Ögat
Hero
Där ser man...
En vän slog i mig att börja prenumerera, visade upp ett schysst nummer. Tja, tänkte jag, rollspelsindustrin skall man stödja, och det saknas ju faktiskt en rollspelstidning - så varför inte börja prenumerera, nu när det är billigt och allt.
Dessvärre var det inte samma nummer (av förståeliga skäl), eller ens samma tidning som föll ned i min brevlåda i går - uppenbarligen har jag inte bytt intressen samtidigt som tidningen gjorde det. Detta var dock inte det enda, eller ens största problemet och det finns alltså en rad punkter på vilka Codex skulle kunna förbättras för att bli en bättre(bra?) tidning.
Därför följer här ett antal förslag, att beaktas och/eller förkastas:
1) Sluta ta betalt Visserligen är inte tidningen dyr just nu, men i och med att det senaste numret bestod av, i runda tal, 30% reklam kunde den mycket väl finansieras helt av denna. (jfr Metro)
2) Lås er inte vid antalet sidor Acceptera hellre att tidningen bara blir fyrtio sidor om ni inte har något att skriva, istället för att "fylla ut".
3) Korrekturläs
4) Skilj agnarna från vetet Visst material är internet-material, så är det bara. Att läsa näst senaste nytt om olika spel på till exempel <a href="http://www.fragzone.se"> fragzone </a> är ok, att göra detsamma i en tidning är det inte.
5) Fundera på vad som är intressant Visst material är inte intressant för någon, och kommer aldrig bli det. Exempel på sådant material är:
- förhandstittar på spel som redan kommit ut
- förhandstittar på spel som redan är förhandstittade på
- skribenten gissar om en film är bra eller ej
- skribenten läser andras recensioner för att gissa om en film är bra eller ej
I annat fall riskerar man mest en ganska komisk effekt, av typen "skribenten gissar att x kommer bli en hit" medan alla som på något vis är delaktiga i verkligheten vet att x blev en flopp.
Med ovanstående punkter i åtanke, och en vilja att skapa en kanontidning, skulle resultatet kunna bli just detta. För Sverige saknar fortfarande en riktig rollspelstidning, och vi som vill ha en sådan kommer alltid fortsätta att hoppas. Och vänta.
Och det ser vi ut att få fortsätta med ett tag till.
Å andra sidan är det väl det vi kanske gör bäst.
\\ olav
En vän slog i mig att börja prenumerera, visade upp ett schysst nummer. Tja, tänkte jag, rollspelsindustrin skall man stödja, och det saknas ju faktiskt en rollspelstidning - så varför inte börja prenumerera, nu när det är billigt och allt.
Dessvärre var det inte samma nummer (av förståeliga skäl), eller ens samma tidning som föll ned i min brevlåda i går - uppenbarligen har jag inte bytt intressen samtidigt som tidningen gjorde det. Detta var dock inte det enda, eller ens största problemet och det finns alltså en rad punkter på vilka Codex skulle kunna förbättras för att bli en bättre(bra?) tidning.
Därför följer här ett antal förslag, att beaktas och/eller förkastas:
1) Sluta ta betalt Visserligen är inte tidningen dyr just nu, men i och med att det senaste numret bestod av, i runda tal, 30% reklam kunde den mycket väl finansieras helt av denna. (jfr Metro)
2) Lås er inte vid antalet sidor Acceptera hellre att tidningen bara blir fyrtio sidor om ni inte har något att skriva, istället för att "fylla ut".
3) Korrekturläs
4) Skilj agnarna från vetet Visst material är internet-material, så är det bara. Att läsa näst senaste nytt om olika spel på till exempel <a href="http://www.fragzone.se"> fragzone </a> är ok, att göra detsamma i en tidning är det inte.
5) Fundera på vad som är intressant Visst material är inte intressant för någon, och kommer aldrig bli det. Exempel på sådant material är:
- förhandstittar på spel som redan kommit ut
- förhandstittar på spel som redan är förhandstittade på
- skribenten gissar om en film är bra eller ej
- skribenten läser andras recensioner för att gissa om en film är bra eller ej
I annat fall riskerar man mest en ganska komisk effekt, av typen "skribenten gissar att x kommer bli en hit" medan alla som på något vis är delaktiga i verkligheten vet att x blev en flopp.
Med ovanstående punkter i åtanke, och en vilja att skapa en kanontidning, skulle resultatet kunna bli just detta. För Sverige saknar fortfarande en riktig rollspelstidning, och vi som vill ha en sådan kommer alltid fortsätta att hoppas. Och vänta.
Och det ser vi ut att få fortsätta med ett tag till.
Å andra sidan är det väl det vi kanske gör bäst.
\\ olav