Nekromanti Burning Wheel

Arfert

Facit
Jag tror jag förstår vad Krank syftar på, att 250 sidor kanske tyder på ett regeltungt, överlastat system. Marcos svar nedan tyder på att det kanske inte är så farligt i det här fallet...

Men hursomhelst, om vi talar i generella termer, sida upp och sida ner med feats och specialförmåger känns "sådär" och är inte en ursäkt för massor med regelsidor. Jag brukar inte vara speciellt intresserad av sådana system. De har en tendens att växa till oöverskådliga "monster".

Sen FINNS det ju system med ganska många sidor som är kul att läsa, som Burning Wheel.. men de få.

Troberg

Sinister eater
Re: Noir

Sen FINNS det ju system med ganska många sidor som är kul att läsa, som Burning Wheel.. men de få.
För mig är Burning Wheel exemplet jag tar upp när jag vill exemplifiera spel som är jobbiga att läsa. Krystade termer, struligt upplägg, pratar ned till läsaren och är allmänt irriterande. Det är tråkigt, för det innehåller många kul tankar, men det är snudd på plågsamt att läsa. Som referensverk under spel är det ännu värre, med inkonsekvens i namngivning av sektioner och ologiska namn på saker och ting.

Hela spelet lider av att man till varje pris undvikit att använda invanda begrepp, även där sådana finns; att man till varje pris måste vara nyskapande, även om det innebär att man inte ska använda en logisk struktur i upplägget av texten eftersom andra gör det osv. Det stör mig när man ställer till det för läsaren med en så svag motivering som att man vill vara annorlunda i varje detalj.

Spelet kunde varit bra, men på grund av rena missar i texten åker det ner i botten av min lista.

Arfert

Facit
Re: Noir

visst, spelet lider ganska mycket på struktursbrist, men tar igen det på flavour och framför allt på character burner-boken

walium

Ganska töntig, faktiskt
Utbruten tråd!

Denna tråd är utbruten ifrån en diskussion om Noirs regelomfång (se nedan) eftersom den mestadels handlade om ett helt annat rollspel. Här är ni välkomna att fortsätta diskussionen om Burning Wheel med moduler.