Nekromanti BW frågor

Simon

Swashbuckler
Resources?

Okej, en resourcesfråga!

Nils rollperson är en väpnare som måste iväg och göra en grej. Hon måste ju kunna använda en av hennes herres hästar när hon ska rida nånstans, eller hur? Det är ju inte en suck att hon har råd att skaffa sig en ridhäst med sina ynkliga Resources, och det stämmer ju inte med fiktionen heller eftersom hästen inte blir hennes egendom.

Om det skulle vara en scen där hennes herre gav henne en häst, då skulle ju han slå för resources, med henne som hjälpare så att hon kunde få ett förbättringskryss, vilket ju skulle stämma med att hennes allmänna ekonomiska läge förbättras av att hon får något så värdefullt som en häst.

Men nu är det inte så, hon ska bara använda hästen.

Men då är frågan, en pilbåge? Den förblir ju inte lika självklart hennes herres egendom när hon hämtat ut den ur rustkammaren. Ska man slå för den? Eller slå för hennes herres resurser, med hjälptärning från henne? Eller vad?

Christoffer

It's all pig.
Re: Resources?

Jag brukar inte slå för SLPs sådär, gör det till en grej. Herren ger henne en häst till låns MOT att... eller bågen lånas ut MEN.. osv.

Om en karaktär vill åt en grej men inte vill köpa den, utan vill hitta någon som är villig att låna ut den, så är det circles det handlar om istället skulle jag säga.

Sen, är det rimligt att hon skall få en båge från rustkammaren? Om så, säg ja. Är det rimligt att hennes herre förser henne med en häst när hon önskar det? Säg ja. Osv.

Simon

Swashbuckler

Poppe said:
Jag brukar inte slå för SLPs sådär, gör det till en grej. Herren ger henne en häst till låns MOT att... eller bågen lånas ut MEN.. osv.

Om en karaktär vill åt en grej men inte vill köpa den, utan vill hitta någon som är villig att låna ut den, så är det circles det handlar om istället skulle jag säga.
I det här fallet finns ju en extra anledning att låta slpar slå, med rp som hjälpare, och det är att det är enda sättet att kunna få kryss för hjälpande, när det bara finns en rollperson! (Från Adventure Burnerns tips om hur att förhålla sig till solospel.)

Sen, är det rimligt att hon skall få en båge från rustkammaren? Om så, säg ja. Är det rimligt att hennes herre förser henne med en häst när hon önskar det? Säg ja. Osv.
Javisst ja, det var ju så också! Tack för påminnelsen! :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
Circles!

Åh tack och lov! Jag hittade just ett stycke i Adventure Burner som säger att en detalj i circlesreglerna ska fungera som jag tycker att de borde, inte som de står i kärnreglerna!

Tänkte bara dela med mig av det här!

Det gäller när man vill ha tag i någon här och nu. De två faktorerna ger skyhöga svårighetsökningar, vilket jag tyckte var knasigt, eftersom det innebär att om jag knackar på i sovcellen bredvid min för att hitta en kamrat så är det närmast garanterat att han antingen är bortrest till en annan landsända och återkommer om någon månad, eller att han är här men är fientligt inställd till mig.

Jag har haft svårt att tro att det är reglernas avsikt att det ska fungera så, och mycket riktigt, såhär står det, något komprimerat:
The time modifier is problematic as written... State your intent, if successful, that's what you get. Use the time modifier when it is highly improbable that the player meets his acquaintance. For example, the character is about to be hanged. The player makes a Circles test to place a rescuer in the crowd with a plan to free him right now. That's an appropriate use of a time modifier.

The place modifier has similar problems as the time modifier... You only engage the "specific place/player decides" condition when it's utterly unlikely that the player could know someone here.
Det var skönt att läsa!

Christoffer

It's all pig.

Sant så sant, vi har aldrig riktigt hamnat i de situationerna. Snarare brukar det ofta vara SLPs som agerar hjälpare till karaktären och inte tvärt om.

Klockren grej om circles, jag har nog använt det så rätt ofta då jag tyckt att Ob9 för att hitta någon på kort varsel varit lite väl blodigt. :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
+1 ob tack vare skada
och sen versus-positioning test
då plockas alltså en success bort???