Burning Empires <3 OSR = Sant?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Spelgruppen funderar på Burning Empires-inspirerad kampanj.

1. Göra spelvärld by the book.

2. Göra rollpersoner ... hack?

3. Spela med Kuf/Knave/OSR-regler. + Lite extra.

Om du hade bestämt dig för de tre stegen ovan, hur hade du gått vidare?

Frågan är inte varför. Frågan är hur. :)

https://www.rpg.net/reviews/archive/15/15868.phtml

Christoffer

It's all pig.
Nu antar jag att metaspel och scenekonomi inte är grejen för er, men hade jag fått för mig att inte spela spelet by the book rakt av så hade jag nog hackat ihop något för att få till metaspelet om planetens öde och kanske också scenekonomin (även om den är svårare pga att BE har så tydlig uppdelning mellan de olika formerna av scener och vad de får innehålla, något som kanske är svårt att få till i OSR, fast har då aldrig läst Kuf). Inte så mkt för att metaspelet i sig är så himla bra tänker jag utan istället för att det ligger som lite utanför allas kontroll genom att det inte är en direkt följd av något som görs. Det kan ju vara rent av som en tabellform, resultaten i tabellen drar en spak åt ena eller andra hållet för att se vilken sida som håller på att dimpa ner i skiten helt och sen får en som SL lite input till hur kommande spelmöten formas utav det. Scenekonomin tänker jag att det finns en poäng att om inte anpassa så ialf fundera hur vad den åstadkommer i BE (instant stresspåslag och begränsad hur mycket som hinns med [ok här kom en idé, skriver om den under] på ett spelmöte...), som sagt går väl inte rakt av men något kanske behövs för att få till det.

OCH min idé:(ovan blev mest babbel som ledde fram till detta): Så som jag hade löst det om jag nu hade nyttjat några OSR-regler. Random encounters. Fast istället Random event-generering. Skapa en tabell med elände som maskarna kommer försöka åstadkomma på planeten, specifikt skapad utifrån er planet och de SLP som finns där, kanske att vissa saker som de är fixade ger bonusar på slaget framåt så om maskarna lyckas göra x, har de +1 på kommande slag på tabellen, etc. Håller spelarna på att flumma runt och tid går, slå på tabellen. Håller de på och gräver ner sig i något som tar tid. Slå på tabellen. Instant stress. Ska de hinna få till ett samtal med Domaren innan denna hinner bli övertagen? Ska de hinna med att övertala arméen om allvaret? Vilka nyckelpersoner siktar maskarna in sig på? Osv osv. På så vis kan en både få in stressen scenekonomin bidrar med OCH metaspelsdelen där planetens ödé inte bara bestäms utan faktiskt ständigt är lite uppe i luften. Åstadkommer spelarna något relevant stort i spelet, ex. räddar Domaren från att få en mask i skallen, markera det på listan, slås det slaget så kan markeringen suddas (risken är åter igen satt i spel) men tydliggör för spelarna bara hur Domaren uppenbarligen är förföljd, hur kommunikation de kan höra handlar om att Domaren måste tas in... osv osv. Är en viss mängd saker kryssade på tabellen är det bara att skvallra om kommande undergång och se om de lyckas ta sig från planeten eller ej.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tack för tipsen!

I Kuf finns det en downtimemekanik redan. Mellan varje äventyr/spelmöte går det tid och rollpersonerna kan förbereda sig. Det borde inte vara svårt att haka i någon tabell där för omvärldshändelser.