Nekromanti Burning Empires: En snabbtitt

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Burning Empires: En snabbtitt
Jag tänkte tipsa och preview:a lite om rollspelet Burning Empires här om någon skulle vara intresserad.

Burning Empires är det andra spelet från Luke Crane och hans vänner, det första var Burning Wheel, indiespel med rötterna i The Forge, dock ovanligt regeltungt för att vara ett sådant spel.

Burning Empires utspelar sig i Christopher Moellers Iron Empires-universa. Grundstoryn är att en ras semiintelligenta maskar som lägger sig själva runt offrets hjärnbark håller på att tillintetgöra en ... (5489 fler tecken)

Gå till artikeln

Winterquist

Veteran
Trots att jag aldrig varit direkt intresserad av vare sig jymden eller stora axelpaddar kan jag knappt bärga mig för detta spel.

Dessutom verkar det vara ruggigt snyggt...

//e

Jonas Ferry

Swordsman
Snabb kommentar: länkarna är trasiga. Av någon anledning är "rollspel.nu" inpetat framför dem.

Nu ska jag läsa lite noggrannare.. så får vi se om jag kan kommentera nåt mer substantiellt.

Gasten

Warrior
Har varit ganska skeptisk mot Burning *. 600+ sidor regler är inte min kopp te. Men, fan, jag har ju inte testat heller! Det här spelet kommer att putta ner Corolis, och förmodligen Noir också, på vill-ha-listan (jag är ju trots allt ingen storköpare....).

Ska läsa på mer.

Jarl

Hero
600+ sidor regler är inte min kopp te.
Spelet har helt klart en hel del regler, men reglerna är konsekventa och verkar leda till coola och intressanta situationer. Man känner hela tiden att reglerna finns där för att stödja rollspelet, aldrig att det bara är en regel för regelns skull. Och som jag tror jag nämnde i min förhandstitt så är miljön inbakad i reglerna. Följer man dem så skapar man miljön medans man spelar.

Gasten

Warrior
Jo, det är det jag är lite kåt på. Dock så kostar spelet ca $57 inkl. porto om man beställer det från sidan som författaren länkar till på sin hemsida. Lite dyrt, speciellt eftersom jag inte vet om jag någonsin kommer att spela det. Någon som vet var jag kan beställa det billigare (alltså där portot är mindre)?

claes

Swordsman
Är det någon som har spelat BE? Det verkar riktigt spännande men känns som att det kan vara svårt att spelleda. Någon som har erfarenhet av det?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag köpte det från Leasiure Games i England, och jag ryggade inte tillbaka över prislappen, även om det inte var helt billigt.

Sedan att spelet är på 400 sidor, det är ju i format som en vanlig roman, så mostvarande vanliga rollspelsböcker så är det nog snarare 200 sidor. Det är ruskigt snyggt. Det verkar ruskigt coolt. Och jag misstänker att det är fullständigt ospelbart, för alla måste kunna rätt mycket, så alla bör ha läst boken, och det lär jag aldrig få mina spelare igenom.

Jarl

Hero
Jag tror det går att komma igång hyfsat enkelt, särskilt om spelarna känner sig engagerade efter att ha skapat sin värld. Sen kommer säkert spelledaren vinna första kampanjen rätt enkelt, men förhoppningsvis blir spelarna taggade och lär sig mer om spelet.

Författaren tipsar om att låta spelarna ansvara för varsin regeldel: en kan strid, en kan social konflikt etc, så att regelbördan delas lite.

claes

Swordsman
Har du testat att spela det? Hur gick det i så fall?
Om jag har förstått rätt så skapar alla nya rollpersoner inför varke ny kampanj. Eller är det möjligt att behålla de redan existerande?

Jarl

Hero
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa det, skulle gärna vilja dock.

Jag tror det är bäst att man skapar nya personer för varje kampanj, temat är ju att kämpa för sin egen världs överlevnad. Men man kan ju tänka sig att spelarna förlorar slaget om världen och nästa kampanj är en desperat frihetskamp att vinna den tillbaka?