Nekromanti Burning Empire

antorax

Swordsman
Hej där.

Spelade TSOY förra helgen och tyckte det var ett heltrevligt spel. SÅ jag tänkte kolla in mer på indierollspel och drog till Goblin Games (gbg). Vad jag hittade var den snyggaste rollspelsboken jag någonsin sett! Burning Empire! Det ända jag förstod var att det var ett helskönt rollspel med dunderskön värld och episkt spel.

Tänkte kolla med er här och se om det är någon som spelat det. Vill inte köpa en bok för nästan 400kr bara för att den är snygg. Eller jo det vill jag. Tro mig. Men vill veta mer om det först? Spelsätt? Betyg av er?

Och är det någon som läst serierna som spelet är baserat på? Iron Empire

Tack på förhand

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Burning Empires?

Jag skaffade spelet, gillade och läste sedan serierna. Serierna är bra, är det bara den snygga settingen du är ute efter kan du nöja dig med dem. Vill du däremot ha ett oerhört scenfokuserat rollspel som verkligen är spelledaren mot spelarna och skall spelas i kampanjform, då kan du kika på rollspelet.

Själv har jag inte spelat spelet, bara läst igenom och gillat. Det ställer rätt stora krav på gruppen man skall spela det i, och för mina Kaisers så lämpar sig en lite friare spelstil bättre. Så det ligger ospelat på hyllan i väntan på att jag skall hitta några bra D&D-spelare att konvertera.

Mogger

Hipsteranka
Burning Wheel

Jag har spelat föregångaren, BW, en del och gillar det skarpt. Det är ett ganska komplett spel som fokuserar på rollpersonernas plats i berättelsen. Om det, och rymden, är din tekopp så tror jag att du kommer att bli helt såld.

Själv har jag inte läst BE, men det är en stor del del crunch i BW. Det mesta är bra och funkar, och är ffa oerhört genomtänkt. Men glllar du inte regler så finns det nog bättre spel.

antorax

Swordsman
mm det är nog den snygga settingen egentligen som jag vill ha - för att kunna applicera på eget.

vet du vart man kan få tag på serierna?

erik - läser zombie survival guide! en bok som måste läsas!

claes

Swordsman
Jag köpte serierna från amazon.co.uk. Klicka in på "used & new" så kan du hitta nya ex riktigt billigt. Runt 65 kr styck köpte jag mina.

I rollspelet är settingen inbakad i reglerna så att säga. Man måste i stort noggrant läsa varje för- och nackdel för att få grepp om världen. Även många setting-specifika uttryck används som inte är helt lätta att förstå. Författaren svarade i någon tråd på sitt forum att man ska använda sin fantasi... Dock är det en enastående snygg rollspelsbok.

Jarl

Hero
vet du vart man kan få tag på serierna?
Jag köpte dem från Amazon, funkade bra. Vet dock inte om de finns att få tag på billigare någon annanstans.

Rollspelet har dock mer setting-fakta än serierna. Serierna förklarar ingenting, de antar att du lever i det universat. Rollspelet förklarar iofs inte heller så mycket rent ut, men man får det indirekt genom reglerna (som i alla Burning X-spel).

Äh, köp både och, det är schyssta serier och apcoolt rollspel :gremsmile:

Hunk

Hero
Kolla på Dolores på Första Långgatan. De brukade åtminstone förr ha ett hyfsat sortiment på amerikanska seriealbum. Har de inte Iron Empires inne kanske de kan ta in på beställning.

Kan samtidigt passa på att säga att limningen på Iron Empiresserierna (åtminstone de jag har sett) är allt annat än god, vilket tyvärr kan innebära att de faller samman efter ett par läsningar. Serierna innehåller såklart en hel del settinginfo, men minst lika mycket finns i rollspelet (har dock bara läst Sheva's War själv).

Nackdelen med Burning Empires är att kampanjupplägget kräver narrativistiskt mycket förberedelser av hela gruppen. Kan vara riktigt kul om man har fem-sex spelmöten (inkl de man faktiskt spelar) som man vet att alla kan vara med, men risken finns att det hela rinner ut i sanden. Mitt tips är i alla fall att inte ha en för stor spelgrupp, för då är det alltid någon som inte kan vara med och det är svårare att "botta" karaktärer i BE än i t.ex. D&D eller Eon.

Winterquist

Veteran
Här hittar du Faith Conquers.

Och här hittar du Sheva's War. Men den tycks tyvärr vara tillfälligt slut... (men när jag beställde så fanns den trots allt?)

Jag tror serierna är ett givet köp. Då spelet kräver mycket förkunskaper är de perfekta att sätta i händerna på spelarna. På detta vis slipper spelledaren hålla en föreläsning innan spel.

//e