Impetigo
Ärkebiskop
- Joined
- 1 Aug 2013
- Messages
- 2,251
Hej alla!
Jag är en ny användare på forumet även om jag smygläst en del under en tid.
Jag håller på att sätta mig in i Burning Wheel, och har tänkt att använda det både till kampanjspel och enskilda scenarier.
Jag har uppfattat det som att förbättring av karaktären och artha är viktiga beståndsdelar för att få driv i spelet, och särskilt för att koppla BITs till den mer mekaniska biten med tester.
Om man nu vill använda BW till ett one shot, hur fungerar då denna koppling? Finns det någon mekanisk drivkraft av BITs med tanke på att artha delas ut efter scenariot?
Finns det någon drivkraft i förbättring av karaktären med tanke på att man knappast hinner förbättra sig så värst mycket på fem timmars spel?
Jag uppfattar det som att hela systemet i så fall riskerar att sammanfalla till:
"Olle är duktig med svärdet. Olle hatar orcher. Olle har ett framträdande ärr."
Det jag famlar efter är alltså att "Olle hatar orcher" bara blir ett gestaltningsstöd för Olle, inte ett imperativ som kan föra handlingen framåt rent mekaniskt, eftersom denna mekanik ligger utanför spelets omfattning (efter det att spelet avslutats, närmare bestämt).
Har jag uppfattat detta rätt? Kan man i så fall komma runt det på något sätt? Är BW direkt olämpligt för one shots?
Jag är en ny användare på forumet även om jag smygläst en del under en tid.
Jag håller på att sätta mig in i Burning Wheel, och har tänkt att använda det både till kampanjspel och enskilda scenarier.
Jag har uppfattat det som att förbättring av karaktären och artha är viktiga beståndsdelar för att få driv i spelet, och särskilt för att koppla BITs till den mer mekaniska biten med tester.
Om man nu vill använda BW till ett one shot, hur fungerar då denna koppling? Finns det någon mekanisk drivkraft av BITs med tanke på att artha delas ut efter scenariot?
Finns det någon drivkraft i förbättring av karaktären med tanke på att man knappast hinner förbättra sig så värst mycket på fem timmars spel?
Jag uppfattar det som att hela systemet i så fall riskerar att sammanfalla till:
"Olle är duktig med svärdet. Olle hatar orcher. Olle har ett framträdande ärr."
Det jag famlar efter är alltså att "Olle hatar orcher" bara blir ett gestaltningsstöd för Olle, inte ett imperativ som kan föra handlingen framåt rent mekaniskt, eftersom denna mekanik ligger utanför spelets omfattning (efter det att spelet avslutats, närmare bestämt).
Har jag uppfattat detta rätt? Kan man i så fall komma runt det på något sätt? Är BW direkt olämpligt för one shots?