ingen annan bombat henne). Om Ada däremot bestämmer sig klockan 15:20 att ändra sitt mål och skickar ett nytt PM, så kommer Bertils bomb att slå ned först (14:40, en timme efter hans PM), och spränga Adas bunker innan hon fått iväg sin bomb.
    • Missilförsvaret och luftvärnssystemet är orimligt snabba, till den nivå att de får effekt först av allt, oavsett när ordern skickades in*. Så i exemplet ovan, om Cecilia är luftvärnsspecialist och skyddar Bertil så kommer Bertil att överleva och få iväg sin bomb, oavsett när Cecilia skickar in sin order, förutsatt att det sker innan rundan är slut.
    • Alltså, orningen som jag kommer att processa händelserna är:
      1. Missilförsvar
      2. Spiondrönare
      3. Bombattacker, i den ordning de inkom till mig som PM
  • Om jag inte mottar något drag från en spelare innan rundan är slut så kommer bomben att explodera ändå. Bombs gotta bomb, man*! Den sprängs då i spelarens egen bunker, och denne tar själv 1T6 BP i skada, eller 2T6 om det är en domedagskultist, eftersom de bara har bautabomber.
  • I början av varje runda kommer jag att skicka PM till varje deltagare och meddela hur många BP de har kvar. Jag kommer inte att meddela någonting om enskilda attacker, varken antal, tidpunkt eller hur mycket skada de gjorde*, och inte heller resultatet av ens egna attacker. Den enda information som ges är alltså:
    • Nuvarande BP, i privat PM till varje deltagare.
    • Resultat av spiondrönare, i privat PM till drönarspecialisten, om denne använde sin drönare istället för att bomba.
    • Vilka spelare som blivit eliminerade, samt lagtillhörighet (men inte exakt roll) på dessa, offentligt i nya tråden.
    • Spelet tar slut när antingen domedagskultisterna är eliminerade, eller när det bara finns domedagskultister kvar i spel. Det är alltså INTE slut när det är lika många i varje lag, utan det är fullständig eliminering av alla oliktänkande som gäller. Om alla elimineras (de sista bombar sönder varandra samtidigt) så vinner ingen.

Den som har frågor om reglerna kan ställa dem i tråden genom att @-tagga mig. Jag kommer bara att svara på frågor om jag på detta sätt blivit åkallad. Man kan också ställa frågor i PM till mig, om man inte vill göra det offentligt. Jag har försökt att förklara bäst jag kan ovan, men inser att det är lite krångligt. I mitt huvud är allt tydligt, dock!

Det finns inga dolda mekanismer, och det finns inga förbjudna samtalsämnen i tråden (inom forumets regler, såklart). Citera PM hur mycket ni vill! :gremtongue:

* Det finns såklart fullständigt rimliga diegetiska förklaringar till detta, men de lämnas som en övning åt läsaren.

DENNA RUNDA TAR SLUT FREDAG 21:00
 
Last edited:

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,249
Spontant känns det som stt vi ska ge fan i att bomba någon R1 i varje fall
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,602
Location
Oktoberlandet
Kul att vi är igång.
Märkligt att detta år startar med 3 i rad av lite märkliga Varulvsspel tex att vi inte kan rösta ut de som verkar scumast eller tex inte hjälper byn.

Jag vill som vanligt att så mycket som möjligt kommer upp på bordet så vi har mer att gräva i och förstå.

Känns spontant att det kommer bli spridda skurar av bombregn om vi inte på nått sätt kommer överens om att det är nån som borde utsättas för gemensamma attacker.

Nån form av plan borde vi iaf kunna verka fram👍
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,249
Så vi ska bomba oss själva? :O

Jag vet inte, är det då inte bättre att alla bombar samma så spar vi på lagets BP?
Det är väl bara ulvarna som måste bomba, Rasmus?
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,249
Nä, ok. Nu har jag läst mer noga. Om jag inte skickar 1T6 i skada på nån annan tar jag 1T6 själv. Uppfattat.

Då tycker jag att vi ska använda bombandet som röstning rakt upp och ner.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,515
Kul att vara igång! Det kommer ta ett tag för mig att fatta reglerna.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,252
Nä, ok. Nu har jag läst mer noga. Om jag inte skickar 1T6 i skada på nån annan tar jag 1T6 själv. Uppfattat.

Då tycker jag att vi ska använda bombandet som röstning rakt upp och ner.
Hej, allihop! Då åker vi!

Jag tycker det är bättre att genomföra omröstning PRECIS som i ett vanligt spel och att alla, inklusive den som ska hängas, går med på att bomba den som hängs. Med fri bombning kommer vi inte få systematik i det hela.

DOCK känns det som att det kan finnas en lucka i upplägget: Om alla bombar den spelare som sitter efter dem i turordningen i r1 med en vanlig bomb så kommer vi ha god chans att få napp på både en och två ulvar iom att dera bautabomber ger 2T6 i skada.

Alla som tar mer än sex i skada kan då omedelbart peka ut ulven som sitter före i ordningen och alla som tar exakt ett i skada kan peka ut bybon som sitter före dem.

Ulvarna hade förstås försökt fucka med den planen genom att bomba andra än de som sitter till höger men även den som blir obombad kan ju peka ut ulven före i ordningen.

Även om ulvarna kan ljuga om hur mycket skada de tagit så tror jag att informationen vi får i r2 kommer vara tillräcklig för att vinna.

Troligtvis kommer ulvarna desperat försöka slå ut två bybor i r1 vilket innebär att de rullar 3t6 mot 12 för att lyckas och då med stor sannolikhet ändå bara får ut en bybo, kanske till och med ingen alls.

Jag tror det är vattentätt. Vi har 45 timmar på oss att få med alla på tåget, om folk (fler än två…) vill stå utanför planen så fallerar den antagligen.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,252
… och väktaren och siaren ska då alltså skicka bomber och ingenting annat.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,024
Location
Stockholm
Detta är alltså listan som gäller i så fall (jag bombar Vimes, Vimes bombar Basse, Empi bombar mig osv):
Ja, det borde iaf kunna gröna typ halva fältet. Har inte räknat riktigt men två domedagaresom inte spelar i rakt gör ju att lite mindre än en bunkerbo åker ut men vi får info om vem som inte blev skjuten i ryggen. Imorgon ska jag räkna lite sannolikhet men det är nog inte helt osannolikt att det bara blir någon enstaka etta och bara ett ulvslag över 6 så om de faktiskt följer ordning så gamblar de lite men de kan faktiskt klara sig en runda och göra massiv skada om de har tur. Knepigt är ju att de kan ljuga om att ha tagit skada eller inte...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,607
Location
Göteborg
SPELLEDAREN TRÄDER IN

REGELÄNDRING: Domedagskultister måste inte använda bautabomber om de inte vill. De kan använda en vanlig bomb.

(sorry)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,515
Tja, som alla vet vid det här laget är jag kass på brädspel och i synnerhet att förstå nya regler snabbt. Men utifrån den förståelse jag har nu så tänker jag att det är ett ganska traditionellt spel där vi bör spela "som vanligt" med misstankelistor och diskussioner om vem som bör/inte bör bombas. Jag tänker att vi struntar i att använda bautabomben för att lättare identifiera kultisterna.

Jag tänker också att kultisterna kanske är modiga att anklaga varandra i R1, men framöver lär vilja undvika att utsätta varandra för misstankar. Därför hoppas jag att alla är generösa med sina tankar om de andra spelarna.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,964
Jag är nog inne på Basses linje att det här bör lösas medelst kamratuppfostran, dvs vi röstar och sen bombar vi den som fått flest röster. Vanliga Bukerbor bör inte använda bautabomben för det försvårar väl för drönerkebaben.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,515
Det hade varit en enkel och bra lösning @BiobunkerVII men nu har reglerna ändrats och kultisterna måste inte längre använda bautabomber. Tusan!

Nåja, jag gillar ändå hur spelet startat för det här grönar i mina ögon Impetigo vars listiga idé nog inte kan ha tänkts ut av en kultist.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,024
Location
Stockholm
Är det bara jag som tycker att det här upplägget låter fantastiskt utmanande/svårt!? Just det att vi aldrig får en öppen röstlängd som vi kan lita på är ju stökigt så antingen hittar vi någon mästerplan eller så är det helt och hållet traditionella skills utan röstanalys som gäller. Spännande!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,515
Nja, jag vet inte Rasmus. Även om vi inte kör med öppen röstlängd lär ju resultatet av bombningarna (om de koordineras) tala sitt tydliga språk. Så jag föreslår i så fall att vi har någon sorts pseudo-röstning där vi tillkännager vem vi tänker bomba.

Nu vill jag se fler i spel, men känner mig mycket nöjd med starten!
 
Top