Nekromanti BW frågor

Nässe

Myrmidon
Hej!

jag och Simon har dragit igång Burning Wheel över nätet och jag tänkte höra lite hur andra gjort med olika regelfrågor.

Min första fundering är hur ni gjort med Faith och Bless. Vad innebär det att få +1D på en intention. Är det ett slag i en Fight! eller är intentionen hela fighten- så att man under fightens gång kan blessa upp en massa pluss?

Återkommer nog med ett gäng frågor...

/ Nils

Jarl

Hero
Nässe said:
Min första fundering är hur ni gjort med Faith och Bless. Vad innebär det att få +1D på en intention. Är det ett slag i en Fight! eller är intentionen hela fighten- så att man under fightens gång kan blessa upp en massa pluss?
Som jag förstått det så ger bless +1D på en färdighet/ability/whatnot under hela fighten; iallafall om intentionen är t.ex. "Hindra baronen från att fly genom att slå ner honom". Men man kan ju inte bless:a samma egenskap flera gånger under samma intention. Men +1D till Sword under en strid är ju rätt bra redan det...

I Adventure Burner kommenterar ju Luke att Faith är rätt mäktigt och rekommenderar att man inför begränsingar.

Nässe

Myrmidon
Ah, tackar. Min adventure burner är uppe hos Simon, får be honom kolla vad som står.

Här kommer en fråga som eventuellt är lite SPOILER för dig Simon, men det är egentligen helt ok om du läser den... Du får strax se det i spel oavsett

Simons karaktär ska precis gå in i en Fight! med en kaos-marodör. Kaos är ngt helt nytt för den här världen, nyss vaknat. Magi är extremt ovanligt, liksom Faithful

Den här kaoskrigaren har en märklig blaffig tatuernig på sin nakna axel. jag tänker mig att det är en demon som satt sitt märke på honom. Detta ska återkomma, där vissa kaoskrigare har olika typer av kaostatueringar på sig.

Just den här tatueringen tänkte jag skulle skapa rädsla som fan och vara märklig, skum och fruktansvärd. Karaktärens första upplevelse av kaos. Därför tänkte jag att då kaoskrigaren kastar sig mot Simon karaktär och en NCP så ska de få slå ett Steel-slag då de ser tatueringen. (Nästa gång han ser en liknande tatuering får han så klart +2d för "Mundane experince"- eftersom han upplevt den tidigare)

MEN- att slå ett Steel-slag verkar jävligt farligt. Och jämför man det med magi, så finns det en ganska svår besvärjelse som skapar ett Steel-slag. Det verkar med andra ord inte riktigt ligga i linje att en tatuering på en vanlig krigare gör samma sak som en magikerns feta besvärjelse.

Samtidigt står det tydligt i reglerna kring Steel att de ska appliceras då det finns anlening för rollpersonerna att bli rädda. Och att SL avgör detta.

Hur hade ni tänkt?

hur illa är det att tvingas hesitata i början av en fight?

/ Nils

Christoffer

It's all pig.
Jag kör intention som den regeltekniska termen. Så, om min präst vill hjälpa folkmassorna pressa upp portarna, är det vad min bön handlar om och det ger +1D för just det. Och om folkmassorna ångrar sig är bönen förlorad.

Vi har aldrig använt faith i en Fight! faktiskt, utan endast inför, och då har jag använt det som för ett slag. Ex: "Åh herre Nyx, guida min väg så jag skall kunna ta mig oskadd fram till min fiende" (ett positionsslag) eller "Åh herre Nyx, hjälp min hand, guida mitt svärd" ett Strike/Great Strike osv. Detta för att en Fight! handlar om något speciellt, det är dö eller döda, det är allt på spel. Vill man hindra någon, ta något, stoppa någon, osv, är det ett versustest det handlar om och inte en Fight!.

Men i en Fight! skulle jag sen vara benhård på att varje Volley är typ en eller ett par stavelser, så en bön tar fucking tid i en Fight!.

Sen, har ni Magic Burnern, gå genom misslyckandegrejerna där för Faith, de är toppen!

I dokumentet undrade ni även kring hjälp från typ församlingen osv. Har de inte Faith själva kan de alltid hjälpa till genom ett linked test, exempelvis genom Ritual eller Chanting eller något annat, nackdelen är att det tar mer tid, fördelen är att det är toppen för en präst. Han tjänar ofantligt på att faktiskt bygga upp en stor församling som han/hon kan utnyttja.

Mogger

Hipsteranka
Nässe said:
Illa.

Jag tror att ni bör köra er första Fight! utan extraregler.

Har du kollat i Monster Burner? Där finns en del coola monster-Traits som du säkert kan använda.

Jarl

Hero
Nässe said:
Hur hade ni tänkt?

Generellt sett jätteilla :gremsmile: Misslyckas man (men glöm inte att Steel-slag är öppna!) och inte väljer att fly så står man ju bara där och blir nedhuggen (antagligen). Men! Jag skulle köra på ett steel-slag och om det misslyckas, försöka påpeka att man faktiskt kan springa skrikande därifrån. Om situationen är sådan att det går att komma undan så tycker jag det borde få effekten du vill ha; att kaos är jävligt illa och man ska vara attans försiktig när man har med dess hantlangare att göra.

Skulle karaktären inte fly, bli nedhuggen, men överleva, så fungerar det väl också; man snabbspolar fram till slutet av konvalesensen och spelaren förstår även här vad man har att göra med.

Det är mina spontana tankar iallafall.

Christoffer

It's all pig.
Det är illa som fan, men det är en anledning att spendera Artha om det är viktigt!

Du kan ju mjuka upp traitet också så det inte riktigt är sååå illa.

Simon

Swashbuckler
Jarl said:
Nässe said:
Som jag förstått det så ger bless +1D på en färdighet/ability/whatnot under hela fighten; iallafall om intentionen är t.ex. "Hindra baronen från att fly genom att slå ner honom". Men man kan ju inte bless:a samma egenskap flera gånger under samma intention. Men +1D till Sword under en strid är ju rätt bra redan det...
Det här måste väl vara det som stämmer? Plus på en grej under hela fajten, antingen den är ett enda versusslag eller ett helt Fight!-minispel. Om det är en grej som är tydlig i regelavsnittet så är det väl att det inte kan handla om ett enda hugg i en hel Fight!-sekvens? (Jag menar, då hade det ju inte stått "for the duration of an intent", då hade det ju stått nåt i stil med "to any one test" som det står vid andra effekter av Faith.)

Kom just hem, ska kolla AB nu...

Simon

Swashbuckler
Nässe said:
Här kommer en fråga som eventuellt är lite SPOILER för dig Simon, men det är egentligen helt ok om du läser den... Du får strax se det i spel oavsett
Eftersom du skrev att det egentligen var okej så läste jag det naturligtvis (jag plöjer ju trots allt nästan allting som skrivs här till att börja med! :gremsmile: ), och tycker inte att det var någon förlust i det.

Men om du vill dryfta mer plotmässiga saker här så sätt gärna spoilertaggar runt texten, så låter jag bli att kolla på det!

Nässe

Myrmidon
Och du såg min ändring i texten va? Tatueringen är täckt av smuts...

Ok, tråkigt meta-spelande och så, men känner att vi inte gått in i riktigt spel-läge än, vi provar ju fortfarande systemet.... Så din karaktär får gärna borsta av smutsen om ni dödar honom, så vi får testa Steel-reglerna :gremwink:

/ Nils

Simon

Swashbuckler
Nässe said:
Och du såg min ändring i texten va? Tatueringen är täckt av smuts...

Ok, tråkigt meta-spelande och så, men känner att vi inte gått in i riktigt spel-läge än, vi provar ju fortfarande systemet.... Så din karaktär får gärna borsta av smutsen om ni dödar honom, så vi får testa Steel-reglerna :gremwink:
Javisst! Spännande!

Nässe

Myrmidon
Ytterligare en fråga...

Simon slåss nu mot en kaosbarbar- och till sin hjälp har Simon en NPC-Willus. Willus är egentligen en fiende som vill se Simons karaktär död- men i den här striden är de på samma sida.

Vem scriptar Willus, Jag som SL eller Simon?

Brukar ni slänga fram fiendens stats innan strid eller avslöja värdena allt eftersom de kommer i spel?

(Hoppas det är okej att jag frågar en massa!)

Storuggla

Champion
"Brukar ni slänga fram fiendens stats innan strid eller avslöja värdena allt eftersom de kommer i spel?"

Jag skulle inte säga några stats alls. Vill spelarna veta vilka stats fienden har får de lista ut dem under strid - om snubben bara scriptar tre handlingar så har han nog bara 3 i reflexes. Vill de veta i förväg får de faktiskt studera sin fiende. Vad slåss han med vanligtvis? Har han några ovanor, som att alltid följa en block med en counterstrike? Etc etc, jag tror til loch med det står i Adventure Burner at tman ska göra så.

Storuggla, förberedelse

Christoffer

It's all pig.
Yeapp! BW är sjukt likt AW där, kör samma "ur" och "från" karaktären tänk. I det hänseendet är BW väldigt klassiskt...

BW är ju inget hippiespel liksom! :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Angående att "visa" karaktärerna är det svårt. Jag brukar inte göra det. Jag brukar hålla allt dolt tills det kommer fram. Men jag gillar det egentligen inte. Egentligen vill jag visa allt och få ett "damnit!!!" när de läser ett trait, osv. Det skapar också en nivå där Fight! blir djupare, mer avancerat och taktiskt än annars. Säg att din kaoskrigare har tentakelarmar som innebär x, om Simon vet det, kommer han behöva agera utifrån det och striden kommer förändras. Vet han det inte, kommer han antagligen först veta om det när x inträffar, vilket kanske är för sent?

Enligt Monster Burnern ska ju alla monster ok:as av gruppen, man får inte bränna upp ett monster för att sen hiva det mot spelarna helt ovetandes. Men ja. Vette fan. Svårt. Jag säger nog: Litar man på varandra, så kör dolt. Kanske kan man låta ett "kaoskrigar-wise" avgöra om man får en statdump eller ej...

Storuggla

Champion
"Enligt Monster Burnern ska ju alla monster ok:as av gruppen, man får inte bränna upp ett monster för att sen hiva det mot spelarna helt ovetandes. Men ja. Vette fan. Svårt. Jag säger nog: Litar man på varandra, så kör dolt. Kanske kan man låta ett "kaoskrigar-wise" avgöra om man får en statdump eller ej..."

Om du inte vet vad det är för fanskap du slåss mot och du inte spenderat tid innan för att studera honom, då är väl Assess din vän? :gremwink:

Storuggla, eller kanske Avoid/Avoid/Avoid

Christoffer

It's all pig.
Simon said:
Poppe said:
Du som SL.
Skönt! (Jag vill ju immergera! Även när det sker genom regelanvändandet! :gremwink: )
Precis, och BW är ju ett toppenspel att bara låta allt flöda ut ur karaktären. BITs kan ju skrivas utifrån mig som spelare, men så fort man "känner" karaktären, så tycker jag det är klockrenast att bara låta det flöda ur karaktären. Allt. Handlingar. Dialog. BITs. Scriptning i Fight! och RnC. Osv. Sen kan man tillsammans tolka det som regler senare, så:

Jag: Ok, så jag söker rätt på Jed, han borde kunna hjälpa mig att förklä mig så jag kan ta mig in genom portarna och finna Alia.

Alla: Ah, så linked test? Jed slår för x, sen falsehood förbi vakterna och sen circles? Aight?

osv...